INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
Na dzisiejsze (3 lutego) spotkanie Forum Transportu Drogowego zaplanowano dyskusję w trzech tematach, niezwykle istotnych i aktualnie sprawiających kłopoty drogowym przewoźnikom międzynarodowym: zasady podziału zezwoleń zagranicznych, utrzymanie przez polskich przewoźników rynku wschodniego oraz kolejki na granicy polsko-białoruskiej. Nie udało się jednak ograniczyć tylko do tych spraw, bowiem uczestnicy Forum dorzucili kilka innych, m.in. bolesny problem restrykcyjności kontroli ITD oraz narastające niedobory kierowców w kontekście kosztownych szkoleń i nadal braku nauczania zawodu kierowcy w systemie szkolnictwa publicznego.
Dyskusja o aktualnym systemie podziału zezwoleń zagranicznych, a zwłaszcza zezwoleń EKMT, była bardzo gorąca. Nic dziwnego, skoro popyt przewyższa podaż. Jak wyjaśniał przewodniczący komisji Tadeusz Wilk, na przykład w przypadku zezwoleń EKMT ważnych na Rosję złożono 3 330 wniosków, a dostępnych zezwoleń było 670. W tej sytuacji liczba niezadowolonych była znacząca.
Trzeba zmienić zasady, na jakich działa komisja społeczna ds. zezwoleń, taka była powtarzająca się propozycja zmiany w przyznawaniu zezwoleń. Chodzi głównie o zapisaną w rozporządzeniu ministra konieczną zasadę jednomyślności komisji.
Jak wybrnąć z kłopotów na granicy wschodniej - to kolejny temat dyskusji. Przewoźnikom, a zwłaszcza kierowcom trochę pomogło wprowadzenie przygranicznych stref buforowych. Woleliby mieć przyzwoite parkingi, ale to ciągle pozostaje w sferze pobożnych życzeń.
Zdanie odrębne zgłosił prezes ZMPD Jan Buczek: my jesteśmy po to, aby pracować, a nie stać w kolejkach, czy w strefach buforowych lub na parkingach. Taka granica wschodnia Unii Europejskiej to wstyd! To jest temat do rozwiązania przez MSZ.
Trzeba nowo budowane przejście w Połowcach przystosować do ciężkich pojazdów, a nie planowanych tylko 7,5 tony dmc - postulował Władysław Żero dla poprawy sytuacji.
Co zrobić, aby rynek wschodni był nadal dostępny dla polskich przewoźników - to sprawa, której początkiem była decyzja Federalnej Służby Celnej Rosji z lipca minionego roku. Z inicjatywy ZMPD doszło do masowych wręcz interwencji, zarówno z polskich najwyższych urzędów, jak i organizacji oraz instytucji międzynarodowych. Ostatnio w tej sprawie interweniowała minister infrastruktury i rozwoju Elżbieta Bieńkowska, podczas styczniowego spotkania w Komisji Europejskiej. ZMPD będzie nadal kontynuować działania.
Wobec tak wielu zagadnień, które tutaj tylko sygnalizujemy, wiceminister infrastruktury i rozwoju Zbigniew Rynasiewicz zaproponował więcej spotkań z przedstawicielami branży, ale w zespołach problemowych. Sygnatariusze Forum przyjęli propozycję powołania przy Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju 5 zespołów:
- ds. granicy wschodniej,
- ds. podziału zezwoleń międzynarodowych,
- ds. szkoleń kierowców,
- ds. legislacji,
- ds. działalności GITD.
W posiedzeniu Forum uczestniczyli zaproszeni goście: sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Zbigniew Rynasiewicz, któremu towarzyszył z-ca dyrektora Departamentu Transportu Drogowego Łukasz Twardowski oraz Sławomir Piwowar z tego departamentu, dyrektor Biura Nadzoru Inspekcyjnego Michał Rzemieniewski oraz dyrektor Gabinetu Głównego Inspektora Joanna Rutkowska z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, a także z GITD z-ca dyrektora Biura ds. Transportu Międzynarodowego Anna Brzezińska - Rybicka.
Informacja własna ZMPD.
Opr. AW
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.