ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

Uwaga
2016-05-20

Przypomnienie działań ZMPD w związku z wprowadzeniem płacy minimalnej w Niemczech



SEKCJA

Na przełomie listopada i grudnia 2014 r. wprowadzono w Niemczech płacę minimalną w wysokości 8,5 euro za godzinę, którą objęto zagranicznych kierowców realizujących przewozy do/z Niemiec i przewozy kabotażowe na terytorium tego kraju. Wraz z płacą minimalną zobligowano przedsiębiorców do przesyłania niemieckiej służbie celnej powiadomień o realizowanych na terenie Niemiec operacjach transportowych. Podjęte przez ZMPD natychmiastowe, szeroko zakrojone działania, we współpracy z polskim rządem, a także zagranicznymi stowarzyszeniami przewoźników oraz instytucjami polskimi i międzynarodowymi przyniosły skutek w postaci wszczęcia wobec Niemiec przez Komisję Europejską procedury wyjaśniającej, tzw. EU-pilot, która do dziś niestety pozostaje bez rozstrzygnięcia.

Poniżej przypominamy niektóre z licznych działań i wystąpień ZMPD. O wszystkich informacje znajdują się w bloku: Niemcy: stawka minimalna.

W 2014 r. ZMPD podjęło pierwsze działania dotyczące niemieckiej płacy minimalnej. Najpierw w celu otrzymania wiarygodnych informacji, a po ich potwierdzeniu – rozpoczęliśmy działania interwencyjne.

8 grudnia 2014 r., a następnie 8 stycznia 2015 r. wysłaliśmy pisma do Komisji Europejskiej, Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego IRU, Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministerstwa Gospodarki. Kolejne wystąpienia skierowaliśmy do premier Ewy Kopacz oraz do przewodniczącego Rady Europejskiej Donalda Tuska.

14 stycznia 2015 r. prezes ZMPD Jan Buczek spotkał się w Strasburgu, gdzie wówczas odbywało się posiedzenie Parlamentu Europejskiego, z polskimi posłami do PE.

W styczniu 2015 r. interweniowaliśmy u komisarzy UE odpowiedzialnych za rynek wewnętrzny, transport i turystykę oraz zatrudnienie. Wysyłaliśmy także pisma do przewodniczącego Rady Europejskiej oraz do sekretarza generalnego IRU w Genewie.

15 stycznia 2015 podczas posiedzenia Sejmu RP zapytanie do Prezesa Rady Ministrów w sprawie niemieckiej płacy minimalnej posłowie Andrzej Adamczyk, Piotr Krzysztof Ćwik i Mariusz Błaszczak.

15 stycznia powstał Komitet Protestacyjny Przewoźników Drogowych, w którym ZMPD aktywnie uczestniczyło. Zarząd ZMPD udzielił KPP pełnego poparcia.

16 stycznia ZMPD wystosowało petycję do Parlamentu Europejskiego, korzystając z takiej możliwości na stronie internetowej PE. Jej treść przekazaliśmy firmom członkowskich z apelem o wysyłkę we własnym imieniu.

20 stycznia w posiedzeniu  Zarządu ZMPD uczestniczył wiceminister infrastruktury i rozwoju Zbigniew Rynasiewicz. Tematem dyskusji była sprawa wprowadzenia niemieckiej płacy minimalnej.

20 stycznia 2015 r. problem płacy minimalnej podjęła Rada Ministrów, która zapoznała się z informacją o działaniach podejmowanych przez ZMPD w związku ze skutkami dla sektora transportu drogowego wprowadzenia niemieckiej płacy minimalnej. Informację przedstawił minister infrastruktury i rozwoju.
21 stycznia premier Ewa Kopacz rozmawiała z kanclerz Niemiec Angelą Merkel.

22 stycznia 2015 r. ZMPD wystąpiło do premier Ewy Kopacz z wnioskiem o wystąpienie do rządu Niemiec o zastosowanie moratorium w zakresie stosowania niemieckich przepisów wobec firm niemających siedziby na terytorium Niemiec. Trzynaście państw Unii Europejskiej nie zgadza się na wprowadzenie niemieckich przepisów o płacy minimalnej. Obok Polski, Słowacja, Czechy, Węgry, Rumunia, Bułgaria, Słowenia, Chorwacja, Litwa, Estonia, Portugalia, Hiszpania oraz Irlandia uważają, że niemieckie regulacje powinny zostać zawieszone do czasu wyjaśnienia przez Komisję Europejską, czy są one zgodne z prawem wspólnotowym. Stanowisko trzynastu państw jest zgodne ze stanowiskiem ZMPD, które wnioskowało do premier Ewy Kopacz, żeby Polska wystąpiła do strony niemieckiej o moratorium na stosowanie kwestionowanych przepisów.
 
