INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
Ustawa o niemieckiej płacy minimalnej zdominowała obrady spotkania Forum Transportu Drogowego w dniu 10.02.2015 r.
Forum Transportu Drogowego, do którego obecnie należy blisko 50 prezesów organizacji przewoźników, zdecydowanie wypowiada się przeciw obowiązywaniu niemieckiej ustawy o płacy minimalnej w stosunku do transportu międzynarodowego. „Prawo niemieckie dotyczy niemieckich podmiotów” – stwierdzali występujący na Forum 10 lutego przewoźnicy.
Koordynator FTD Dionizy Woźny podkreśla, że rząd polski nie podziela opinii niemieckiej administracji co do zakresu stosowania niemieckiej ustawy o płacy minimalnej.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju wskazuje w komunikacie umieszczonym 23 stycznia br. na stronie internetowej, że Polska ma uzasadnione powody, aby uważać, że stosowanie interpretacji opartej na zasadzie terytorialnej nie jest właściwe. „Nie każda godzina przepracowana na terytorium RFN powinna podlegać przepisom o płacy minimalnej, a jedynie czas, który wiąże się z wykonywaniem pracy w ramach oddelegowania, zgodnie z Dyrektywą 96/71/WE dotyczącą delegowania pracowników w ramach świadczenia usług (wcześniej należy stwierdzić, które prawo jest właściwie zgodne z rozporządzeniem Rzym I)” wyjaśnia Ministerstwo.
Koordynator przypomniał również stanowisko polskiego rządu, który uważa, że przewoźnicy transportowi są nieproporcjonalnie bardziej obciążani nowymi wymogami administracyjnymi niż wskazywałby na to cel niemieckiej ustawy o płacy minimalnej, jakim jest ochrona pracowników.
Liczni mówcy Forum podkreślali, że ustawa o płacy minimalnej w Niemczech weszła bardzo szybko, co dziwi, bo nie jest przemyślana. Kontrastem jest wprowadzenie w Niemczech e-myta, które było przesunięte o 2 lata, aby porządnie przygotować system i przewoźników.
Podczas posiedzenia rozmawiano także o kwestii ryczałtów za noclegi w związku z uchwałą Sądu Najwyższego z czerwca ub.r.
Tego samego dnia, zaraz po spotkaniu FTD, odbywało się posiedzenie Zarządu ZMPD. Zarząd swoją uchwałą uznał, że wyrok SN w sprawie ryczałtów powstał w wyniku wadliwego prawa, dlatego za jego negatywne skutki dla przedsiębiorców powinno odpowiadać państwo. Kolejną uchwałą Zarząd negatywnie ocenił rządowy projekt zmiany ustawy o czasie pracy kierowców, a wypracowanie nowych rozwiązań uznał za możliwe dopiero po wyjaśnieniu kwestii niemieckiej ustawy o płacy minimalnej. Poniżej zamieszczamy obydwie uchwały Zarządu.
Opr. ZMPD/RP/AW
# | Nazwa | Pobierz |
1 | Uchwała Zarządu ZMPD dot. ryczałtów | pobierz PDF |
2 | Uchwała Zarządu ZMPD dot. czasu pracy kierowców | pobierz PDF |
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.