ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

FTD
2015-04-10

Forum Transportu Drogowego: problemów nie ubywa



SEKCJA

Rosja, płaca minimalna, naciski na osie oraz szkolenia kierowców zdominowały ostatnie Forum Transportu Drogowego. Branża ma pretensje do resortu o powolny postęp prac we wdrażaniu postulatów.

W siedzibie ZMPD 9 kwietnia 2015 r. odbyło się kolejne posiedzenie Forum Transportu Drogowego, na którym przedstawiciele stowarzyszeń przewoźników spotkali się z reprezentantami Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju: wiceministrem Zbigniewem Rynasiewiczem, dyrektorem Departamentu Transportu Łukaszem Twardowskim oraz głównym specjalistą w Dep. Transportu MIR Sławomirem Piwowarem, dyrektor Biura ds. Transportu Międzynarodowego Anną Brzezińską i zastępcą dyrektora Biura Nadzoru Inspekcyjnego Generalnej Inspekcji Transportu Drogowego Hubertem Jednorowskim.

Przewoźnicy domagali się wyników prac resortu i wprowadzenia w życie postulatów branży, które od pięciu, siedmiu lat nie są realizowane. Koordynator FTD Dionizy Woźny wskazał, że chociaż powstał Międzyresortowy Zespół Roboczy, to nie zaproszono do niego ekspertów przedsiębiorców. – Zmiany idą w złym dla branży kierunku – podkreślił Woźny. 
W sprawie MiLoG minister Rynasiewicz stwierdził, że dopóki Komisja Europejska bada niemiecką odpowiedź i zgodność tej ustawy z prawodawstwem europejskim, rząd polski nie powinien wnosić skargi przed Trybunał Europejski.

W kwestii zezwoleń rosyjskich, podczas spotkania dwustronnego w Moskwie w styczniu br. obie strony uzgodniły, że porozumienie zawarte w Soczi w 2012 roku obowiązuje przez 3 lata. Jednocześnie, aby zapewnić, że Ustawa FZ 362, dotycząca kontroli przewoźników zagranicznych, nie jest skierowana przeciw polskim przedsiębiorcom transportowym, Rosjanie sami zaproponowali, przypomniał minister, że prześlą stronie polskiej projekty rozporządzeń do konsultacji. Polskie uwagi już trafiły do Ministerstwa Transportu Rosji, teraz czekamy na odpowiedź.

Rosyjskie embargo uderzyło także w polski eksport żywności. Minister Rynasiewicz przytoczył statystyki z 2014 roku, z których wynika, że ogólnie polski eksport do Rosji zmalał o 15 proc., natomiast eksport żywności pochodzenia zwierzęcego zmalał o 60 proc., a roślinnego - o 40 proc. W tym roku spadek pogłębił się, w pierwszych dwóch miesiącach o (odpowiednio) 96 proc. i 87 proc., a ogółem o 30 proc. Minister nie był jednak pewien wpływu tego spadku na branżę przewozów samochodowych. Zacytował dane banków i przedsiębiorstw leasingowych o tym, że leasing samochodów ciężarowych w 2014 roku wzrósł o 10 procent w stosunku do 2013 roku, a liczba umów zagrożonych niespłacaniem zmalała.

Kolejnym punktem spotkania było omówienie problemu przekroczenia nacisków osi przy zachowaniu dopuszczalnego dmc oraz dostępu sieci dróg dla pojazdów ciężarowych. Dyrektor Twardowski poinformował, że Instytut Badawczy Dróg i Mostów ma jeszcze w kwietniu br. ukończyć materiał dotyczący faktycznych skutków nacisków osi na drogi, a na tej podstawie resort podejmie przygotowania legislacyjne, które mają rozwiązać problemy przewoźników.

Przewoźnicy po raz kolejny postulowali odtworzenie szkolnictwa zawodowego w specjalności kierowca-mechanik. Kraj potrzebuje rocznie do 30 tys. kierowców, tymczasem młodzi ludzie mają jedynie możliwość zdobycia kwalifikacji kierowcy na szkoleniach odpłatnych, co jest poza zasięgiem większości rodzin.

Przedstawiciel GITD zaprezentował statystykę kontroli podjętych jesienią 2014 roku na wniosek przewoźników. W Budzisku kontrole prowadzono 7 dni w tygodniu, z tego przez 3 dni całodobowo. W 2014 roku funkcjonariusze ITD wykryli 219 przypadków braku wypisanego zezwolenia, w tym roku 70.

Przewoźnicy postulują wprowadzenie zwrotu akcyzy od zakupionego paliwa. Dyrektor Twardowski stwierdził, że w Polsce obowiązuje minimalna akcyza, określona unijną dyrektywą, wynosząca 33 eurocenty od litra i mniejszych stawek administracja nie może stosować.

Minister Rynasiewicz poinformował, że na skutek działań ZMPD i innych organizacji przewoźników drogowych resort wycofuje się z większości kontrowersyjnych zmian zawartych w projektowanej nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym. Dotyczy to między innymi:
• wykreślenia przepisu określającego 2-letni okres przedawnienia naruszeń przepisów w transporcie drogowym,
• zmiany terminu wymagalności zapłaty kary pieniężnej, tj. z decyzji wykonalnej na decyzję ostateczną w toku instancji,
• odstąpienia od zmiany trzech załączników do ustawy, określających zakres odpowiedzialności i wysokości kar pieniężnych za poszczególne naruszenia.
Proponowane przez resort zmiany mają w konsekwencji ograniczać się jedynie do dostosowania przepisów ustawy o transporcie drogowym do przepisów wspólnotowych, zwłaszcza rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 ustanawiającego wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego  oraz wprowadzenia Krajowego elektronicznego rejestru przedsiębiorców  transportu drogowego.   


APEL

FTD apeluje do przewoźników o wysyłanie do Komisji Petycji Parlamentu Europejskiego petycji w sprawie MiLoG. Takie działanie jest jedną z form nacisku zarówno na Parlament, jak i Komisję Europejską. Wzór petycji oraz sposób postępowania są dostępne na stronie ZMPD TUTAJ

MIR apeluje do przewoźników o przesyłanie na adres milog@mir.gov.pl dokładnych informacji o niemieckich kontrolach dotyczących płacy minimalnej. Pomogą one w rozmowach ze stroną niemiecką i obronie polskich przedsiębiorców.

Informacja własna ZMPD. Opr. RP/PM

 

     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD