INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Pliki cookie
Aktualności
ZALECENIA IRU z 11 września
W związku z kryzysem systemu TIR w Rosji przekazujemy zalecenia Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego IRU z 11 września.
Pismo IRU nr CTM/GE1934/MRE
PILNE I WAŻNEKORZYSTANIE Z KARNETÓW TIR W FEDERACJI ROSYJSKIEJ PO WEJŚCIU W ŻYCIE DECYZJI FTS ROSJI
Zalecenia dla posiadaczy karnetów TIR i kierowców co do działań, które należy podjąć w celu obrony swoich praw w przypadku otrzymania odmowy wykorzystania karnetu TIR na terytorium Federacji Rosyjskiej, co narusza Konwencję TIR
Członkowie IRU byli regularnie informowani o licznych środkach, jakie były podejmowane przez IRU i całą społeczność międzynarodową w celu odwołania niemającej podstaw prawnych i nieuzasadnionej decyzji Federalnej Służby Celnej Rosji (FTS Rosji) z 4 lipca 2013 r.Pomimo podjętych wszelkich środków, decyzja ta FTS Rosji, która na wielu podstawach znajduje się w bezpośredniej sprzeczności z ustawodawstwem rosyjskim i Konwencją TIR, do dnia dzisiejszego nie została odwołana przez Rząd Rosji.IRU kontynuuje działania w tym kierunku.Wszyscy członkowie powinni również kontynuować lobbowanie swoich narodowych rządów, wzywając do okazania wpływu na rosyjskie władze wysokiego szczebla.W tym czasie gdy organy celne wciąż nie dały wystarczających wyjaśnień w sprawie zastosowania wyżej wymienionej decyzji FTS Rosji, w praktyce istnieje wysoki poziom ryzyka, że niektóre rosyjskie urzędy celne mogą jednakże zdecydować o tym, by wymagać dodatkowych gwarancji na przejściach Federacji Rosyjskiej. Należy zaznaczyć, że żądanie tych dodatkowych gwarancji narusza zapisy Konwencji TIR, a zatem działania te są niezgodne z prawem.W związku z tym IRU przygotowało w załączeniu niektóre podstawowe zalecenia dla firm transportowych i kierowców, by pozwolić im na efektywne bronienie swoich praw w przypadku jakichkolwiek niezgodnych z prawem podobnych działań rosyjskich organów celnych.Proponujemy wszyskim członkom IRU bezwzględnie poinformować swoich posiadaczy karnetów TIR. Sekretariat IRU pozostaje do Waszej dyspozycji we wszelkich wynikłych sprawach.
ZAŁĄCZNIK 1 CTM/GE1934/MRE
ZALECENIA DLA POSIADACZY KARNETÓW TIRW ZWIĄZKU Z PRZEWIDYWANYM WEJŚCIEM W ŻYCIE DECYZJI FEDERALNEJ SŁUŻBY CELNEJ FEDERACJI ROSYJSKIEJ NR 01-11/28474 Z 4 LIPCA 2013 R. O WPROWADZENIU DODATKOWYCH ŚRODKÓW ZABEZPIECZENIA W STOSUNKU DO PRZEWOZÓW TIR
1. Wprowadzenie
Federalna Służba Rosji (FTS Rosji) wydała w dniu 04.07.2013 r. pismo nr 01-11/28474 skierowane do naczelników regionalnych zarządów celnych.Zgodnie z tym pismem FTS Rosji poleca od dnia 14 września 2013 r. "wykonywać umieszczanie towarów w procedurze celnej tranzytu celnego z wykorzystaniem karnetów TIR, pod warunkiem zabezpieczenia przestrzegania tranzytu celnego z zastosowaniem środków przewidzianych w art. 217 ustęp 1 kodeksu celnego Unii Celnej". Na chwilę obecną wprowadzenie wskazanych środków zaplanowane jest od 14 września 2013 r. W przypadku wprowadzenia tych środków, posiadaczom karnetów TIR zaleca się podjęcie następujących działań:
2. Zalecenia
2.1. Niezbędne działania - odnotowanie faktu odmowy
W celu zabezpieczenia możliwości zaskarżenia nieprawomocnej decyzji organu celnego polegającej na odmowie otwarcia procedury TIR na terytorium Federacji Rosyjskiej, należy uzyskać oczywisty dowód tej odmowy w celu dalszego wykorzystania podczas rozprawy sądowej. Po zarejestrowaniu przybycia towaru do przejścia przy wjeździe do Federacji Rosyjskiej funkcjonariusz organu celnego z reguły otwiera procedurę TIR poprzez wykonanie niezbędnych formalności, a w szczególności - poprzez dokonanie odpowiednich adnotacji celnych w karnecie TIR, dokumentach towarzyszących i dokumentach handlowych.W przypadku odmowy organu celnego w otwarciu procedury TIR, należy uzyskać formalne potwierdzenie tej odmowy organu celnego w następujący sposób:Funkcjonariusz organu celnego wnosi zapis "odmówiono zwolnienia towaru z powodu:"......" do rubryki "Do celów oficjalnego wykorzystania" w volecie nr 1 i nr 2 karnetu TIR. Przy czym wolety te są przekreślane a karnet zwrócony kierowcy.W przypadku jeśli funkcjonariusz odmawia wykonania standardowej procedury, kierowca powinien nalegać na wykonanie tych działań, zgodnie z Konwencją TIR.Tylko w przypadku otrzymania pisemnej odmowy czynności wykonania procedury TIR, przewoźnik powinien podejąć decyzję o przedłożeniu dodatkowego zabezpieczenia uiszczenia należności celnych.
