MENU BRANŻA  


  Polska - Rosja: przewozy  

Zasady przewozów do Rosji przed i po 15 kwietnia - czat z prezesem ZMPD Janem Buczkiem - 4 kwietnia

W związku z porozumieniem zawartym 1 kwietnia 2016 r. w Gdańsku podczas posiedzenia Polsko - Rosyjskiej Komisji Mieszanej ds. międzynarodowych przewozów drogowych 4 kwietnia odbył się czat z prezesem ZMPD Janem Buczkiem.

Pełny zapis czata przedstawiamy poniżej

Rozpoczęcie czata: 2016-04-04 11:00:00
Zakończenie czata: 2016-04-04 12:30:00


Dzień dobry Państwu, za chwilę rozpoczynamy czat z Prezesem ZMPD Janem Buczkiem. Zachęcamy do zadawania pytań.  

~PITER: Witam od kiedy będą wydawane zezwolenia? 
Jan Buczek: Witam wszystkich podczas czatu poświęconego porozumieniu między Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa oraz Ministerstwem Transportu Federacji Rosyjskiej 1 kwietnia 2016 r. Negocjacje były wyjątkowo trudne, W sumie 6 tur rozmów - w Warszawie, Moskwie, obwodzie kaliningradzkim i w Gdańsku. Dzięki oparciu i legitymacji od naszych przewoźników mogliśmy bardzo jasno, zdecydowanie i konsekwentnie postępować podczas tych negocjacji, co oczywiście wiązało się z ogromnym kosztem i poświęceniem ze strony przewoźników, którzy - oczekując na rozwiązanie problemu - godzili się na przestoje i skutki tym wywołane. Za to wszystko przewoźnikom bardzo dziękuję, 

~iness: APEL DO WSZYSTKICH PRZEWOŹNIKÓW! PROSZĘ OPUBLIKOWAĆ! DOSTALIŚMY ZEZWOLENIA - PROSZĘ O NIE ZGADZANIE SIĘ NA OBNIŻONE STAWKI ZA PRZEWÓZ NA ROSJĘ! SZANUJCIE SIEBIE I INNYCH! PRZEWOŹNICY CO JEŻDŻĄ SAMI ZA KÓŁKIEM MOGĄ SOBIE POZWOLIĆ NA NIŻSZE STAWKI, ALE PO CO?? MY MUSIMY ZAROBIĆ NA KIEROWCĘ I NA KOSZTY! DOŚĆ JUŻ NĘDZY I NĘDZNYCH STAWEK!
 
Jan Buczek: Absolutnie podzielam ten pogląd. Tolerowanie praktyki obniżania cen poniżej obiektywnego poziomu kosztów jest nie do zaakceptowania, prowadzi bowiem do dumpingu, który w efekcie końcowym spycha innych do szarej strefy. Przewoźnik na rynku jest jednym z uczestników gospodarki i nie można akceptować faktu, że wszyscy inni producenci czy usługodawcy zarabiają, a my od wielu miesięcy "jeździmy na zero".  

~mootomark1: od kiedy będą wydawane zezwolenia do Rosji?
  
Jan Buczek: Porozumienie określa, że następnego dnia po wejściu w życie rozporządzenia zmieniającego krytykowane przez nas przepisy, zezwolenia będą wymienione. W związku z tym należy się spodziewać, że kilka dni po 15 kwietnia będą one dostępne, ważne do końca roku.  
 
~mootomark1:  czy Rosjanie znieśli przepis dotyczący przeładunków? Czy są kontrole państwowych instytucji firm, które dostają dotacje unijne na zakup sprzętu na potrzeby własne a później zaniżają stawki w międzynarodowym transporcie? 
 
Jan Buczek: To jest interesujące zagadnienie, bowiem ITD, której celem jest dbałość o równość konkurencji w transporcie drogowym, powinna takie praktyki, które powodują nierówne praktyki inwestycji w tabor, eliminować i o tym już wielokrotnie rozmawialiśmy. Taki apel ponownie złożymy do GITD, aby zapewnić uczciwą konkurencję firm transportowych. 


~Sylwia123: Witam, dlaczego strona polska zgodziła się na zmniejszenie kontyngentu zezwoleń KR-3 w porównaniu z rokiem poprzednim?
 
Jan Buczek:
Z treści umowy między Polską a Rosją wynika, że liczba specjalnych zezwoleń na kraje trzecie jest proporcjonalna i powiązana z ogólnym kontyngentem. W związku ze zmniejszeniem się liczby przewozów do Rosji nie ma potrzeby utrzymywać kontyngentu na dotychczasowym poziomie, W związku z tym, na wniosek środowiska, został on obniżony, a liczba zezwoleń na kraje trzecie uległa proporcjonalnemu zmniejszeniu. 

~zuza: Witam. Na jakich zasadach będzie się odbywał przewóz, jeżeli towar ładowany jest w Polsce z magazynu logistycznego a pochodzi z zachodu ?
 
Jan Buczek: Oprócz listu przewozowego CMR będzie potrzebny jeszcze jeden dokument potwierdzający załadunek w Polsce. Szczegółowa instrukcja zostanie opublikowana.  
~Daro: Witam, jakie warunki trzeba spełnić, aby przewieźć ładunek z Polski na zagranicznych fakturach? 
 
Jan Buczek: Tak jak w odpowiedzi powyżej. 

~Spedytor29: Witam serdecznie, dlaczego porozumienie zostało podpisane tylko do końca 2016 roku, a nie jak dotychczas na 3 lata? 

Jan Buczek: Obecne czasy są trudne do przewidzenia. Z tego powodu nie wiadomo, jakie czynniki będą miały wpływ na poziom przewozów w najbliższych latach. Niezależnie od tego, w związku z sytuacją wynikającą ze zmiany przepisów, nie wiemy, jak będzie wyglądała realizacja tego porozumienia. Dlatego ten rok będzie rokiem odpowiedzi na liczne wątpliwości.

~tomek53: Witam, czy Rosjanie zmienili swoje prawo odnośnie kontroli przewozów?  


Jan Buczek: Oczywiście krytykowane przez nas rozporządzenie 301 zostało gruntownie zmienione i na tej podstawie rosyjskie służby będą wykonywały kontrole. Wszelkiego rodzaju zastrzeżenia do pracy tych służb będzie rozpatrywać specjalnie do tego powołana polsko- rosyjska komisja interwencyjna. 

~nord: Czy były jakieś uzgodnienia co do ilości wwożonego paliwa, o co zabiegali Rosjanie? 


Jan Buczek: W tej turze rozmów nie.  

~LBP: Panie Prezesie proszę o odpowiedź na pytanie czy w Pana ocenie zezwolenia "Rosja ogólne" będą wydawane na zasadzie wolnej sprzedaży tak jak było to w ubiegłym roku czy będą limitowane i wydawane poprzez komisję co miesiąc ? 

Jan Buczek: Komisja do Spraw Zezwoleń jest autonomicznym ciałem, choć składa się z przedstawicieli różnych podmiotów. Nie mamy wpływu na wyniki prac Komisji. Należy liczyć, że nie zabraknie zdrowego rozsądku. 

~Justynka: Witam może pan odpowiedzieć od kiedy będą wydawane zezwolenia ..  
Jan Buczek: Na to pytanie już odpowiadałem. 

~maciej: Witam, pytanie które nurtuje chyba wszystkich: w jaki sposób rosyjskie służby będą interpretowały rodzaj zezwolenia w stosunku do pochodzenia faktury za towar? 
 
Jan Buczek: Tak jak wcześniej powiedziałem, będzie instrukcja, którą będą się posługiwali przewoźnicy i organy kontrolne. 

~wicher: Dwa pytania ode mnie:1. Czy może wyniknąć jeszcze jakaś nieplanowana przerwa w dni 15 kwietnia? Czy możemy już normalnie starać się odzyskać naszych klientów po przewie w lutym? 2. Jakie działania podejmuje ZMPD w kierunku wyeliminowania używania niezgodnie z prawem zezwoleń przez rosyjskich przewoźników lub jakie są plany? Mam na myśli używanie kilka razy jednego zezwolenia. Proszę o konkretne przykłady. 
 
Jan Buczek: Oczywiście trudno przewidzieć, jak odbędzie się wymiana, ale wszystko wskazuje na to, że takiej przerwy nie będzie. Drugie pytanie - ITD w sposób absolutnie świadomy i uzgodniony z ministrem i środowiskiem od dawna prowadzi analizę wykorzystania zezwoleń pod kątem możliwości wielokrotnego wykorzystania i jest wyczulone na takie okoliczności.  

~czlonek_10625: Witam! Panie Buczek, czy tym razem zezwolenia dostaną nowo powstałe firmy czy też zostaną rozdzielone między przewoźników, co już są od paru lat w tej branży, co jest bardzo niesprawiedliwe. 
 
Jan Buczek: Komisja ds. zezwoleń będzie szczegółowo opracowywała zasady, o których nas poinformuje.  

~aga6: Kiedy będą wydawane zezwolenia?
 
Jan Buczek: Na to już odpowiadaliśmy. 

~Iwona230: Czy Rosja ogólna będzie limitowana? 
 
Jan Buczek: Na to pytanie też już odpowiadałem.  

~TTSGroup: Witam serdecznie, czy dotychczasowe zezwolenia rosyjskie tracą ważność 15 kwietnia ? 

Jan Buczek: Nie. Można je wykorzystać do końca roku. 

~mati: Czy przeszedł postulat Rosjan o zniesieniu limitu paliwa 600 litrów? 

Jan Buczek: Nie. 

~DRASZ: Proszę o wyjaśnienie jak wygląda obecnie i czy coś się zmieni z kwestią przewozów towarów, gdy załadunek jest z Polski (produkcja towaru w PL), a sprzedawcą towaru jest kontrahent zagraniczny - przewóz na jakim zezwoleniu? 
 
Jan Buczek: Takie przewozy będzie można wykonywać na podstawie zezwolenia ogólnego pod warunkiem spełnienia wymagań wynikających z uzgodnień, o których poinformujemy. Instrukcja będzie opracowana i rozpowszechniona. 

~LBP: Proszę potwierdzić - Jeżeli strona rosyjska opublikuje rozporządzenie dopiero około 15 kwietnia potrzeba jeszcze 10 dni na uprawomocnienie, więc przy takim założeniu zezwolenia będą dopiero dostępne około 25 kwietnia, prawda? 

Jan Buczek: Nieprawda. Rozporządzenie ma wejść w życie do 15 kwietnia.  

~farciaz86: czy w dalszym ciągu będzie potrzebny dokument (np. CMR) poświadczone, że inny przewoźnik dostarczył ładunek na magazyn, by inny mógł go przewieźć do Rosji na krótkim zezwoleniu ?
  
Jan Buczek: Tak, oczywiście, będzie potrzebna kopia CMR do potwierdzenia takiego przewozu. 

~iness: Gratulujemy porozumienia! Ma Pan rację, kosztowało to nas wiele, zwłaszcza mniejszych przewoźników, jak ja. Dostałam od stycznia 1 zezwolenie. Mam osobiście żal do dzielenia zezwoleń w drugiej turze z puli niepobranych zezwoleń przez przewoźników, co zrezygnowali z jazdy na Rosję. TE zezwolenia dostali duże firmy transportowe, którzy nie mieli nawet przestoju w zezwoleniach, a niektórzy nawet nie interesowali się, czy w tym drugim rozdaniu dostali, bo mieli... ja nie dostałam nic. SKĄD I JAKIE WSPARCIE MOŻEMY UZYSKAĆ jeszcze ( obniżenie ZUS, PODATKU, SKŁADKI itp.) 
 
Jan Buczek: Ogólne zasady są opracowane teoretyczne, ale dotyczą praktycznych sfer. Bardzo potrzebna jest współpraca przewoźnika z biurem odpowiedzialnym za zezwolenia. Z Pani informacji wynika niejasność, ale to sprawa indywidualna. Powinna Pani po wykorzystaniu zezwolenia otrzymać kolejne. 

~MERTRANS: Witam, chcę podziękować za wypracowane porozumienie całej ekipie negocjacyjnej. Pozdrawiam 
 
Jan Buczek: W imieniu wszystkich uczestników delegacji przyjmuję podziękowania i dziękuje za zrozumienie, cierpliwość w czasie tych wyjątkowo długich i trudnych negocjacji. Pozdrawiam i życzę szerokiej drogi.  

~Januszek: Witam, czy wiadomo panu coś na temat otwarcia na powrót innych przejść granicznych Białoruś-Rosja dla Polaków, czy dalej jeździmy tylko na Krasną Gorke?  


Jan Buczek: Mamy informacje, z których wynika, że inne przejścia są drożne i można z nich korzystać. Więc proszę o bezpośrednie zgłaszanie takich przypadków do ZMPD do Departamentu Transportu Drogowego. 

~licha3: Czy wiadomo coś o Platonie, czy będzie można wykupić drogę jednorazowo, czy będzie się trzeba zarejestrować? W tej chwili rejestracja jest niemożliwa. System nie przyjmuje zgłoszeń 

Jan Buczek: Z informacji posiadanych na chwilę obecną - trzeba się zarejestrować, aby korzystać z systemu Platon. Prowadzimy rozmowy i wszelkie ważne informacje w tej kwestii będziemy przekazywać na bieżąco. 

~krystyna: Witam, czy dotychczas wydane zezwolenia na kraje trzecie, które miały być wykorzystane do 15 kwietnia, będą ważne do końca roku? 
 
Jan Buczek: Będą ważne do końca roku.  

~zuza: a gdzie ta komisja Interwencyjna będzie działała? jak to ma wyglądać w razie problemów? 
 
Jan Buczek: Została powołana grupa robocza ds. trudnych, nazwana komisją interwencyjną, która w sytuacji stwierdzenia nieprawidłowości w funkcjonowaniu naszych porozumień, na bieżąco będzie rozwiązywała problemy. Nie będzie to komisja odwoławcza dla przewoźników. Jest to komisja powołana przez obydwa ministerstwa. 

~TB: instrukcja instrukcją, ale sprawa ta najbardziej jest na tą chwilę interesującą, więc bardzo prosimy o krótką odpowiedź - czy można jeździć będzie na krótkich zezwoleniach czy nie? 

Jan Buczek: Na zezwoleniach ogólnych, zgodnie z umową, można wykonywać przewozy z Polski do Rosji, z Rosji do Polski i w tranzycie. Natomiast nie istnieje kategoria przewozów z przeładunkiem z samochodu na samochód. 

~iness: W sprawie kontroli i "kasowania" zezwoleń u białoruskich i rosyjskich przewoźników, żeby nie mogli dokonywać przewozów na jednym zezwoleniu, są już jakieś ustalenia i instrukcje do służb kontrolnych? 

Jan Buczek: Już wcześniej o tym mówiłem.  

~MERTRANS: Mam pytanie, czy polskie zezwolenia też Rosjanom będą wydawane kilka dni po 15 Kwietnia 

Jan Buczek: Tak, dokładnie tak.  

~iness: Dzielenie zezwoleń jest niesprawiedliwe, dlaczego nikt nie ma na to wpływu?
 
Jan Buczek: Taki system jest obecnie najbardziej sprawiedliwy. Komisja cały czas go poprawia. Proszę o przesłanie Pani propozycji do BTM, Z całą pewnością będą one przeanalizowane. 

~farciaz86: czy na temat składów celnych były prowadzone jakieś rozmowy? czy pieczątka celna na CMR przy załadunku w PL i jazda na krótkim zezwoleniu będą honorowane przez Rosjan?

Jan Buczek: Tak, oczywiście, jeśli jest to ładunek ładowany na składzie celnym pieczątka celnika będzie honorowana. 

~Agata: zdarza się, że na granicy Jezeriszcze polskie ciężarówki nie są wpuszczane na terytorium Rosji i są odsyłane na inną granicę, czy coś zmieni się? 
 
Jan Buczek: W istocie, mimo zapewnień Rosji, że podejmuje działania, by wszystkie przejścia graniczne udrożnić dla polskich ciężarówek, Jezeriszcze nie jest jeszcze odblokowane.  
 
~Sawomir: Panie Prezesie, czy w sytuacjach szczególnych jak teraz, gdy tranzyt ładunku odprawionego na Rosję na karnecie kończy się w tym tygodniu mogę liczyć na zezwolenie Rosja ogólne? Chciałbym zaznaczyć że wszystkie zezwolenia z limitu i dodatkowe już wykorzystałem 
 
Jan Buczek: Proszę zwracać się z tym problemem do BTM. W takich szczególnych przypadkach istnieje możliwość uzyskiwania zezwoleń wcześniej. 

~Wiesz123: Witam, czy nie prościej byłoby wynegocjować jeden rodzaj zezwoleń? Na różnych spotkaniach wielokrotnie zgłaszaliśmy taką koncepcję, uniknęlibyśmy wielu problemów dotyczących interpretacji rodzaju zezwolenia. pozdrawiam WW 
 
Jan Buczek: Oczywiście były takie przemyślenia i stanowiska, jednakże w naszym środowisku co do takiego rozwiązania nie ma jednomyślności. Takie zezwolenia dałyby szansę rosyjskim przewoźnikom na przewozy z Polski na zachód, a to byłoby dla nas, naszych interesów sporym zagrożeniem, w związku z tym wycofaliśmy się z takiego pomysłu. 

~zuza: Czy na Budzisku w końcu ktoś zacznie sprawdzać zezwolenia? Chodzi mi nawet już nie o samych Rosjan którzy tamtędy jeżdżą po kilka razy na jednym zezwoleniu, ale o Białorusinów którzy ładują w Polsce a jadą na Rosję. powinni mieć przecież zezwolenia Polska kraje 3 a jadą przez Budzisko na ogólnym zezwoleniu z lewą CMR zrobioną na Białoruś 
 
Jan Buczek: Białoruski przewoźnik nie musi posiadać zezwolenia Polska - kraje trzecie, jeśli tranzytuje Białoruś jadąc z ładunkiem do Rosji. Takie samo prawo przysługuje polskiemu przewoźnikowi - może załadować on towar z Białorusi na zachód i z zachodu na Białoruś pod warunkiem tranzytowania Polski. 

~kamex: A czy została poruszona kwestia zezwoleń specjalnych dla pojazdów do 3,5 t ładowności? czy wszystko pozostało po "staremu"? 
 
Jan Buczek: Ta kwestia nie została zmieniona, ale jest przedmiotem dyskusji, w dalszym ciągu przewozy z krajów trzecich wymagają zezwolenia. 

~licha3: Mamy informacje że trzeba się zarejestrować w Platon, tylko nie jest to możliwe system nie przyjmuje. żeby nie było tak że po 15.04 .2016 będziemy mieli zezwolenia a i tak nie będzie można wjechać do FR bo nie będzie możliwości opłacenia drogi. Może ZMPD zasugeruje żeby zrobili jakieś przedstawicielstwo Platona w PL na czas rejestracji żeby można się było tu zarejestrować 

Jan Buczek: Wielu przewoźników już się zarejestrowało, pomimo utrudnień wynikających ze spiętrzenia chętnych, rejestracja jest możliwa, choć z dużymi utrudnieniami. 

~TB: czyli jak dokładnie rozumiem ustalenia z Soczi z roku 2012 bezpowrotnie wygasły i tego zapisu w CMR że towar przeładowany za zgodą odbiorcy już stosować nie możemy? proszę o prostą odpowiedź, tak czy nie, bo piszemy wszyscy dużo a pan ciągle odsyła nas do instrukcji które będą wydane w krótce 

Jan Buczek: Takiego zapisu w protokole z Soczi również nie było, mamy możliwość przewożenia ładunków z Polski, które są wyprodukowane, przywiezione i sprzedane w Polsce, jak również ładunki znajdujące się na terenie Polski będące w logistycznym systemie i z Polski są wywożone poza granice w tym do Rosji. Takie przewozy na podstawie protokołu z 1 kwietnia są możliwe do wykonania, jednakże trzeba spełnić warunek potwierdzenia, ze załadunek odbył się na terenie Polski. 

~PL_RUS: Dzień Dobry, czy jest już określony termin publikacji najważniejszych zagadnień porozumienia (rozumiem przez to "nowy porządek realizacji transportów drogowych do Rosji").Treść oraz jego interpretacja jest bardzo ważna dla budowania strategii rozmów z naszymi klientami, w celu utrzymania się na rynku. Jaka jest data graniczna publikacji ...Dziękuję 

Jan Buczek: Ministerstwo Infrastruktury opublikuje instrukcję po zamknięciu ustaleń z Ministerstwem Transportu Rosji. 

~Piotrek: Witam czemu nie weszło w życie to że nie ma zezwoleń uniwersalnych? tylko w dalszym ciągu jest podział na zezwolenie z PL oraz kraje 3 

Jan Buczek: Jak już wcześniej mówiłem, były uzgodnienia z całym środowiskiem polskich przewoźników. Stanowiska i oczekiwania były różne, często sprzeczne ze sobą. Przeciw zbyt dużej liczbie zezwoleń uniwersalnych upoważniających do przewozów wszystkich kategorii byli przeciwni przewoźnicy niewykonujący przewozów na Wschód, a także przewoźnicy funkcjonujący w systemie rozbudowanej logistyki. Obawiali się bowiem, że takie zezwolenia dadzą Rosjanom możliwości do przewozu ładunków z Polski do innych krajów europejskich, co z ich punktu widzenia nie jest korzystne. 

~Marekst74: Czy zezwolenia wydane przed 18.03.2016 a niewykorzystane będą ważne po 15.04 bo są tutaj dwie sprzeczne odpowiedzi: ~Michal.kultrans: Witam, co z zezwoleniami wydanymi wcześniej? jeśli ktoś nie wykorzystał? czy po 15.04 będą również ważne? Jan Buczek: Mało prawdopodobne. ~krystyna: Witam, czy dotychczas wydane zezwolenia na kraje trzecie, które miały być wykorzystane do 15 kwietnia, będą ważne do końca roku? Jan Buczek: Będą ważne do końca roku. 
 
Jan Buczek: Z uwagi na brak czasu nie będę weryfikował wcześniejszych odpowiedzi. Być może wkradł się jakiś błąd. Wyjaśniam zatem, że zezwolenia wydane na okres przejściowy do 15 kwietnia i niewykorzystane, mają przedłużony czas ważności. W związku z tym można je spokojnie wykorzystać do końca roku. 

~Tomasz: Dzień Dobry, chciałbym zapytać czy była poruszana kwestia tranzytu przez RUS na Kazachstan czy w końcu coś zmieni się w tej sprawie . Chodzi mi dokładnie o kontrole na granicach i jeżdżenie po TAMOŻNIACH żeby podbić CMR? 

Jan Buczek: Problem nie dotyczy zezwoleń, tylko regulacji związanych z wprowadzonym przez Rosję i obowiązującym embargiem w zakresie przewożenia niektórych towarów. I na to wpływu nie mamy. 

~open50: Czy dla Rosjan został zmieniony wzór zezwolenia?
 
Jan Buczek: Zezwolenie zawiera wiele elementów identyfikujących jego autentyczność i zabezpiecza przez fałszowaniem. Trwają prace nad udoskonaleniem tego systemu; ulegnie zmianie jego szata graficzna. Jednak obecne dotychczas nie są zmienione. 

~Tomi111: Witam, prosicie o niezaniżanie stawek, to opamiętać muszą się ci co lecą po kredyty a potem bo rata i ogień za ile kto da tych wykasować i stawki same się zrobią.
 
Jan Buczek: Jest to problem, o którym od wielu lat toczą się dyskusje. Jednak w tej sprawie zdecydowanie więcej zależy od samych przewoźników niż od jakiejkolwiek organizacji lub administracji publicznej. 

Jan Buczek: Szanowni Państwo, czas naszego spotkania dobiega końca, w związku z tym chciałbym bardzo podziękować za ożywioną dyskusję. Jestem przekonany, że nasza wspólna praca i wysiłki przyniosły pozytywny efekt. Powinniśmy dołożyć wszelkich starań, by nie zmarnować tego, co osiągnęliśmy i w sposób należyty wykorzystać i odrobić te straty, które powstały w wyniku wielomiesięcznych przestojów. Jestem przekonany, że nie jest to rozwiązanie w pełni nas satysfakcjonujące. Ale również wiem, że podobny niedosyt doskwiera przewoźnikom rosyjskim. To, co się udało wynegocjować jest wynikiem twardych rozmów, które oczywiście zakończyły się pewnym kompromisem. Teraz czas na wykorzystanie tych warunków do odrobienia strat.
Pozdrawiam wszystkich uczestników czatu, Jan Buczek. 

     
   « powrót

facebook.com/ZMPDwPolsce
youtube.com/user/ZMPD
e-sklep ZMPD
Opłaty na Węgrzech z ZMPD
 
 


Regulamin   |    Mapa serwisu   |    Adobe Reader   |    Reklama   |    Wszystkich wejść: 5454088    Partner - giełda transportowa TimoCom