INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
9 września IRU skierowało pismo do prezydenta Rosji Władimira Putina z prośbą o interwencję w sprawie decyzji podjętych przez Federalną Służbę Celną Rosji.
Poniżej przedstawiamy pełną treść pisma podpisanego przez prezydenta IRU Janusza Łacnego.
WAŻNE i PILNE
Obawy IRU dotyczące dalszego funkcjonowania Konwencji Celnej dotyczącej międzynarodowego przewozu towarów z zastosowaniem karnetów TIR w związku z decyzją Federalnej Służby Celnej Federacji Rosyjskiej z dnia 4 lipca 2013 r.
Wasza Ekscelencjo,
W imieniu Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU) i wszystkich prezesów narodowych stowarzyszeń TIR, członków IRU, proszę pozwolić mi wyrazić nasz najwyższy szacunek dla Pana Prezydenta i rządu Federacji Rosyjskiej.
2 sierpnia 2013 r. IRU wystosowało ważne i pilne pismo do rządu rosyjskiego, adresowane do Premiera Pana Dymitra Medwiediewa, nr AD/GE1032330/UDP (załącznik nr 1), w celu przedstawienia swych obaw w kwestii jednostronnej i bezpodstawnej decyzji Federalnej Służby Celnej z dnia 4 lipca 2013 r. nr ref 01-11/28474, odnoszącej się do stosowania Konwencji Celnej dotyczącej międzynarodowego przewozu towarów z zastosowaniem karnetów TIR na terytorium Federacji Rosyjskiej.
W swej korespondencji IRU wskazuje, że wdrożenie decyzji FSC, narzucającej przewoźnikom międzynarodowym dodatkowe wymogi, byłoby bezpośrednim naruszeniem przepisów Konwencji TIR. IRU podkreśla także potencjalnie niszczące konsekwencje tej decyzji dla obywali rosyjskich, rosyjskiej gospodarki, jak również gospodarki regionu euroazjatyckiego.
Od czasu ogłoszenia przez FSC swej decyzji, która ma mieć zastosowanie z dniem 14 września 2013 r., wiele rządów z różnych państw, jak również Komisja Europejska oraz ONZ, wezwały rząd rosyjski do ostatecznego odwołania tej jednostronnej decyzji FSC.
Co więcej, IRU zostało poinformowane o wewnętrznych dyskusjach w ramach rządu rosyjskiego, zainicjowanych pismem Pierwszego Wicepremiera Pana Igora Szuwałowa, nr ISZ-P2-5869 z dnia 14 sierpnia 2013 r., proponującego przeanalizować tę istotną dla systemu TIR kwestię z udziałem przedstawicieli biznesu, tak, aby ustanowione zostało oficjalne wspólne stanowisko (załącznik 2).
Jednocześnie, proszę mi pozwolić poinformować, że 27 sierpnia 2013 r. nadzorująca Konwencję TIR Rada Wykonawcza TIR na swym nadzwyczajnym spotkaniu w siedzibie ONZ w Genewie również stanowczo wezwała do wycofania przez FSC swej decyzji i określiła ją jako naruszenie przepisów Konwencji TIR (załącznik 3).
Niestety, pomimo mających obecnie miejsce dyskusji, na chwilę obecną decyzja FSC nie została oficjalnie unieważniona i bez Pana osobistej interwencji wejdzie w życie z dniem 14 września br.
Proszę mi pozwolić zaznaczyć, że jeżeli omawiana decyzja wejdzie w życie, Konwencja TIR, pomimo jej wielu korzyści dla sektora publicznego i prywatnego, przestanie funkcjonować na terytorium Federacji Rosyjskiej. Z dniem 14 września 2013 r. przewoźnicy rosyjscy i międzynarodowi nie będą mogli wykorzystać karnetów TIR w Rosji. W konsekwencji, pozwolę sobie Panu zasygnalizować, że również przewoźnikom rosyjskim zostanie de facto uniemożliwione zastosowanie karnetów TIR w innych krajach-stronach tej Konwencji.
W tym kontekście oraz w nawiązaniu do wniosku członków IRU, wypracowanego w wyniku dyskusji na spotkaniu w Jałcie w dniach 5-6 września br., które poświęcone było kwestii omawianych rosyjskich środków kontrolnych, uprzejmie proszę Pana Prezydenta o interwencję w celu unieważnienia jednostronnej decyzji FSC.
Zapewniam Pana Prezydenta, że IRU, która zgodnie z art.6.2 bis Konwencji TIR jest upoważniona do zarządzania międzynarodowym łańcuchem gwarancyjnym TIR, robi wszystko, aby zagwarantować dalsze pełne respektowanie przepisów Konwencji TIR i przepisów wewnętrznych przez wszystkich użytkowników systemu TIR w Rosji, w tym również przez stowarzyszenie poręczające ASMAP i przedstawiło już władzom rosyjskim i FSC konkretne propozycje dalszego wzmocnienia funkcjonalności tego systemu w Rosji.
Oczywiście IRU pozostaje gotowe do spotkania z Panem czy innym wskazanym przez Pana przedstawicielem rządu rosyjskiego celem przedyskutowania tej pilnej i ważnej kwestii oraz wypracowania ostatecznego właściwego rozwiązania.
Z góry dziękuję za Pana uwagę i pozytywne rozpatrzenie sprawy.
Proszę przyjąć Panie Prezydencie wyrazy najwyższego uznania.
Janusz Łacny
Prezydent
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.