ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

2016-05-13

Projekt zmiany ustawy o transporcie drogowym



SEKCJA

ZMPD otrzymało pismo z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju z prośbą o zgłoszenie ewentualnych uwag do projektu zmiany ustawy o transporcie drogowym.


Charakter zmian:


Projektowana ustawa wynika z konieczności wypełnienia przez Polskę zobowiązań nałożonych przez akty prawne Unii Europejskiej – w zakresie utworzenia i prowadzenia krajowego rejestru elektronicznego przedsiębiorców transportu drogowego, którzy od właściwego organu uzyskali zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.
Zgodnie z art. 16 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 dane, które będą gromadzone w rejestrze, będą dotyczyć: przewoźników drogowych (firma i forma prawna, adres siedziby, rodzaj posiadanego zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, liczba pojazdów, numer seryjny licencji wspólnotowej oraz uwierzytelnionych odpisów), osób zarządzających transportem drogowym, nałożonych na nich kar, a także osób, które zostały uznane za niezdolne do kierowania operacjami transportowymi przedsiębiorcy. Projektowana ustawa przewiduje, że Rejestr prowadzony będzie w systemie teleinformatycznym przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego.
Zgodnie z projektowanymi przepisami dane gromadzone w ewidencji przedsiębiorców, którzy posiadają zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego będą jawne i publicznie dostępne, z wyjątkiem danych dotyczących daty i miejsca urodzenia oraz adresu zamieszkania zarządzającego transportem oraz osoby fizycznej, o której mowa w art. 7c ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym. Natomiast dane gromadzone w ewidencji poważnych naruszeń oraz ewidencji osób, które zostały uznane za niezdolne do kierowania operacjami transportowymi przedsiębiorcy, będą udostępniane jedynie upoważnionym organom oraz Szefowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
Przekazywanie danych do Rejestru oraz udostępnianie danych z Rejestru będzie odbywało się za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej Głównego Inspektora Transportu Drogowego lub środkami komunikacji elektronicznej obsługiwanymi przez system teleinformatyczny Rejestru. Dane przekazywane będą do Rejestru za pośrednictwem formularzy elektronicznych zamieszczonych na stronie internetowej Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego oraz za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej. Główny Inspektor Transportu Drogowego określi wzór dokumentu elektronicznego, za pośrednictwem którego będą przekazywane dane do Rejestru, oraz elektroniczny wzór wniosku o udostępnienie danych z Rejestru.
Dane do Rejestru przekazywane będą przez następujące upoważnione organy: Głównego Inspektora Transportu Drogowego, starostów i prezydentów miast na prawach powiatu, wojewódzkich inspektorów transportu drogowego, wojewódzkich komendantów Policji, dyrektorów izb celnych, Głównego Inspektora Pracy, zarządców dróg, Komendanta Głównego Straży Granicznej. Dane będą przekazywane do Rejestru przez upoważnione organy niezwłocznie po tym, jak:
− decyzja o wydaniu, zmianie, zawieszeniu lub cofnięciu zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub licencji wspólnotowej stanie się ostateczna;
− decyzja o nałożeniu kary za naruszenie przepisów stanie się wykonalna albo kiedy uprawomocnił się mandat karny bądź orzeczenie o nałożeniu kary,
− decyzja o stwierdzeniu niezdolności zarządzającego do kierowania operacjami transportowymi stanie się ostateczna.
Dane gromadzone w Rejestrze będą udostępniane na wniosek: starostom, wojewódzkim inspektorom transportu drogowego, wojewódzkim komendantom Policji, Komendantowi Głównemu Straży Granicznej, komendantom oddziałów Straży Granicznej, dyrektorom izb celnych, Głównemu Inspektorowi Pracy, zarządcom dróg, sądom oraz Szefowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w zakresie, w jakim jest to konieczne dla wykonywania nałożonych na te organy zadań określonych w ustawie. Dane udostępnia się w terminie 30 dni roboczych od dnia otrzymania wniosku. Dane zgromadzone w Rejestrze udostępnia się także na wniosek osoby, której one dotyczą.
Projektowana ustawa wprowadza również zmiany wykraczające poza wykonanie przepisów unijnych:
1) Zmiana brzmienia art. 11 ust. 2 ustawy ma na celu ujednolicenie sposobu wydawania zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego w szczególności w zakresie wydawania wypisów z tego zezwolenia przez organy wskazane w art. 7 ust. 2 zmienianej ustawy, tj. Głównego Inspektora Transportu Drogowego i starostę właściwego dla siedziby przedsiębiorcy.
2) Zmiana brzmienia art. 39b1 w ust. 3 pkt 1 ustawy – zmiana ma na celu dostosowanie obowiązującego przepisu dotyczącego egzaminu zawodowego potwierdzającego kwalifikacje zawodowe do znowelizowanych przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156, z późn. zm.) poprzez ujednolicenie nazwy egzaminu;
3) Zmiana brzmienia art. 47a ma na celu uaktualnienie katalogu zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego w związku z nałożeniem na te podmioty nowych zadań przewidzianych projektowaną ustawą.
Artykuł 2 projektu ustawy przewiduje, że do dnia 1 października 2017 r. upoważnione organy, stosownie do swoich kompetencji, przekażą do Rejestru dane. Wskazane zadanie organów jednostek samorządu terytorialnego stanowi zadanie własne tych jednostek.
Artykuł 3 projektu ustawy zawiera przepisy przejściowe określające, że w stosunku do przedsiębiorcy, zarządzającego transportem lub osoby fizycznej, o której mowa w art. 7c, którzy przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy popełnili przestępstwo, stosuje się przepisy dotychczasowe.
Artykuł 4 projektu ustawy zawiera przepisy określające, że za przestępstwa, o których mowa w art. 7d ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, uznaje się także przestępstwa wymienione w art. 58 ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych oraz art. 107 ustawy z dnia 22 lipca 2006 r. o spółdzielni europejskiej, w brzmieniu obowiązującym do dnia 12 lipca 2011 r., a także art. 522 i art. 523 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe i naprawcze, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2015 r. Artykuł 4 zawiera odniesienie do art. 585 ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych oraz art. 107 ustawy z dnia 22 lipca 2006 r. o spółdzielni europejskiej, mimo ich uchylenia odpowiednio przez art. 3 i art. 6 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 133, poz. 767), gdyż w Krajowym Rejestrze Karnym przetwarza się dane również o aktualnym skazaniu osoby na podstawie tych przepisów. Nie oznacza to jednak, że przepisy projektowanej ustawy zakładają działanie prawa wstecz poprzez stosowanie uchylonych przepisów do stanów faktycznych zaistniałych po wejściu w życie projektowanej ustawy. Ich przywołanie w projekcie ma służyć jedynie pozyskiwaniu danych z KRK. Powyższe uzasadnienie dotyczy również art. 522 i art. 523 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe i naprawcze, których brzmienie zostanie zmienione z dniem 1 stycznia 2016 r. na mocy ustawy z dnia 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne.
Artykuł 5 projektu ustawy zawiera przepisy określające, że do dnia rozpoczęcia stosowania rozporządzenia Komisji (UE) 2016/403 z dnia 18 marca 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 w odniesieniu do klasyfikacji poważnych naruszeń przepisów unijnych, które mogą prowadzić do utraty dobrej reputacji przez przewoźnika drogowego, oraz zmieniającego załącznik III do dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE L 74 z 19.03.2016, str. 8–27), zawierającego wykaz, o którym mowa w art. 6 ust. 2 lit. b rozporządzenia (WE) nr 1071/2009, nie wszczyna się postępowania administracyjnego, o którym mowa w:
1) art. 7d ust. 1 pkt 2 lit. a i b ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą;
2) art. 15a ust. 1, 3 i 4 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
Artykuł 6 projektu ustawy zawiera przepis przejściowy określający, że zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego wydane na podstawie przepisów dotychczasowych zachowują ważność.
Artykuł 7 projektu ustawy zawiera przepis umożliwiający Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego niezwłoczne podjęcie działań zmierzających do utworzenia Krajowego Rejestru Elektronicznego Przedsiębiorców Transportu Drogowego, w tym przeprowadzenia zamówienia publicznego i wydatkowania środków finansowych na ten cel w 2016 r., przed wejściem w życie przepisów dotyczących utworzenia Rejestru.
Artykuł 8 projektu ustawy określa maksymalny limit wydatków budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego będący skutkiem finansowym projektowanej ustawy na lata 2016–2025, mechanizmy korygujące. 
Planuje się, że ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem przepisów art. 1 pkt 10, który wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2017 r., oraz art. 7, który wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.


Termin zgłaszania uwag:


Firmy członkowskie prosimy o zgłaszanie ewentualnych uwag w sprawie tego projektu na adres legislacja@zmpd.pl  do 17.05.2016 r.       

 

SEKCJA

#NazwaPobierz
1Projekt zmiany ustawy o transporcie drogowympobierz PDF
     




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD