ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

2016-02-24

Co dalej z przewozami do Rosji - czat z prezesem ZMPD



SEKCJA

23 lutego 2016 r. odbył się czat z prezesem ZMPD Janem Buczkiem, poświęcony aktualnym problemom z przewozami do Rosji.

Do podstawowych kwestii, jakie są dziś chyba najbardziej interesujące dla wykonujących przewozy na tym kierunku, należy zaliczyć szczegóły tymczasowego porozumienia z Rosjanami, przyjęty w nim sposób zabezpieczenia interesów polskich przewoźników oraz określenie celu, do jakiego zmierzają negocjacje.
Dziękujemy wszystkim, licznym uczestnikom czatu.

Pełny zapis czatu przedstawiamy poniżej.

SEKCJA

Rozpoczęcie czata: 2016-02-23 15:30:00

            Zakończenie czata: 2016-02-23 17:00:00

Prezes ZMPD Jan Buczek: dzień dobry Państwu, za chwilę rozpoczynamy czat. Prosimy o zadawanie pytań.

~Janusz1: kiedy będą wydawane następne zezwolenia? GITD nie jest do tego przygotowane. I skąd taki dziwny przelicznik? Na tę chwilę to jest tragedia.

Prezes ZMPD Jan Buczek: oczywiście że jest to tragedia, jak cała sytuacja na rynku transportowym. Protekcjonizm rozwija się całkiem nieźle, nie ma sposobu, by go powstrzymać. Pierwszy jego przejaw wewnątrz UE do dziś nie jest wyjaśniony przez KE. Natomiast protekcjonistyczne praktyki Rosji udaje się wyjaśniać w dwustronnych relacjach tylko dzięki temu, że mamy do tego prawo, a także determinację, wsparcie środowiska i dobre relacje z ministerstwem. Z sześciu planowanych tur rozmów odbyły się cztery - bardzo trudne. Udało się nakłonić Rosjan do wycofania z dyskryminujących Polaków przepisów, udało się określić krótki okres przejściowy umożliwiający realizację tego zadania i przejściowe warunki na okres do 15 kwietnia, a także minimalną liczę zezwoleń. Wszystko po to, by przewoźnicy mogli utrzymać swoje kontrakty ze stałymi zleceniodawcami.

~nord: witam! Jaka liczba zezwoleń jest planowana na ten rok w ramach wzajemnej wymiany?

Prezes ZMPD Jan Buczek: tego jeszcze nie wiemy. Będzie to tematem dalszych pertraktacji z Rosjanami, po zmianie ich rozporządzeń wykonawczych. Przystąpimy do negocjacji liczby zezwoleń wtedy, kiedy będziemy pewni obowiązujących warunków.

~nord: czy polscy przewoźnicy też będą mogli wjeżdżać na pełnych kotłach, jak planuje się to dla Rosjan?

Prezes ZMPD Jan Buczek: nie rozumiem, skąd taki pogląd. Rosjanie od wielu lat występują z żądaniem zdjęcia ograniczenia na paliwo wwożone do Polski. Nie jest to dla nas sprawa nowa. Mamy nowy rząd i minister zobowiązał się, że zapozna się z tematem, lecz żadne decyzje jeszcze nie zapadły, a już na pewno nie będzie różnych praw dla różnych uczestników rynku. Jeżeli będą obowiązywały jakiekolwiek limity, to na tych samych zasadach dla wszystkich.

~katrans: witam, nie ma nigdzie opublikowanych zasad podziału "tymczasowego kontyngentu zezwoleń". Czy może Pan udzielić informacji, jakie są proporcje wydawania zezwoleń do 15.4.2016?

Prezes ZMPD Jan Buczek: nie potrafię odpowiedzieć na to pytanie. Z uwagi na to, że została odwołana dyrekcja BTM nie wiem nawet, z kim mamy się kontaktować w tej sprawie. Gdy tylko będziemy mieli jakąkolwiek informację, natychmiast opublikujemy ją na naszym portalu. Pragnę tylko poinformować, że wszystko odbywa się w czasie rzeczywistym, W piątek podjęto decyzję o wymianie zezwoleń, tego samego dnia zostały one wydrukowane i przekazane do ambasad. W weekend BTM sprowadził zezwolenia do Warszawy. Teraz wszystkie kolejne czynności należą do BTM.

~monkro: według jakich kryteriów nastąpił podział tych tymczasowych zezwoleń?

Prezes ZMPD Jan Buczek: odpowiedź na to pytanie jak wyżej.

~Inka: dzień dobry, witam! Proszę o informację, czy w marcu będzie kolejna pula zezwoleń do podziału? Większość z nas dostała bardzo małe ilości, wystarczające na zaledwie 1 tydzień pracy. Proszę także o przedstawienie kryteriów podziału zezwoleń w okresie tymczasowym.

Prezes ZMPD Jan Buczek: ta pula zezwoleń dotyczy całego okresu przejściowego, tj. do 15 kwietnia. Oczywiście, że nie zaspokaja to wszystkich potrzeb przewoźników, ale umożliwia mającym stałe kontrakty utrzymanie w tym trudnym okresie jakiejkolwiek relacji z klientami. W przeciwnym razie po kilkumiesięcznej przerwie nie mieliby do czego wracać. Dlatego prosimy, by rozważnie wykorzystywać zezwolenia. To nie są zezwolenia do wykorzystania na jakąkolwiek robotę, byle tylko samochód nie stał.

~monkro: co z przeładunkami? Możemy je teraz wykonywać na krótkich zezwoleniach?

Prezes ZMPD Jan Buczek: polsko-rosyjska umowa nie przewiduje tego typu przewozów. Dlatego na ten temat nie rozmawialiśmy.

~4444: dzień dobry, czy ukraińscy kierowcy kierujący polskimi pojazdami mogą wjeżdżać na teren Federacji Rosyjskiej?

 

Prezes ZMPD Jan Buczek: ten temat wykracza poza zakres, którym zajmowała się komisja mieszana, bowiem dotyczy zupełnie innych przepisów. Właściwym jest tutaj ministerstwo spraw zagranicznych. ZMPD interweniowało już w tej sprawie w MSZ.

 

~PL_PPHUTUREX: witam, czy prawdą jest, że auto RUS wjeżdżające do PL mogą wwozić pełne zbiorniki paliwa?

 

Prezes ZMPD Jan Buczek: nie jest to prawda.

 

~waldek: witam. Auto ładuje się w Polsce, a faktury są z kraju zachodniego. Na jakim zezwoleniu ten towar musi jechać?

 

Prezes ZMPD Jan Buczek: mimo że jest to niezgodne z naszą umową, w okresie przejściowym taki przewóz można zrealizować na zezwoleniu do/z krajów trzecich. Podczas negocjacji doprowadziliśmy do zmiany przez Rosjan ich przepisów wykonawczych. Po ich wejściu w życie będzie zupełnie inna sytuacja, będzie można takie przewozy wykonywać na zezwoleniach ogólnych.

 

~inessped: witam, mam pytanie, jak mamy wieźć towar z Polski nie polskiego pochodzenia (czy udało się ustalić to z Rosją na ostatnim porozumieniu)? Drugie pytanie: granica BY-RUS dotyczy tylko pojazdów z rejestracją polską, czy kierowców i ich pochodzenia? Mam kierowcę Białorusina, czy on będzie mógł przekroczyć granicę z Rosją w innym miejscu niż Kraskaya Gorka?

 

Prezes ZMPD Jan Buczek: na pierwsze pytanie odpowiedziałem wcześniej, co się zaś tyczy ograniczenia w korzystaniu z przejść granicznych dla kierowców nie posiadających polskich paszportów, to strona rosyjska zobowiązała się do szybkiego przeanalizowania i wycofania z tych zakazów.

 

~xyz: kiedy będzie następna tura zezwoleń?

 

Prezes ZMPD Jan Buczek: najwcześniej po 15 kwietnia br.

 

~Kamex: witam, bardzo interesuje mnie wasz wpis odnośnie możliwości przewozów ładunków do Rosji autami do 6t dmc bądź 3,5t ładowności. Piszecie w komunikacie, że takie przewozy można wykonywać bezproblemowo, a jednak według porozumienia ze stroną rosyjską wynika, że jeżeli są faktury z innych krajów niż Polska, wymagane jest zezwolenie z krajów trzecich. Jak to kwalifikować?

