INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
Poseł do Parlamentu Europejskiego Adam Szejnfeld złożył pisemną interpelację do Komisji Europejskiej w sprawie norweskiej ustawy o płacy minimalnej. – W mojej ocenie norweskie przepisy i ich interpretacja mają znamiona wprowadzania pozataryfowych barier w przepływie towarów i usług, a także stają się barierą w swobodzie przepływu osób, co stoi w całkowitej sprzeczności do obowiązującego prawa, zarówno traktatowego, jak i prawa wtórnego Unii Europejskiej. W związku z powyższym zwracam się do Komisji Europejskiej z pytaniem, jakie oraz kiedy zamierza podjąć działania, aby wyeliminować niezgodne z unijnym prawem przepisy norweskiej ustawy o płacy minimalnej – napisał eurodeputowany w swojej interpelacji.
W ślad za Niemcami władze Norwegii przyjęły nowe przepisy w sprawie minimalnego wynagrodzenia dla kierowców w transporcie drogowym. Już od 1 lipca br. stawka ta wynosi 18 euro za godzinę i obowiązuje wszystkich, a zatem także zagranicznych kierowców pojazdów powyżej 3,5 tony oraz autobusów, którzy tylko czasowo znajdą się na terytorium Norwegii w ramach wykonywanych obowiązków. Do tego kierowcy śpiący w kabinie samochodu mają otrzymywać specjalny dodatek w wysokości 35 euro na dobę.
- Mimo iż Norwegia nie należy do Unii Europejskiej, jako członek Europejskiego Obszaru Godpodarczego, korzysta z uprzywilejowanego dostępu do rynku wewnętrznego i jest zobligowana do przestrzegania podstawowych swobód obowiązujących na tym rynku, tak samo jak każde państwo Unii Europejskiej – zaznaczył w pytaniu do Komisji Europejskiej poseł z Wielkopolski.
W sprawach budzących niepokój strony porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym dysponują narzędziami konsultacyjnymi oraz prawnymi, włącznie ze skargą do Trybunału Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu.
Po wprowadzeniu w Niemczech przepisów podobnych do norweskich, Komisja Europejska rozpoczęła procedurę kontrolną, domagając się wyjaśnień od rządu niemieckiego oraz ich uchylenia w razie potwierdzenia sprzeczności z prawem unijnym.
- Od wielu miesięcy mówimy o tym, że brak zdecydowanej reakcji Unii Europejskiej na próby demontażu Jednolitego Rynku Europejskiego zachęci kolejne państwa do podjęcia podobnych działań. Już teraz we Francji i Szwecji są przygotowywane konkretne rozwiązania legislacyjne w zakresie płacy minimalnej dla zagranicznych kierowców. Ten efekt domina powinien budzić nasz największy niepokój – podkreślił poseł Szejnfeld.
Czytaj cały komunikat na stronie Posła do Parlamentu Europejskiego Adama Szejnfelda
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.