29 stycznia 2015 minister M. Wasiak poinformowała, że zwróciła się do rządu niemieckiego o wstrzymanie egzekwowania nowych przepisów do czasu wyjaśnienia wątpliwości sformułowanych przez Komisję Europejską.

26 i 27 lutego 2015 r. z inicjatywy ZMPD powstała koalicja przewoźników z państw przeciwnych niemieckim decyzjom. Przedstawiciele stowarzyszeń z Polski, Czech, Słowacji, Rumunii, Węgier, Słowenii, Chorwacji, Litwy, Łotwy i Estonii i Grecji spotkali się w Jachrance.

11 marca 2015 r. przewodniczącym Komitetu Protestacyjnego Przewoźników Drogowych wybrano prezesa ZMPD Jana Buczka. Komitet zorganizował dwie akcje protestacyjne w Polsce i kolejną w Brukseli oraz pikiety przed ambasadami Niemiec i Francji w Warszawie.

4 marca 2015 Komitet Protestacyjny przeprowadził pikietę przed ambasadami Niemiec i Francji. Przekazaliśmy petycje do Kanclerz Niemiec oraz Prezydenta Francji.

10 marca 2015 r. ZMPD wystąpiło pisemnie do premier E. Kopacz o zintensyfikowanie działań polskiego Rządu dla jak najszybszego zawieszenia niemieckich przepisów o płacy minimalnej w odniesieniu do polskich międzynarodowych przewoźników drogowych.

23 marca na terenie całego kraju odbyła się akcja protestacyjna. Uczestniczyło w niej ponad 1 200 pojazdów ciężarowych, a polegała na blokadzie dróg wewnątrz kraju oraz dojazdów do przejść granicznych. Przed protestem biuro ZMPD przeprowadziło szeroko zakrojoną kampanię informacyjną do mediów, czego efektem był masowy przekaz we wszystkich środkach przekazu: w radiu, prasie i telewizji.

25 marca 2015 r. przedstawiciele stowarzyszeń z Polski (ZMPD), Rumunii, Czech, Węgier i Litwy przeprowadzili pikietę na Placu Luksemburskim w Brukseli. Z protestującymi spotkali się polscy europosłowie. Uczestnicy pikiety przekazali wiceprzewodniczącemu Komitetu Transportu i Turystyki  Istvanowi Ujhelyi’emu apel do Parlamentu Europejskiego o podjęcie działań przeciwko protekcjonizmowi w UE. Tego samego dnia uczestnicy pikiety wzięli udział w sesji Parlamentu Europejskiego dotyczącej płacy niemieckiej.
Ponadto wspólnie z zagranicznymi organizacjami przewoźników przeprowadziliśmy akcję informacyjną skierowaną do europarlamentarzystów z poszczególnych krajów członkowskich, co zaowocowało ich licznymi wystąpieniami na sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego z poparciem naszego stanowiska.
 
16 kwietnia 2015 r. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zorganizowało w Warszawie konferencję powiększonej Grupy Wyszehradzkiej, w której uczestniczyli wiceministrowie transportu czterech krajów oraz przedstawiciele narodowych organizacji, w tym ZMPD. Tematem spotkania była „Efektywność rynku transportowego w Unii Europejskiej”, a dyskusja skoncentrowała się na obronie przed próbami narzucenia płacy minimalnej przez niektóre kraje „starej” UE.

17 kwietnia 2015 r. członkowie Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego – IRU spotkali się na wiosennej sesji IRU, gdzie prezes Jan Buczek w swym wystąpieniu skrytykował działania administracji niemieckiej w zakresie płacy minimalnej w transporcie.

22 kwietnia 2015 na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego odbyła się debata, której tematem były niemieckie uregulowania dotyczące płacy minimalnej w świetle prawa UE. Uczestnikami spotkania byli przedstawiciele Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce.

27 kwietnia 2015 r. podczas polsko-niemieckich konsultacji międzyrządowych, które odbyły się, na wniosek polskiego sektora transportu, poruszona została m.in. kwestia objęcia niemiecką płacą minimalną zagranicznych kierowców.

5 maja 2015 r. w Parlamencie Europejskim przeprowadzono tzw. wysłuchanie publiczne dotyczące funkcjonowania rynku transportu drogowego w Unii Europejskiej, w którym uczestniczyli przedstawiciele ZMPD. W wysłuchaniu w PE wziął udział wiceminister infrastruktury i rozwoju Z. Rynasiewicz, który spotkał się z posłami do PE z państw Grupy Wyszehradzkiej oraz Bułgarii, Rumunii, Chorwacji, Litwy, Łotwy i Estonii (grupa V4+), członkami komisji ds. transportu oraz zatrudnienia i rynku wewnętrznego.

8 maja 2015 r. w Bukareszcie odbyła się międzynarodowa konferencja poświęcona równej konkurencji w europejskim transporcie drogowym. Wzięli w niej udział przedstawiciele Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego, minister transportu Rumunii, przedstawiciele IRU, CLECAT - Europejskiego Stowarzyszenia dla spedycji, transportu, logistyki i usług celnych oraz reprezentacje organizacji przewoźników z wielu krajów Europy, w tym z Rumunii, Węgier, Francji, Danii, Holandii i Polski. Prezes Jan Buczek przedstawił stanowisko polskiej branży transportowej w zakresie bieżących wyzwań wobec transportu i kwestii równej konkurencji.

19 maja 2015 r. roku Komisja Europejska zadecydowała o wszczęciu wobec Niemiec procedury wyjaśniającej, tzw. EU-pilot, uznając że zastosowanie stawki minimalnej dla wszystkich operacji transportowych, które dotyczą terytorium Niemiec, ogranicza w dyskryminujący sposób wolność do  świadczenia usług i swobodnego przepływu towarów. Zastosowanie niemieckich środków do tranzytu i niektórych międzynarodowych operacji transportowych, KE uznała za nieuzasadnione. Decyzja Komisji jest w sposób oczywisty następstwem polskich działań, w znaczącym stopniu prowadzonych lub inicjowanych przez ZMPD.

1 i 2 lipca 2015 r. w Brukseli przedstawiciele ZMPD rozmawiali z polskimi posłami do Parlamentu Europejskiego: Elżbietą Łukacijewską, Bogusławem Liberadzkim, Tomaszem Porębą, Januszem Zemke i Kosmą Złotowskim w sprawie niemieckiej płacy minimalnej.

29 lipca 2015 r. prezes ZMPD Jan Buczek i dyr. Departamentu Transportu Tadeusz Wilk w Brukseli rozmawiali m.in. z przedstawicielem Komisji Europejskiej, dyrektorem Gabinetu Komisarz Elżbiety Bieńkowskiej Tomaszem Husakiem. Ponowili wniosek ZMPD, aby do chwili całkowitego wyjaśnienia sprawy wprowadzić moratorium na stosowanie MiLoG.

8 grudnia 2015 r. w Brukseli odbyła się, zorganizowana przez europosła Kosmę Złotowskiego we współpracy z ZMPD, konferencja „Rola transportu drogowego w rozwoju gospodarczym Europy”. Jednym z głównych tematów debaty była niemiecka płaca minimalna.

10 lutego 2016 r. przedstawiciele ZMPD rozmawiali o niemieckiej i francuskiej stawce minimalnej w Brukseli z dyrektorem generalnym DG MOVE Komisji Europejskiej Henrikiem Hololeiem, a 11 lutego 2016 r. z Zastępcą Stałego Przedstawiciela PL przy UE Sebastianem Barkowskim.

23 lutego 2016 r. w siedzibie ZMPD gościli przedstawiciele stowarzyszenia niemieckich przewoźników drogowych BGL: prezes Adalbert Wandt i dyrektor generalny Karlheinz Schmidt. Omawiano bieżące problemy europejskiego jednolitego rynku transportu, poświęcono dużo uwagi niemieckim przepisom o stawce minimalnej i wynikającym z nich barierom administracyjnym, organizacyjnym oraz kosztom.

Działania w tej sprawie są kontynuowane.

 

     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD