INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
Rada Wykonawcza TIR wezwała władze celne Rosji do odstąpienia od zapowiadanych zamiarów
27 sierpnia odbyło się w Genewie nadzwyczajne posiedzenie Rady Wykonawczej TIR (TIRExB), zwołane przez przewodniczącego Rady w związku z decyzją służb celnych Rosyjskiej Federacji. Poza członkami Rady uczestniczyli w nim w charakterze obserwatorów: przewodniczący Komitetu Administracyjnego Konwencji TIR (AC.2), przewodniczący Grupy Roboczej EKG ONZ, przedstawiciel Unii Europejskiej, Euroazjatyckiej Komisji Gospodarczej Unii Celnej, stały przedstawiciel Federacji Rosyjskiej w Genewie oraz przedstawiciele rosyjskiego stowarzyszenia ASMAP oraz IRU.
Podczas spotkania podkreślono, że rosyjski FTS (Federalna Służba Celna Rosji) powinien był swoją decyzję od razu zakomunikować Radzie, aby można było zbadać jej zgodność z przepisami Konwencji TIR. Zażądano więc pilnie przekazania Radzie szczegółów planowanej decyzji.
Przedstawiciel Rosji poinformował Radę o dwóch argumentach użytych przez FTS dla uzasadnienia swojej decyzji:
- duża i ciągle powiększająca się kwota niezapłaconych przez ASMAP na rzecz FTS,
- umowa gwarancyjna pomiędzy FTS i ASMAP jest oparta na przestarzałych krajowych przepisach prawnych. W szczególności sposób, w jaki ASMAP obejmuje gwarancją zobowiązania w ramach konwencji TIR, nie odpowiada aktualnemu Kodeksowi Celnemu Unii Celnej Białorusi, Kazachstanu i Federacji Rosyjskiej oraz krajowym przepisom Federacji Rosyjskiej.
Rada odnosząc się do tej argumentacji podkreśliła, że w ostatniej dekadzie ilość nieprawidłowości w procedurze TIR w Rosji znacząco spadła dzięki wspólnym wysiłkom FTS, ASMAP-u i IRU, wspomaganym przez wprowadzenie nowoczesnych narzędzi informatycznych w jej zarządzaniu. Uznano, że znalezienie rozwiązania jest obowiązkiem FTS i stowarzyszenia rosyjskiego.
Rada wezwała FTS, ASMAP i inne właściwe władze rosyjskie do rozwiązania tego problemu w zgodności z przepisami Konwencji TIR. Jednocześnie Rada podkreśliła, że tak długo, jak ASMAP jest uznanym przez rosyjskie władze, jego gwarancja jest ważna i powinna być jako jedyna wymagana przy wykonywaniu przewozów pod osłoną karnetów TIR w Federacji Rosyjskiej. Żądanie innych gwarancji w jakiejkolwiek formie jest sprzeczne z art. 3, 4, 6, 42 bis i 49 Konwencji TIR i utrudni funkcjonowanie systemu TIR.
Zdaniem Rady, jeśli FTS wprowadzi w życie swoją decyzję, naruszy tym samym zapisy Konwencji TIR.
Rada wezwała Rosję do prawidłowego stosowania Konwencji TIR i wycofania się z wprowadzenia dodatkowych gwarancji.
Do czasu podjęcia decyzji w tej sprawie przez Komitet Administracyjny Konwencji TIR, termin wprowadzenia powinien być odroczony w czasie, co najmniej do końca 2013 roku.
Bardzo mocno Rada podkreśliła również, że zgodnie z Konwencją Wiedeńską o prawie traktatów międzynarodowych z 1969 r. przepisy Kodeksu Celnego Unii Celnej i/lub ustawodawstwo krajowe nie może być przywoływane w celu uzasadnienia niezgodności z konwencją TIR.
Rada zwróciła uwagę, że skutkiem decyzji FTS będą szkodliwe konsekwencje polityczne i gospodarcze, w tym opóźnienia na granicach, podwyższenie kosztów transportu, zakłócenia ruchu drogowego towarów i wymiany handlowej z/do/przez Rosję. Nie można wykluczyć, że te Umawiające się Strony Konwencji TIR, które zostaną najbardziej dotknięte decyzją FTS, rozpoczną postępowanie przeciwko Federacji Rosyjskiej na podstawie odpowiednich przepisów Konwencji TIR, GATT (Porozumienia ogólnego w sprawie taryf celnych i handlu) i Konwencji Wiedeńskiej.
Rada Wykonawcza TIR zaprosiła właściwe organy Federacji Rosyjskiej do przedstawienia swoich spraw do rozpatrzenia przez Radę i/lub Komitet Administracyjny TIR (AC.2) w na najbliższych sesjach w dniach 30 września i 3 października 2013 roku i powstrzymania się od jakichkolwiek dalszych działań, zanim organy te nie podejmą decyzji.
Podsumowując - Rada:
- uznała, że decyzja FCS byłaby naruszeniem Konwencji TIR;
- wezwała FTS do prawidłowego stosowania Konwencji TIR i odstąpienia od wprowadzenia zapowiadanej decyzji;
- wezwała zainteresowane strony do przyspieszenia negocjacji i znalezienia rozwiązania, które mogłoby usunąć wątpliwości podniesione przez FTS;
- zadeklarowała gotowość do dalszej pomocy Federacji Rosyjskiej w znalezieniu sposobów i środków, aby zapewnić sprawne funkcjonowanie procedury TIR w Rosji.
Członek TIRExB z Federacji Rosyjskiej wyraził zastrzeżenia w stosunku do niektórych z wyżej wymienionych wniosków.
Informacja własna ZMPD.
Opr. ES
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.