ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

Uwaga
2015-11-04

Prof. Jan Barcz: przed firmami długa walka



SEKCJA

Jak walczyć z niemiecką ustawą o płacy minimalnej oraz o unijnych procedurach mówi dla „Przewoźnika” profesor prawa Akademii Leona Koźmińskiego Jan Barcz.

 

Polska powinna zaskarżyć MiLoG do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej?

To jest ostateczność, tym bardziej że już toczy się postępowanie na szczeblu unijnym. Zarzuty przewoźników oraz dużej grupy państw członkowskich (w tym Polski) wskazujące, że niemiecka ustawa o płacy minimalnej jest sprzeczna ze swobodami unijnego rynku wewnętrznego podzieliła Komisja Europejska, wszczynając 19 maja postępowanie o niewywiązywanie się przez RFN z obowiązków państwa członkowskiego UE. Polska ma możliwość skierowania paralelnie skargi w tej sprawie do Trybunału Sprawiedliwości, niemniej wpierw należałoby ocenić, czy zakres uzgodnień między Komisją a RFN dotyczy wszystkich wątpliwych z punktu widzenia prawa UE obszarów.
Przedsiębiorcy muszą mieć jednak świadomość, że postępowanie w sprawie naruszenia traktatów trwa zazwyczaj około dwóch lat.

Tymczasem nawet nie wiemy, co się dzieje i na jakim etapie są negocjacje między Komisją Europejską a RFN.

Zasadniczym celem Komisji Europejskiej nie jest skarżenie państwa do unijnego Trybunału Sprawiedliwości, lecz sprawienie, aby dostosowało się ono do wymogów  unijnego prawa. Nieprzypadkowo więc w pierwszym etapie rozmowy te są objęte klauzulą poufności, bo w grę wchodzi również prestiż państwa. Zazwyczaj w toku wstępnego etapu postępowania państwo zmienia stanowisko i dostosowuje swoje prawo do wymogów unijnych. Dopiero jeżeli nie zgadza się ono z oceną Komisji Europejskiej, Komisja kieruje sprawę do Trybunału Sprawiedliwości.  

Dla przedsiębiorców to marne pocieszenie, bo zanim sprawa zostanie wygrana, większość z nich może zbankrutować…

W tej sprawie jest sporo miejsca na działania na szczeblu politycznym, które mogłyby ograniczyć wielką niepewność prawną oraz w obrocie gospodarczym z RFN, jaka powstała po wejściu w życie MiLoG. Przede wszystkim rząd RP powinien prowadzić działania idące w trzech kluczowych kierunkach. Powinien domagać się od Niemców zawieszenia do zakończenia postępowania przed instytucjami unijnymi stosowania MiLoG w całości (a nie tylko w odniesieniu do mało znaczących w praktyce operacji tranzytowych) w stosunku do zagranicznych przewoźników samochodowych. Po drugie – powinien dążyć do ustalenia ekwiwalencji składników płacy minimalnej (aby przedsiębiorca miał jasność, jakie składniki płacy Niemcy zaliczają do swojej płacy minimalnej) - to największy problem, który zaburza pewność obrotu gospodarczego. Wreszcie nasz rząd powinien domagać się od Niemców zastosowania w odniesieniu do transgranicznych operacji transportowych przewidzianych w dyrektywie o pracownikach delegowanych wyjątków (czego Niemcy nie uczynili, choć mogli).

Materiał objęty ochroną prawa autorskiego. Kopiowanie i rozpowszechnianie zabronione. 

Cały tekst do przeczytania w najnowszym numerze czasopisma "Przewoźnik"

     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD