INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
28 sierpnia Federalna Służba Celna Rosji (FTS) wypowiedziała rosyjskiemu stowarzyszeniu przewoźników międzynarodowych ASMAP umowę gwarancyjną w systemie TIR - taka informacja pojawiła się na stronie internetowej FTS 29 sierpnia.
Pomimo licznych międzynarodowych interwencji, podjętych po ogłoszonej w lipcu na stronie internetowej decyzji FTS o wymaganiu dodatkowych gwarancji celnych, sytuacja nie zmieniła się zgodnie z oczekiwaniami wszystkich użytkowników systemu TIR. Dzień po posiedzeniu Rady Wykonawczej TIR w Genewie i jej wezwaniu do właściwego stosowania systemu TIR w Rosji, FTS podjął kolejną decyzję - wypowiedział umowę ASMAP-owi.
Poniżej przekazujemy tłumaczenie komunikatu FTS Rosji, zamieszczonego na ich stronie internetowej 29 sierpnia.
FTS Rosji powiadomił stowarzyszenie gwarancyjne ASMAP o rozwiązaniu stosunków umownych z dniem 1 grudnia 2013 r.
28 sierpnia 2013 r. FTS Rosji powiadomił w swoim piśmie ASMAP o rozwiązaniu z dniem 1 grudnia 2013 r. umowy z 2004 roku, zgodnie z trybem przewidzianym w tej umowie.
FTS w należyty sposób powiadomił stowarzyszenie gwarancyjne ASMAP na trzy miesiące przed datą rozwiązania stosunków umownych. W art. 6 ust. 1 "Umowy o zobowiązaniach związanych ze stosowaniem Konwencji TIR z zastosowaniem karnetów TIR", zawartej 7 czerwca 2004 r. między GTK Rosji (Państwowy Komitet Celny Rosji) a stowarzyszeniem gwarancyjnym ASMAP, będącym członkiem IRU, jest określone, że termin działania umowy jest automatycznie przedłużany na każdy rok kalendarzowy "o ile żadna ze stron nie powiadomi drugiej strony w formie pisemnej na trzy miesiące do przewidzianej daty rozwiązania o zamiarze rozwiązania niniejszej umowy".
Jak już informowaliśmy, według stanu na 1 lipca 2013 r. łączna kwota zadłużenia powstałego w wyniku niedostarczenia towarów w procedurze TIR przekroczyła 20 miliardów rubli (ponad 650 milionów USD), które nie wpłynęły do budżetu FR.
Podjęte przez FTS Rosji próby uregulowania spraw dotyczących tranzytu pod osłoną karnetów TIR, w tym także podczas pracy grupy roboczej utworzonej w sierpniu tego roku, nie zakończyły się powodzeniem z powodu niekonstruktywnego stanowiska kierownictwa stowarzyszenia gwarancyjnego. W szczególności nie zostały rozwiązane problemy dotyczące przedłożenia przez ASMAP właściwych gwarancji uiszczenia należności celnych w tranzycie towarów, wykluczające straty dla budżetu federalnego, a także wypracowania procedury spłacenia długu, powstałego w przypadku niedostarczenia towaru.
Oprócz tego, zgodnie z umową, stowarzyszenie gwarancyjne powinno umożliwić organom celnym "sprawdzenie całej dokumentacji sprawozdawczej oraz kont związanych z zastosowaniem procedury TIR". W sierpniu 2013 r. FTS Rosji w celu analizy zastosowania procedury TIR zwrócił się do ASMAP o przekazanie niezbędnej dokumentacji. Jednakże kierownictwo stowarzyszenia gwarancyjnego odmówiło, odpowiadając, że FTS Rosji nie zajmuje się bezpośrednio załatwianiem formalności związanych z karnetami TIR.
W związku z brakiem transparentności organizacji pracy i zamknięciem się rosyjskiej struktury wykonującej funkcje narodowego stowarzyszenia gwarancyjnego wobec kontroli ze strony organu państwowego w ramach umowy, FTS uważa za celowe przeprowadzenie kontroli oraz finansowego audytu działalności ASMAP jako narodowego stowarzyszenia gwarancyjnego, w tym jego relacji finansowych z organizacjami zagranicznymi.
FTS Rosji podkreśla, że mowa jest nie o umowie międzynarodowej - Konwencji TIR z 1975 roku, lecz o relacjach pomiędzy federalnym organem władzy wykonawczej a strukturą rosyjską, będącą stowarzyszeniem gwarancyjnym. Stosunki te są umownymi i określane są poprzez umowę dwustronną.
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.