INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
Sprawa dalszego funkcjonowania procedury TIR w Rosji, zapoczątkowana przez decyzję Federalnej Służby Celnej Rosji, spowodowała reakcje instytucji ONZ, Unii Europejskiej oraz oczywiście ze strony polskiej. Perspektywa tak potężnego zakłócenia wymiany handlowej między Wschodem a Zachodem nie mogła nie wywołać takich działań.
30 września właśnie w tej sprawie ponownie spotkali się z przewoźnikami przedstawiciele Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej: podsekretarz stanu Maciej Jankowski i p.o. dyrektora Departamentu Transportu Drogowego Łukasz Twardowski na nadzwyczajnym posiedzeniu Zarządu ZMPD, zwołanym głównie z powodu działań strony rosyjskiej.
Ministerstwo podjęło już szereg czynności dla rozwiązania tego problemu. Ostatnio był to bodaj najważniejszy temat spotkania Polsko-Rosyjskiej Międzyrządowej Komisji ds. Współpracy Gospodarczej, które odbyło się 20 września w Gdańsku. Sprawa ta będzie poruszana także na innych spotkaniach, m.in. 24 - 25 października podczas spotkania ministrów transportu nt. Partnerstwa Wschodniego w Krakowie - zadeklarował M. Jankowski. Przypomniał, że jest to problem dla całej Unii Europejskiej, ale wywołuje także duże zaniepokojenie ze strony przedstawicieli rosyjskiego biznesu; interwencje podjęły trzy duże tamtejsze izby gospodarcze.
Dodamy, że w tych dniach odbywają się posiedzenia organów EKG ONZ, w tym grupy roboczej ds. transportu lądowego WP-30 oraz Komitetu Administracyjnego TIR AC-2, można więc spodziewać się kolejnych interwencji i decyzji w tej sprawie.
Janusz Łacny, wiceprezes ZMPD, ale także prezydent Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego - IRU poinformował, że do Konwencji TIR chcą obecnie przystąpić kolejne kraje, w tym Chiny, przy czym każde z nich musi przedstawić państwowe upoważnienie do uczestnictwa w tej międzynarodowej procedurze. I ostrzegał: rosyjski system zabezpieczeń jest niebezpieczny!
Prezes ZMPD Jan Buczek przypomniał, że rynek rosyjski ma ogromne znaczenie nie tylko dla polskich przewoźników, ale też dla przewozu towarów z Polski oraz całej Europy. W przypadku ewentualnego wprowadzania przez Rosję nowych przepisów polscy przewoźnicy utracą dotychczasową autonomię, a do tego będą ponosić wyższe koszty gwarancji. Stanie się więc konieczne wyrównanie zasad konkurencyjności.
Podjęto również temat zatrzymywania polskich pojazdów na Białorusi, bowiem tamtejsze służby według swojej interpretacji przepisów Unii Celnej uznają niektóre z polskich przewozów za kabotaż wewnątrz UC - w przypadku dokonania odprawy celnej na Białorusi z dostawą na teren Rosji. ZMPD niemal codziennie podejmuje w tej sprawie interwencje w ministerstwie transportu. MTBiGM we współpracy z ZMPD prowadzi działania, które będą kontynuowane także podczas październikowych spotkań międzynarodowych.
Informacja własna ZMPD.
Opr. AW
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.