INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
Koleżanki i Koledzy Przewoźnicy!
Ostatnie zdarzenia wynikające z podważania przez rosyjską administrację celną wiarygodności systemu TIR wywołały bardzo dużo zamieszania. Szybko się wyjaśniło, że wszelkie zarzuty pod adresem łańcucha gwarancyjnego TIR były bezpodstawne. Kierownictwo IRU i narodowe stowarzyszenia przewoźników (w tym ZMPD), jednoznacznie podtrzymują gotowość do szczegółowego wyjaśnienia wszelkich pozostałych wątpliwości i ostatecznego zamknięcia minionego okresu, żeby uniknąć w przyszłości jakiejkolwiek kolejnej niezgodnej z prawdziwym przebiegiem zdarzeń interpretacji i spekulacji.
Takie stanowisko poparła EKG ONZ, Komisja Europejska i rządy wielu państw, w tym Rzeczpospolitej Polskiej. Skierowano do odpowiedzialnych za ten stan rzeczy wiele pism z żądaniem wycofania się z tej niezgodnej z prawem międzynarodowym decyzji. Najwyższe i odpowiedzialne w jakikolwiek sposób za tę sytuację władze w Federacji Rosyjskiej otrzymały wiele pism w tej sprawie, więc sprawa przyszłości systemu TIR na terenie FR jest jedną z najpilniejszych do rozwiązania. Przy Federalnej Służbie Celnej Rosji powołano specjalną grupę roboczą, w której pracach bierze udział również sekretarz generalny IRU Umberto de Pretto oraz dyrektor departamentu TIR w IRU Marek Retelski. ZMPD również aktywnie uczestniczy w tych działaniach, utrzymując z kierownictwem IRU stały roboczy kontakt. Bierzemy też udział w pracach międzyresortowej grupy roboczej powołanej przez ministra transportu Sławomira Nowaka, która obecnie koncentruje się nad rozwiązaniami w przypadku niepomyślnego dla polskich przewoźników przebiegu tego problemu.
W dniach 6-7 września br. odbyła się w Jałcie konferencja IRU, podczas której, na nadzwyczajnym posiedzeniu prezesów i sekretarzy generalnych, omówiono dotychczasowe działania i wysoko oceniono aktywność kierownictwa IRU i stowarzyszeń narodowych, w tym ZMPD. IRU otrzymało poparcie do kontynuowania działań zmierzających do całkowitego odstąpienia od zapowiadanych ograniczeń w funkcjonowaniu systemu TIR na terenie Federacji Rosyjskiej.
W związku z tym, że odrzucono wszelkie merytoryczne zarzuty wobec systemu TIR, spodziewamy się ostatecznej decyzji podjętej na najwyższym poziomie rządowej administracji i liczymy na pozytywne zakończenie tego nieporozumienia. Jak tylko nastąpi jakakolwiek reakcja ze strony rosyjskiej administracji celnej i państwowej na międzynarodowe oburzenie, natychmiast o tym poinformujemy.
Dziś chciałbym wszystkich polskich przewoźników przestrzec przed pochopnym podpisywaniem jakichkolwiek umów "gwarancyjnych", które mogą być w rezultacie bardzo niebezpiecznym narzędziem do bezkompromisowego obciążania majątku przewoźnika, nawet za niezawinione przez niego nieprawidłowości. Zbyt wiele wysiłków i energii włożyliśmy w to, żeby odpowiedzialność przewoźnika była ograniczona do sytuacji, do których sam się przyczynił. W każdym innym, wątpliwym przypadku łańcuch gwarancyjny podejmował obronę interesów przewoźnika, do wyjaśnienia sprawy przed sądem włącznie. Niech to nasze osiągnięcie nie będzie zaprzepaszczone przez chwilę nieuwagi, czy też chęć wyprzedzenia konkurencji chwilową "super sprawnością".
Ponieważ nie ma żadnych kompleksowych rozwiązań i uzgodnień wewnątrz strefy celnej RUS-BY-KAZ, a także nie ma odpowiedniej infrastruktury do przeprowadzenia operacji zapowiadanej przez służbę celną Rosji i tak w chwili wprowadzenia w życie jej decyzji - kolejek i powszechnego bałaganu nie da się uniknąć.
Pozostaję z nadzieją, że nasze działania przyniosą spodziewany efekt.
Prezes ZMPD Jan Buczek
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.