2.2. W przypadku nieudostępnienia przez funkcjonariusza organu celnego formalnej odmowy.
W przypadku jeśli funkcjonariusz organu celnego odmawia wydania przewoźnikowi formalnego potwierdzenia odmowy w stosunku do procedury TIR, zalecamy, by kierowca złożył do organu celnego zgłoszenie o odmowie dokonania czynności procedury TIR według wzoru załączonego do "Zaleceń dla kierowcy". W przypadku odmowy przyjęcia takiego zgłoszenia, kierowca winien sam podpisać zgłoszenie jako udokumentowane świadectwo odmowy. Procedura ta jest bardziej szczegółowo opisana w "Zaleceniach dla kierowcy".
2.3. Kolejne działania
Nieprawomocne działania organu celnego można zaskarżyć zarówno do wyższego organu celnego, jak i do sądu. Działania te mogą być podjęte zarówno jednocześnie jak i niezależnie od siebie. W celu uzyskania orzeczenia sądowego najbardziej celowe wydaje się zwrócenie się bezpośrednio do kompetentnego sądu z żądaniem uznania działań organu celnego za nieprawomocne i odzyskanie poniesionego uszczerbku.Pozew sądowy może być złożony w przeciągu trzech miesięcy od dnia, gdy otrzymano odmowę przyjęcia karnetu TIR do przeprowadzenia czynności (art. 198 rozdział 4 arbitrażowego kodeksu procesowego FR). Pozwanym w pozwie będzie graniczny organ celny, który odmówił wykonania procedury TIR.W przypadku wątpliwości co do właściwości sądu i tego, kto ma być pozwanym w takim pozwie, prosimy zwracać się do Waszych narodowych stowarzyszeń lub do IRU w celu konsultacji.Usilnie zalecamy by włączać FTS Rosji, która znajduje się w Moskwie w charakterze współpozwanego do każdego powództwa wobec konkretnego organu celnego. Pozwoli to na przeniesienie rozpatrzenia wszystkich pozwów do Sądu Arbitrażowego w Moskwie, co może mieć praktyczny priorytet dla przewoźników.W celu złożenia pozwu do sądu należy wcześniej zebrać i przygotować następujący pakiet dokumentów:a) kopia statutu firmy - przewoźnika;b) kopia dokumentu rejestracyjnego firmy - przewoźnika;c) kopia oficjalnego dokumentu potwierdzającego pełnomocnictwo osoby posiadającej prawo do reprezentowania prawnego firmy;d) oryginał pełnomocnictwa dla przedstawiciela firmy transportowej, pozwalającego na reprezentowanie jej w sądzie (może być to każda osoba, niekoniecznie adwokat);e) oryginał karnetu TIR lub poświadczona kopia;f) w odpowiednich przypadkach - zgłoszenie faktu odmowy dokonania czynności związanej z procedurą TIR przez organ celny, sporządzone według załącznika do "Zaleceń dla kierowcy". Na wyżej wymienionych dokumentach przedkładanych przez firmę zagraniczną (tj. przewoźnika polskiego - przypis tłumacza), należy uzyskać apostille oraz poświadczenie ich tłumaczenia na język rosyjski przez rosyjskiego notariusza. Zalecamy by kierować pozew do sądu za pośrednictwem listem poleconym z dokładnym opisem zawartości.
ZAŁĄCZNIK nr 2 CTM/GE1934/MRE
ZALECENIA DLA KIEROWCYW ZWIĄZKU Z PRZEWIDYWANYM WEJŚCIEM W ŻYCIE DECYZJI FEDERALNEJ SŁUŻBY CELNEJ FEDERACJI ROSYJSKIEJ NR 01-11/28474 Z 4 LIPCA 2013 R. O WPROWADZENIU DODATKOWYCH ŚRODKÓW ZABEZPIECZENIA W STOSUNKU DO PRZEWOZÓW TIR
W przypadku jeśli organy celne Federacji Rosyjskiej na przejściach będą odmawiały wykonania procedury TIR bez przedłożenia przez przewoźnika dodatkowego zabezpieczenia uiszczenia należności celnych (poręczenie, gwarancja bankowa itp.), prosimy o wykonanie czynności zgodnie z następującą instrukcją:
- Uzyskaj formalną pisemną odmowę organu celnego czynności związanych z procedurą TIR bez wniesienia dodatkowego zabezpieczenia. Jest to niezbędne, nawet jeśli kierownictwo Twojej firmy transportowej podjęło później decyzję o wniesieniu dodatkowego zabezpieczenia;- Nalegaj na wniesienie przez funkcjonariusza organu celnego zapisu: "Odmówiono zwolnienia towaru z powodu......" do rubryki "Dla celów oficjalnego wykorzystania" w wolecie nr 1 i nr 2 karnetu TIR ze szczegółowym wskazaniem przyczyny odmowy;Przy czym funkcjonariusz organu celnego przekreśla wolety, a karnet TIR zwraca kierowcy.W przypadku odmowy przez funkcjonariusza organu celnego wykonania tej prośby, powiedz mu, że "Decyzja Komisji Unii Celnej nr 438 z 17.08.2010 r. zobowiązuje go do udostępnienia takiej pisemnej odmowy".- W przypadku ustnej odmowy funkcjonariusza organu celnego przyjęcia karnetu TIR bez sporządzenia pisemnej odmowy, wypełnij załączone zgłoszenie w dwóch egzemplarzach. Zgłoszenie to musi być wypełnione w języku rosyjskim.Niezbędne jest również przystawienie pieczątki oddziału celnego potwierdzającej zgłoszenie na jednym z egzemplarzy. Drugi egzemplarz zgłoszenia powinien być przekazany funkcjonariuszowi organu celnego.W przypadku odmowy przyjęcia zgłoszenia, przekaż go do właściwego organu celnego.
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Partnerzy biznesowi
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Na skróty