 

Prezes ZMPD Jan Buczek: nasz komunikat jest prawidłowy. Z Polski ładunki można przewozić na dotychczasowych zasadach. Jeżeli jednak towar może być zakwalifikowany jako pochodzący z kraju trzeciego, to w okresie przejściowym trzeba mieć zezwolenie na kraje trzecie.

 

~Darekd: jak jest skonstruowane porozumienie, skoro nadal obowiązuje w Rosji dyrektywa 362, która uniemożliwia wykonywanie ładunków z pl od firm zagranicznych mających swoje zakłady w pl. Czy nie lepiej byłoby poczekać, aż Rosjanie najpierw zmienią swoje przepisy?

 

Prezes ZMPD Jan Buczek: problem polega na tym, że przepisy już są. I nie da się w krótkim czasie zmienić ustawy federalnej na poziomie komisji mieszanej. Taki proces może trwać kilka lat. Dla nas najważniejsze jest, by - mimo tak trudnej sytuacji - polscy przewoźnicy nie utracili z trudem wypracowanych kontaktów handlowych. Dlatego będziemy kontrolować sytuację, nawet gdybyśmy mieli to robić często. By zapewnić stałość dostaw, będziemy wymieniać się nawet małą liczbą zezwoleń. I wpływać na stronę rosyjską, by zmieniła prawo, możliwe do respektowania zarówno przez Rosjan jak i przewoźników zagranicznych.

 

~cypis: witam, co z przekraczaniem granicy BY- FR? Czy nasze samochody mogą jeździć tylko przez przejście w Krasnej Gorce?

 

Prezes ZMPD Jan Buczek: rozmawialiśmy na ten temat podczas obrad komisji. Rosjanie zobowiązali się do otwarcia pozostałych przejść.

 

~123456789: dzień dobry, moje pytanie dotyczy aktualnej interpretacji przez Rosjan transportu z krajów trzecich. Jaki przewóz towaru jest traktowany przez nich jako przewóz bilateralny?

 

Prezes ZMPD Jan Buczek: dziś jako przewóz między dwoma krajami traktowany jest przewóz towaru załadowanego w Polsce i nie posiadającego cech ładunku zagranicznego.

 

~JacekM: witam. Panie Prezesie, podstawowe pytanie: gdzie te zezwolenia? Limit na kraje trzecie nadal nie podzielony przez BTM. Parę minut dzwoniłem do zrzeszenia regionalnego w Poznaniu w tej sprawie i uzyskałem odpowiedź, że może jutro będzie coś wiadomo. Dodam, że limit przyznany na zezwolenia ogólne (do 15 kwietnia) dzisiaj nam podany to 0,07% pobranych w zeszłym roku. Dlaczego tak mało?

Prezes ZMPD Jan Buczek: wg informacji z BTM wynika, że dziś zostało wydanych w sumie ok 12 tys. zezwoleń. Prosimy nie kontaktować się w tej sprawie ze stowarzyszeniami regionalnymi, lecz bezpośrednio z BTM. Tam uzyskają Państwo pełną informację.

 

~nord: kiedy rozpoczną się dalsze pertraktacje z Rosjanami?

 

Prezes ZMPD Jan Buczek: cały czas jesteśmy w kontakcie ze stroną rosyjską, monitorujemy sytuację. Przed 15 kwietnia powinny być wynegocjowane kontyngenty na rok 2016, oczywiście o ile Rosjanie wywiążą się z dotychczasowych uzgodnień dotyczących zasad wykonywania przewozów, o czym była już tu mowa.

 

~inessped: po 19 lutego i wymianie zezwoleń ważnych do 15 kwietnia, dostałam 1 zezwolenie ogólne na Rosję na wymianę. Jak mam jeździć? Mając jedno zezwolenie mogę wykonać tylko dwa transporty jednym autem na Rosję w miesiącu. Jak mam przeżyć? Zapłacić kredyty, leasingi, podatki, zapłacić kierowcom i opłaty dla ZMPD? Pani w BTM wydająca zezwolenia z wyrzutem mi wypomniała, iż dwa zezwolenia zwróciłam niewykorzystane! Ale jak miałam je wykorzystać, jak nie było możliwości? Otrzymanie JEDNEGO ZEZWOLENIA to jest kpina!!

 

Prezes ZMPD Jan Buczek: sytuacja jest nadzwyczajna. Jak mówiłem wcześniej, otrzymana pula zezwoleń ma służyć utrzymaniu kontaktów handlowych. Nie jest to pełna pula umożliwiająca pełne wykorzystanie naszego potencjału. Jednakże wielu przewoźników zwracało się o jakiekolwiek odblokowanie rynku, aby utrzymać wypracowane przez wiele lat kontrakty. Jest to jakiś kompromis. Mam nadzieję, że to tylko okres przejściowy, do 15 kwietnia.

 

Marekkm: 1. Czy jadąc z Polski na Rosję przez Białoruś mogę w dowolnym miejscu przekraczać przejście graniczne białorusko-rosyjskie? (kierowca z Polski ). 2. Czy nadal w okresie przejściowym tj. do 15.04.2016r., obowiązują wcześniejsze ustalenia dotyczące rozporządzenia 362 Federacji Rosyjskiej?

 

Prezes ZMPD Jan Buczek: już wcześniej odpowiedziałem na to pytanie.

 

~inessped: komisja społeczna „dzieliła” zezwolenia, w rozliczeniu liczba zezwoleń wykorzystanych w zeszłym roku razy 0,07. Co jest poniżające. Podobno jest 10.000,00 zezwoleń ogólnych. Komu są rozdane?

 

Prezes ZMPD Jan Buczek: w tej sprawie będzie komunikat BTM.

 

~inko: czy jest możliwość przepisania zezwolenia z innej teczki na swoją?

 

Prezes ZMPD Jan Buczek: w tej sprawie proszę zwracać się do BTM.

 

~JacekM: czy przyznane zezwolenia ogólne i kraje trzecie można używać na identycznych zasadach jak w zeszłym roku? Rosjanie żądali zmiany kategoryzacji zezwoleń. Jakie ustalenia zapadły w tym zakresie?

 

Prezes ZMPD Jan Buczek: niestety, rynek rosyjski nie został w pełni odblokowany. Nie możemy stosować zasad z 2015 r., ponieważ dziś obowiązuje nieszczęsna ustawa federalna 362 i akty wykonawcze 301 i 248, które po naszych uzgodnieniach będą przez Rosjan modyfikowane. Dziś mamy okres przejściowy, który ma obowiązywać do 15 kwietnia. Mamy nadzieję, że do 15 kwietnia Rosjanie uporają się z aktami wykonawczymi i będziemy mogli wynegocjować obowiązujący do końca 2016 r. kontyngent zezwoleń, realizowany na zasadach podobnych do ustaleń z Soczi.

 

~Inka: dziękuję za odpowiedź! Niestety, ta ilość nie wystarczy na dłużej niż tydzień pracy, a więc o utrzymaniu nie ma mowy. Ponawiam pytanie o kryteria podziału - kiedy możemy się zapoznać z danymi? W odczuciu większości przewoźników liczba zezwoleń, które możemy odebrać, powinna być dużo większa.

 

Prezes ZMPD Jan Buczek: komisja wczoraj ustaliła zasady wydawania zezwoleń i wg tych zasad BTM je wydaje. Nie ma żadnego odkładania ich na półkę, wszystkie idą do przewoźników, ponieważ za półtora miesiąca nie będą ważne.

 

~marcin12345: witam, czyli wychodzi na to, że na zezwoleniu krótkim nie można jechać na zachodnich fakturach?

 

Prezes ZMPD Jan Buczek: właśnie dlatego liczba zezwoleń z obecnej puli na kraje trzecie nie odpowiada dotychczasowej proporcji, lecz wynosi 50 na 50 proc.

 

~Pawel: dlaczego polska strona wybrała podział zezwoleń w liczbie po 10 tys.?

 

Prezes ZMPD Jan Buczek: Polska nic nie wzięła, jest to wynik bardzo trudnych negocjacji. Inne przedstawiane przez Rosjan propozycje były absolutnie nie do przyjęcia.

 

~nord: czy jest możliwe, aby dogadać z Rosjanami wszystkie kwestie do 15.04.16?

 

Prezes ZMPD Jan Buczek: oczywiście że tak, ale pod warunkiem, że Rosjanie będą chcieli pójść na taki kompromis.

 

~nord: czy będzie kontrola na granicy PL-LT i kasowanie zezwoleń rosyjskim przewoźnikom?

 

Prezes ZMPD Jan Buczek: ta kwestia w ogóle nie była poruszana podczas negocjacji, bo to jest wewnętrzna sprawa Polski. Odpowiedzialny za funkcjonowanie GITD minister przekazał nam informację, że kontrole na tej granicy w dalszym ciągu będą utrzymane.

 

~nord: panie Prezesie, na Pana ręce dzięki wszystkim negocjatorom i Panu również.

 

Prezes ZMPD Jan Buczek: Dziękuję:-).

 

~JacekM: czy ZMPD może uzyskać informacje z BTM, jakie są zasady podziału kontyngentu zezwoleń przyznanych na kraje trzecie między poszczególnych przewoźników i opublikować te informacje jutro? Z BTM nie można uzyskać żadnych informacji co do zasad podziału tego typu zezwoleń... Komunikaty w tej sprawie nie są do tej pory publikowane na stronie BTM. Pomoc w tej kwestii wydaje się być w gestii ZMPD.

 

Prezes ZMPD Jan Buczek: oczywiście wszystkie informacje natychmiast zamieszczamy na naszej stronie. Jednak w chwili obecnej BTM jeszcze nie ma nowej dyrekcji i chyba to jest powodem braku przepływu informacji. Kiedyś odbywało się to automatycznie. Próbujemy jednak uzyskać tę informację. Jak tylko się to stanie, pojawi się ona na naszej stronie.

 

~iwona: a ile strona rosyjska dostała zezwoleń i jakich?

 

Prezes ZMPD Jan Buczek: również 20 tys., z czego ogólnych 19,5 tys. i kraje trzecie 500 szt.

 

~JacekM: jak Pan powiedział, komisja wczoraj ustaliła zasady wydawania zezwoleń. Czy można te zasady opublikować na stronie ZMPD?

 

Prezes ZMPD Jan Buczek: jak tylko je otrzymamy od BTM, to oczywiście je opublikujemy.

 

~JacekM: kiedy odbędą się kolejne negocjacje w sprawie kontyngentu na 2016 rok? Praktycznie na tych zezwoleniach ważnych do 15.04, żeby spokojnie wrócić, można ładować do końca marca.

 

Prezes ZMPD Jan Buczek: ważność zezwoleń dotyczy wjazdu na teren Rosji, natomiast po zakończeniu operacji transportowej możliwy jest wyjazd auta do końca kwietnia.

 

~Inka: kiedy zaczniemy kasować zezwolenia Rosjanom, Białorusinom, sprawdzać Litwinów? Czy to takie trudne zatrudnić kilka osób, które będą 24h/dobę na Budzisku? Przecież to najprostsze rozwiązanie, które uzdrowi całą sytuację...

 

Prezes ZMPD Jan Buczek: ZMPD od zawsze z pełną determinacją dąży do stworzenia zintegrowanego systemu kontroli zezwoleń, by każdy przejazd samochodu z zezwoleniem kończył się skasowaniem tegoż zezwolenia.

 

~Mario: panie Prezesie błagam, zróbmy coś i uszczelnijmy granicę na Budzisku. Rosjanie wjeżdżali i będą wjeżdżać bez kasowania zezwoleń.

 

Prezes ZMPD Jan Buczek: jutro zwrócę się do prezesa stowarzyszenia Podlasie z Białegostoku o podjęcie natychmiastowych rozmów z wojewódzkim inspektorem, by ten temat ostatecznie załatwić.

~JacekM: także dziękujemy za informowanie na bieżąco o przebiegu negocjacji na stronie ZMPD. Niestety, ze strony BTM na takie luksusy liczyć nie możemy, więc proszę o zaangażowanie się ZMPD w komunikacje pomiędzy BTM a przewoźnikami. Proszę nie czekać, aż BTM poda zasady podziału tylko poprosić, żeby bezzwłocznie je udostępnili. Unikną telefonów z pytaniami... Może nie mają świadomości, że to sprawa również istotna – tzn. przejrzysty podział tego, co udało się wynegocjować

 

Prezes ZMPD Jan Buczek: dziękuję za te uwagi, jednak proszę o zrozumienie - w BTM nie ma kierownictwa, a pracownicy nie mają możliwości podejmowania takich decyzji. Spodziewam się, że jutro informacja już się pojawi.

 

ADMIN-TS: o godz. 17:00 kończymy czat. Prosimy o zadawanie ostatnich pytań.

 

~inessped: proszę nie chwalić dnia przed zachodem słońca - to do komentarza „P. Prezesie na Pana ręce dzięki wszystkim negocjatorom i Panu również”. Tak naprawdę to nic nie jest wynegocjowane dla nas. Rosja nadal wymaga zezw. kr3 na towary niepolskiego pochodzenia, granica BY-RUS nadal jedna, zezwoleń jak by nie było - z jednym zezwoleniem nie utrzymamy klientów! Okres przejściowy do 15 kwietnia to okres, kiedy będziemy musieli pozamykać firmy. Potem, jak już wiemy, Rosja nie podda się w swoich ustaleniach, więc dalej będzie tak samo źle lub jeszcze gorzej.

 

Prezes ZMPD Jan Buczek: nie zgadzam się z tą opinią. Wynegocjowaliśmy zmianę rosyjskich przepisów, które praktycznie eliminowały nas z tamtejszego rynku. Ta zmiana ma nastąpić do 15 kwietnia. Proces naprawy trwa. Mało tego - konsultujemy się na bieżąco z przewoźnikami.

 

~JPawel: czy Rosjanie ładując towar w Polsce na zachodnich fakturach będą jechali na zezwoleniach ogólnych czy kraje trzecie, tak jak Polacy? Dlaczego nikt tego nie kontroluje i nie wymaga od nich użycia zezwoleń kraje trzecie?

 

Prezes ZMPD Jan Buczek: Rosjan obowiązuje dokładnie takie samo prawo jak nas, problem z jego egzekwowaniem przez służby kontrolne.

 

~Darekkkkkkk: panie Prezesie, Rosjanie sami sobie drukują zezwolenia. Prosimy, żeby nasze władze też miały to na uwadze.

 

Prezes ZMPD Jan Buczek: na to pytanie nie będziemy odpowiadać, prosimy o kontakt w tej sprawie z GITD.

 

Rubel trans: co to jest ta ustawa federalna 362?

 

Prezes ZMPD Jan Buczek: informacja na ten temat jest na naszej stronie w zakładce „sprawy rosyjskie”.

 

~zdzicho: panie Prezesie, czy były prowadzone rozmowy w sprawie BUSÓW dmc 3,5 t. wykonywania transportu bez zezwoleń na Rosję?

 

~zdzicho: nadal pytam- czy były rozmowy z Rosjanami na temat busów-wykonywania transportu bez zezwoleń??

 

Prezes ZMPD Jan Buczek: temat jest podejmowany podczas rozmów z Rosjanami, jednak te pojazdy nie są licencjonowane i zgodnie z ustawą o transporcie drogowym nie są objęte systemem zezwoleń drogowych.

 

~Inka: czy możemy ustalić kolejny termin czatu? Mamy bardzo dużo pytań do Państwa, a niestety kontakt jest bardzo trudny. Czy w czwartek/piątek będzie możliwość kolejnej dyskusji?

 

Prezes ZMPD Jan Buczek: Ince odpowiedziałem już na kilka pytań. Nie zdążyłem odpowiedzieć na wszystkie, lecz jak tylko wydarzy się coś nowego, ponownie wrócę do tej formy komunikacji.

 

~JacekM: panie Prezesie, powodzenia w dalszych negocjacjach i uszczelnianiu granicy PL / LT.

 

Prezes ZMPD Jan Buczek: również dziękuję i pozdrawiam wszystkich internautów. Do następnego spotkania!

 

ADMIN-TS: zamykamy czat.

 

     
# Tagi użyte w informacji:
zezwolenia rosyjskieJan Buczek




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD