ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

Uwaga
2013-11-13

Umberto de Pretto, sekretarz generalny IRU: Musimy rozwiązać ten problem



SEKCJA

Jaka jest przyszłość europejskiego handlu z Rosją po zapowiadanym przez ten kraj zablokowaniu 1 grudnia międzynarodowego transportu drogowego?
Jeżeli do tego dojdzie, straty będą liczone w setkach miliardów euro. Największe straty poniesie Rosja. 90 proc. importu do Rosji trafia pod osłoną karnetu TIR, więc koszty dodatkowych ubezpieczeń poniesie rosyjski konsument. Nie jest to zatem protekcjonizm. Jednak pozostaję optymistą, mam nadzieję, że wszyscy ochłoną i zwycięży zdrowy rozsądek oraz sprawiedliwość.

Ale co mogą z tym zrobić przewoźnicy oraz handlowcy? Przecież 1 grudnia jest za chwilę.
Jeszcze w listopadzie spotkam się z przedstawicielami rosyjskiej służby celnej i mam nadzieję, że dojdzie do porozumienia.

Jaka jest przyszłość systemu TIR?
Niezależnie od Rosji, Chiny są bardzo zainteresowane uruchomieniem systemu TIR i władze zapowiedziały, że to uczynią. Jeżeli to się stanie, cała Azja Południowo-Wschodnia też dołączy do Konwencji TIR. Na tamtejszych przejściach granicznych są wielkie opóźnienia, więc karnet TIR będzie dużym ułatwieniem dla gospodarek. Przesył kontenerów z Chin do USA będzie mógł odbywać się pod osłoną karnetu TIR. Meksyk także chce wejść do system TIR, bo ułatwi on dostęp do amerykańskiego rynku.
Kontynent afrykański planuje do 2017 roku powołać strefę wolnego handlu, a system TIR jest narzędziem ułatwiający handel.

Bez systemu TIR w Rosji stracą m.in. polskie firmy. Ciężarówka bez karnetu TIR nie przejedzie z Polski do np. Kazachstanu lub Chin.
Są jednak inne rynki. Dziś połowa karnetów TIR używana jest w Rosji, więc na zablokowaniu systemu stracą przede wszystkim Rosjanie. Dzięki karnetom TIR administracja celna Rosji dostaje 99,9992 procent należności celnych. Proszę wskazać inny system, który byłby równie skuteczny i do tego tak tani. Gwarancja TIR na 100 dol. kosztuje 7 centów, gdy w Rosji za bankową trzeba zapłacić 8 dol.!

Konwencja TIR powstała dzięki porozumieniu polityków. Czy IRU ma wsparcie polityczne i czy jest w stanie pokonać ten kryzys?
Pierwszą instytucją, która wsparła IRU podczas kryzysu rosyjskiego była ONZ. Wykazała, że to co robi Rosja jest pogwałceniem pięciu punktów prawa międzynarodowego. Również Komisja Europejska wsparła IRU, bo europejski eksport do Rosji korzysta z karnetów TIR. Jeżeli zostaną one zastąpione, dodatkowe gwarancje będą kosztowne, spowodują opóźnienia na granicach. Co najgorsze, to nie są gwarancje, lecz pozwolenia na wjazd, nie wiadomo dokąd pojadą ciężarówki, więc ściągalność należności i bezpieczeństwo obrotu będzie żadne. Co najważniejsze, Najwyższy Sąd Arbitrażowy wydał wyrok, potwierdzający niezgodność z prawem działań administracji rosyjskiej, która mimo to nie zmieniła swojego postępowania. To mnie zadziwia, bo w tym sensie społeczeństwo rosyjskie jest bezprawne.
Zgromadzenie Ogólne IRU zobowiązało prezesa IRU Janusza Łacnego do napisania listów do sekretarza generalnego ONZ Ban Ki-moona oraz przewodniczącego Komisji Europejskiej Jose Manuela Barroso, informujących o łamaniu prawa w Rosji. Zwracamy się w ten sposób z prośbą o interwencję obu instytucji u Putina, aby przywrócił porządek i działanie prawa w Rosji.

Jakie narzędzia ma międzynarodowa społeczność w walce z Rosją?
Jeżeli 1 grudnia Rosjanie wprowadzą nowe gwarancje, zaskarżymy ten kraj do WTO. Bo to łamanie nie tylko Konwencji TIR, ale także reguł WTO, ponieważ działalność Rosji uderza w wymianę handlową, tworzy dla niej bariery.

Jak układa się pańska współpraca z ZMPD?
Jest doskonała, wystarczy powiedzieć, że Janusz Łacny jest po raz czwarty wybrany prezydentem IRU. Co więcej, członkiem Prezydium IRU został Jan Buczek, prezes ZMPD. To niespotykana sytuacja, gdy we władzach IRU zasiada dwóch członków z tego samego kraju, z tej samej organizacji. Ale taka jest demokracja. Ci ludzie wnoszą wiele inicjatyw i pomysłów do działania naszej organizacji. A problem rosyjski musimy rozwiązać.

Rozmawiał Robert Przybylski

Cały wywiad opublikujemy w grudniowym numerze czasopisma ZMPD "Przewoźnik"

     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD