ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

2016-02-12

O rozmowach PL - RUS w polskich mediach (aktualizowane)



SEKCJA

Jerzy Szmit: nie zgodzimy się na ograniczenie praw przewoźników - 29 lutego - Radio Olsztyn

- Rosja chciała metodami administracyjnymi ograniczyć transport obcych przewoźników na swoim terytorium – stwierdził w Porannych pytaniach Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa.


Przewozy towarowe: Polska czeka na nowe rosyjskie przepisy -28 lutego - Komunikat PAP, IAR na stronie Polskiego Radia

Najbliższy krok w sprawie polsko-rosyjskich regulacji przewozowych należy do strony rosyjskiej.

Wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit powiedział, że w ciągu najbliższych trzech tygodni Moskwa ma przygotować projekt zmian swoich przepisów wewnętrznych, tak aby nie dyskryminowały polskich przewoźników.

- Do 18 marca strona rosyjska zobowiązała się do przedstawienia nowych uregulowań, które idą w myśl ducha zmian na korzyść naszych przewoźników - powiedział Jerzy Szmit. Wiceminister dodał, że później nowe przepisy ma zatwierdzić rosyjskie ministerstwo sprawiedliwości.

Jerzy Szmit powiedział, że do spotkania ze stroną rosyjską dojdzie najprawdopodobniej na początku kwietnia i wówczas zostanie ocenione, czy przeprowadzone zmiany idą w satysfakcjonującym Polskę kierunku.


Przewozy towarowe Polska-Rosja: będą konsultacje Polski z: Ukrainą, Litwą i Białorusią przed rozmowami z Moskwą - 25 lutego - Komunikat PAP na stronie Polskiego Radia

Polska będzie się konsultować z Ukrainą, Białorusią i Litwą przed dalszymi negocjacjami ws. przewozów towarowych z Rosją - poinformował wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. Rozmowy z Rosjanami mają być wznowione na przełomie marca i kwietnia. 

Wiceminister Szmit relacjonował w czwartek w Sejmie dotychczasowy postęp w negocjacjach polsko-rosyjskich dotyczących wzajemnych przewozów towarowych.

Obecnie obowiązuje czasowe porozumienie między Polską a Rosją

Przypomniał, że w ubiegłym tygodniu przedstawiciele rządów Polski i Rosji zawarli czasowe porozumienie dotyczące zezwoleń na samochodowe przewozy towarowe, które ma obowiązywać do 15 kwietnia. Rosja ma do tego czasu zmienić część regulacji, które uderzały w polski transport.


Polak pojedzie w Rosji, Rosjanin nie zatankuje w Polsce - 24 lutego - Gazeta Wyborcza

W zamian za dopuszczenie polskich ciężarówek na rosyjskie drogi nasz resort infrastruktury ma zabiegać o zwolnienie z podatków paliwa wwożonego z Rosji czy Białorusi.

(…) Pod koniec 2008 r. Polska pod naciskiem Rosji zgodziła się podnieść z 200 do 600 litrów limit paliwa, które można wwozić spoza UE bez cła i podatków. Resort finansów długo się opierał, szacując, że budżet straci na tym ok. 500 mln zł rocznie. Wtedy stałe opłaty (akcyza i opłata paliwowa) w cenie litra oleju napędowego wynosiły 1,15 zł, a teraz - 1,89 zł.



Polscy przewoźnicy wrócili do Rosji. Szmit: jest jeszcze jeden problem - 23 lutego - PAP /TVN24 Biznes i Świat

Polskie ciężarówki tymczasowo wróciły na rosyjskie drogi, bo strona rosyjska zobowiązała się do zmian w przepisach. Ale jest jeszcze jeden problem. - To, że rozporządzenie podpisze minister transportu Rosji nie oznacza, że wejdą one w życie. Potrzebny jest kolejny podpis ze strony rosyjskiej - powiedział w TVN24 BiŚ Jerzy Szmit, wiceminister Infrastruktury i Budownictwa. Przejściowe porozumienie obowiązywać będzie do 15 kwietnia tego roku.

Jerzy Szmit, wiceminister Infrastruktury i Budownictwa stwierdził na antenie TVN24 BiŚ, że polscy przewoźnicy mogą już podróżować po Federacji Rosyjskiej. Dodał, że to efekt trudnych negocjacji, które odbyły się w Moskwie.

Materiał video: LINK


Celnicy: na polsko-rosyjskiej granicy większy ruch tirów spodziewany w przyszłym tygodniu - 20 lutego - PAP /Gazeta Wyborcza

Na polsko-rosyjskich przejściach w sobotę jest niewielki ruch ciężarówek; granicę przekraczają jedynie litewskie tiry. Służby graniczne spodziewają się, że ciężarówki z Polski i Rosji pojawią się na przejściach w przyszłym tygodniu - podała PAP Izba Celna w Olsztynie.

(...) Jak podał w sobotę PAP rzecznik Izby Celnej w Olsztynie Ryszard Chudy, w nocy z piątku na sobotę i w sobotę rano ruch ciężarówek na przejściach z obwodem kaliningradzkim był niewielki; w Bezledach w nocy celnicy odprawili 7 tirów, były to litewskie pojazdy.

"Większego ruchu z udziałem tirów z Polski i Rosji spodziewamy się w przyszłym tygodniu, gdy kierowcy uzyskają nowe zezwolenia. Wtedy przewidujemy, że ruch ciężarówek wróci do normy, gdy w ciągu doby na wszystkich 4 przejściach z obwodem kaliningradzkim, odprawialiśmy około 200 pojazdów" - podkreślił Chudy.


Rosyjska prasa: Przywrócono ruch ciężarówek z Polską - 20 lutego - IAR /Gazeta Wyborcza

Polsko-rosyjska granica znowu zostanie otwarta dla ciężarówek - informują rosyjskie media. "Rossijskaja Gazieta" podkreśla jednak, że wzajemny ruch zostanie przywrócony tylko czasowo.


Polsko – rosyjska wojna handlowa - 19 lutego - Wprost

Na politycznej wojnie na embarga między Rosją a Unią Europejską cierpią najbardziej zwykli ludzie. Ci mieszkający blisko granicy. – Kiedyś kupowaliśmy u was żywność i bez problemu wjeżdżaliśmy z nią do siebie. Teraz trzeba ją ukrywać. Tak jak wy przemycaliście od nas wódkę, tak my wozimy od was jedzenie ukryte po schowkach – opowiada mieszkaniec Kaliningradu. Ale handlowe napięcie nie maleje. Teraz jego ofiarą staje się branża transportowa.

(...) Kolejna odsłona w handlowej wojnie między Rosją a Polską właśnie trwa. Tym razem dotknęła firmy transportowe. Pośrednio uderza w usługi. – To domino. Jeden element rusza kolejny. Wszyscy znów na tym tracą – mówi Tadeusz Wilk, dyrektor Departamentu Transportu, Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników w Polsce. Polskie ciężarówki nie mogą przewozić towarów do Rosji, Rosyjskie nie mogą jeździć przez Polskę. Jeden dzień postoju samochodu to strata ok 400 euro. Samochody stoją od 15 lutego.

- Rosjanie łamią prawo. Mamy z nimi ważne umowy międzynarodowe, a oni ich nie przestrzegają – mówi Jerzy Szmit, wiceminister Transport.

- Stosują protekcjonizm. Chcą chronić swoich niszczą i siebie i nas – dodaje Wilk.

Wyeliminować polskich przewoźników

Napięcia między Polską a Rosją w sprawie transportu nie są czymś nowym. Trzy lata temu, też w lutym, administracja w Moskwie powiedziała nie dla polskich firm przewozowych na swoim terenie. Przez dwa tygodnie żadna z polskich ciężarówek nie wjechała do Rosji i odwrotnie. – Dzięki negocjacjom udało się podpisać trzyletnie porozumienie – mówi Wilk. Dokument mówił, że polskie firmy otrzymają roczny limit 250 tys. przewozów z czego 45 tys. dotyczyć będzie tzw. dostawy z krajów trzecich. Chodziło o towary, które polskie firmy transportowe woziły do Rosji spoza granic Polski. Tamta umowa właśnie wygasła. Dodatkowo w 2015 r. Duma wprowadziła ustawę, która inaczej niż dotychczas regulowała sprawę przewozów towarów na terenie Rosji. Specjalne rozporządzenia wykonawcze do uchwalonej ustawy, wprowadzone jesienią 2015 r., regulują m.in. kwestię transportu do Rosji z krajów trzecich. – Kiedyś takie regulacje dotyczyły tylko towarów, które dostarczaliśmy do Rosji od dostawców spoza naszego kraju. Teraz Rosjanie uważają za transport z krajów trzecich również ten, który dotyczy odbioru towaru z Polski z magazynu firmy, której centrala mieści się poza granicami naszego kraju – tłumaczy Wilk.

Na terenie Polski swoje magazyny czy centra logistyczne ma wiele światowych koncernów, m.in. medycznych, chemicznych czy spożywczych. Mimo że towary pobierane są z Polski to faktury wystawiane są na adres gdzie dana firma ma swoją główną siedzibę – Niemcy, Francja czy Holandia.

– Rosjanie uważają, że jest to transport z krajów trzecich, bo faktura nie jest wystawiana przez Polski oddział a przez centralę danej firmy. Nas jednak to nie interesuje. My odbieramy towar w Polsce i uważamy, że nie jest to transport krajów trzecich – mówi Wilk.

Na takim samym stanowisku stoi polskie ministerstwo transportu. – Poza tym mamy z Rosją podpisaną umowę o transporcie z 1996 r. Ona cały czas obowiązuje. A obecne prawo, które zaczęło obowiązywać w Rosji jest z nią sprzeczne – uważa Jerzy Szmit, wiceminister transportu. Od kilku tygodni Polska i Rosja prowadzą negocjacje. – Przesłaliśmy nasze stanowisko. Teraz czekamy na odpowiedź Rosjan – mówi Szmit.

Polska delegacja składająca się m.in. z przedstawicieli branży transportowej pojechała właśnie do Moskwy na kolejną turę rozmów. – Obecna sytuacja szkodzi zarówno Rosjanom, jak i nam – mówi Wilk.


Tiry ruszą na 1,5 miesiąca - 19 lutego - Gazeta Wyborcza

Po 20 tys. zezwoleń ważnych do 15 kwietnia dostaną polscy i rosyjscy przewoźnicy drogowi - ustaliły w piątek rządy Polski i Rosji. Ale nie wiadomo, czy potem Rosja zniesie przepisy dyskryminujące polskich przewoźników.
(…) - Dzisiaj została podjęta decyzja, że znaczna część tych regulacji, które wprowadziła strona rosyjska, a które bardzo uderzały w polski transport, zostanie przepracowana - powiedział na konferencji prasowe w Moskwie Szmit, cytowany przez PAP. A według relacji agencji Interfax na tej konferencji Szmit powiedział: - Mam nadzieję, że do końca marca lub w kwietniu podpiszemy kolejny protokół, który będzie obowiązywał do końca roku, a być może dłużej.


Jest tymczasowe porozumienie Polska-Rosja ws. przewoźników. Obowiązuje do 15 kwietnia - 19 lutego - PAP /POLSAT NEWS

Przedstawiciele rządów Polski i Rosji zawarli w piątek tymczasowe porozumienie dotyczące zezwoleń na samochodowe przewozy towarowe, które ma obowiązywać do 15 kwietnia. Kompromis udało się wypracować podczas trwającej od wczoraj w Moskwie piątej rundy negocjacji z udziałem wiceministra infrastruktury i budownictwa Jerzego Szmita i wiceministra transportu FR Nikołaja Asauła.

MATERIAŁ VIDEO: LINK


Sukces polsko-rosyjskich negocjacji. Państwa osiągnęły porozumienie w sprawie ciężarówek - 19 lutego - Komunikat IAR na TVP.INFO

Polska i Rosja osiągnęły porozumienie w sprawie przewozów towarowych. Kompromis udało się wypracować podczas trwającej od wczoraj w Moskwie piątej rundy negocjacji. Na razie nie są znane szczegóły porozumienia.


Polscy kierowcy znów wjadą do Rosji? Jest czasowe porozumienie - 19 lutego - TVN24 Biznes i Świat

Przedstawiciele rządów Polski i Rosji zawarli w piątek tymczasowe porozumienie dotyczące zezwoleń na samochodowe przewozy towarowe, które ma obowiązywać do 15 kwietnia.


Moskwa: Jest czasowe porozumienie ws. transportu do Rosji - 19 lutego - RMF24 /PAP

W Moskwie wynegocjowano czasowe porozumienie transportowe między Polską i Rosją - informuje korespondent RMF FM Przemysław Marzec. Umowa, która będzie na razie obowiązywać przez 2 miesiące, przewiduje po 20 tys. zezwoleń dla każdej ze stron. W tym czasie mają być wynegocjowane ostateczne warunki porozumienia, a Rosjanie mają zmienić przepisy, dyskryminujące polskich przewoźników.


"Trudne rozmowy, przełom niepewny." Trwa rosyjsko-polskie spotkanie ws. przewoźników - 19 lutego - TVN24 Biznes i Świat

Kolejny dzień polsko-rosyjskich rozmów na temat przewozów. - Wczoraj strony, eksperci doszli do bardzo dalekiego porozumienia. Mam nadzieję, że dzisiaj będziemy mogli z ministrem Asaułem kontynuować rozmowy, które doprowadzą do ostatecznego zawarcia porozumienia - powiedział w Moskwie Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa.

Jak wskazuje jednak Andrzej Zaucha, korespondent "Faktów" TVN w Moskwie, "rozmowy są bardzo trudne. Będą trwały być może cały dzień i wcale nie jest pewne, że doprowadzą do przełomu".

MATERIAŁ VIDEO: LINK


Będzie wreszcie kompromis z Rosją ws. transportowców? - 19 lutego - Komunikat PAP na RMF24.PL

W Moskwie trwają rozmowy polskiego wiceministra infrastruktury Jerzego Szmita i jego rosyjskiego odpowiednika Nikołaja Asauła. Negocjacje dotyczą zasad wykonywania przewozów drogowych oraz liczby zezwoleń na 2016 rok dla obydwu krajów.

Minister Szmit prezentował rządowy optymizm. Sugerował nawet, że Rosjanie mieli się zgodzić na zmianę przepisów dyskryminujących polskich przewoźników oraz na okres przejściowy do połowy kwietnia, potrzebny na to, by zmienić te przepisy. Ale moskiewski korespondent RMF FM Przemysław Marzec usłyszał od uczestników rozmów, że atmosfera jest bardzo napięta. Wczoraj eksperci rozmawiali do późnego wieczora i szanse na zawarcie porozumienia są niewielkie.  


Polscy kierowcy znów wjadą do Rosji? Dziś spotkanie na szczycie ws. przewoźników - 19 lutego - Komunikat PAP na TVN24.PL

W piątek kontynuowane mają być w Moskwie polsko-rosyjskie rozmowy dot. zasad wykonywania przewozów drogowych oraz liczby zezwoleń na 2016 r. Mają w nich uczestniczyć wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit i jego rosyjski odpowiednik Nikołaj Asauł.

W czwartek w Moskwie odbyła się kolejna tura rozmów polsko - rosyjskiej komisji mieszanej ds. międzynarodowych przewozów drogowych w sprawie zasady wykonywania transportu oraz ustalenia kontyngentu zezwoleń na przewozy drogowe dla obydwu krajów na rok 2016. W piątek w rozmowach mają uczestniczyć wiceminister infrastruktury i budownictwa odpowiedzialny za transport Jerzy Szmit i wiceminister transportu Federacji Rosyjskiej Nikołaj Asauł.


Ośmioosobowa grupa urzędników i przewoźników prowadzi w Moskwie negocjacje z Rosjanami - 18 lutego - Polsat News

MATERIAŁ VIDEO: LINK (02:45 - 04:30 minuta)


Rosja liczy na sukces w negocjacjach z Polską w sprawie tirów - 18 lutego - Gazeta Wyborcza

Jeszcze nie zaczęła się kolejna runda polsko-rosyjskich negocjacji o wznowieniu przewozów drogowych, a Moskwa już snuje własne scenariusze.

(...) Moskwa próbuje odebrać polskim przewoźnikom możliwość świadczenia usług przewozowych dla zachodnich firm handlujących z Rosją. Jak oceniał na początku miesiąca wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit, przyjęcie rosyjskich warunków oznaczałoby, że "85 proc. polskich przewoźników zostanie wyeliminowanych z rynku rosyjskiego".

 W tej sytuacji na nowych zezwoleniach przewozowych skorzystaliby tylko przewoźnicy z Rosji, którzy bez przeszkód mogliby nadal korzystać z naszych dróg. A dla polskich firm nie ma znaczenia to, że nie mają nowych zezwoleń na wjazd do Rosji, bo i tak nie miałyby ich jak wykorzystać, jeśli Moskwa nie zmieni przepisów. A wtedy firmy korzystające dotąd z usług polskich przewoźników mogą być zmuszone do przejścia do rosyjskiej konkurencji. Bo ktoś przecież będzie musiał dowieźć ich towary do klientów w Rosji.


W Moskwie rozpoczynają się negocjacje polskich przewoźników z Rosjanami - 18 lutego - Komunikat IAR w Gazecie Wyborczej 

Polscy przewoźnicy wracają do negocjacji z Rosjanami. Dziś w Moskwie odbędą się rozmowy na temat przywrócenia ruchu towarowego pomiędzy oboma krajami.

(...) Jak mówi Tadeusz Wilk ze Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, od dzisiejszych rozmów zależy los wielu rodzimych firm transportowych. Podkreśla, że strona rosyjska od dawna próbuje wyeliminować nasze firmy ze swojego rynku. Liczy jednak na to, że polskim negocjatorom uda się wywalczyć uczciwe zasady działalności w Federacji Rosyjskiej.


Rosyjskie ciężarówki odcięte od Zachodu - 16 lutego - Komunikat IAR na Inwestycje.pl

Rosyjskie ciężarówki nie mogą przedostać się do krajów Unii Europejskiej. Jedyna droga jaka im pozostała wiedzie przez Bałtyk. Od ponad dwóch tygodni Moskwa nie może się porozumieć z Warszawą w sprawie transportów towarowych, a od kilku dni rosyjskie auta są blokowane na Ukrainie.


Rosja odcięta od świata – sprawa TIRów ciąg dalszy! - 16 lutego - Fronda.pl na stronie Wirtualnej Polonii

Handlowa wojna z Polską przyniosła rezultaty. Rosja jest praktycznie odcięta od rynków Unii Europejskiej i nie może prowadzić handlu drogą lądową.


Kryzys transportowy. Prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce: Rosja już łagodzi swoje stanowisko - 16 lutego - Money.pl

- Rosja zobaczyła, że nie jest w stanie z nikim się dogadać i już łagodzi swoje stanowisko - mówi money.pl Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD). Przedstawiciele polskiej branży transportowej w środę wybierają się do Moskwy na kolejną rundę rozmów w sprawie wznowienia ruchu tirów pomiędzy Polską i Rosją.

Jacek Bereźnicki, money.pl: Czy kryzys transportowy już uderza w kondycję polskich przewoźników?

Jan Buczek, prezes ZMPD: Oczywiście. Straty są po naszej stronie, ale także i rosyjskiej. Wszyscy tracą, bo nie ma tak, że traci tylko jedna strona. Tracą również producenci, handlowcy, ale nie tylko z Polski, bo wiele ładunków, które przewozimy do Rosji, pochodzi z całej Unii Europejskiej i spoza Unii również. To już nie jest spór polsko-rosyjski, ale Rosja kontra reszta Europy.


Polskie tiry wrócą na rosyjskie drogi? W piątek możliwe porozumienie - 16 lutego - Komunikat PAP na TVN24 Biznes i Świat

Polska delegacja w środę uda się do Moskwy, a rozmowy na temat zasad wykonywania międzynarodowych przewozów między Polską a Rosją rozpoczną się w czwartek - podało Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.

W czwartek może dojść do rozmów eksperckich w Moskwie, jeśli zostanie wypracowane stanowisko akceptowalne przez obie strony, to w piątek do rozmów eksperckich dołączą wiceministrowie i będą mogli w piątek podpisać protokół - poinformowała we wtorek rzeczniczka MIB Elżbieta Kisil.

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa podało, że Polska grupa negocjacyjna, biorąca udział w dotychczasowych rozmowach w sprawie zasad wykonywania międzynarodowych przewozów drogowych, zapoznała się projektem protokołu z negocjacji przekazanym przez stronę rosyjską.


Rosyjsko-polska wojna przewozowa trwa. Rosyjskie TIR-y nie jeżdżą do UE - 16 lutego - Komunikat PAP, IAR na stronie Polskiego Radia

Do tej pory strony nie doszły do porozumienia. Oznacza to, że polscy przewoźnicy nie mogą wykonywać kursów do Rosji. Rosjanie do UE przez Ukrainę.

Konflikt przewozowy między Rosją a Polską trwa. O północy z poniedziałku na wtorek straciły ważność pozwolenia na transport samochodowy towarów do Rosji. Polska nie wpuszcza przewoźników z tego kraju. Ukraina zablokowała przejazd rosyjskich przewoźników przez swoje terytorium.


Jan Buczek o trudnych relacjach Rosji z polskimi przewoźnikami - TVP INFO

– Nie mamy sygnałów, żeby któryś z przewoźników utknął pod urzędem celnym. Wydaje się, że wszyscy już powrócili – ocenił prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce Jan Buczek. – Czekamy teraz na stronę rosyjską – dodał w rozmowie z TVP Info.

MATERIAŁ VIDEO: LINK


Wszystkie polskie ciężarówki wróciły z Rosji - 16 lutego - TVN24 Biznes i Świat / Radio Olsztyn

Wszystkie polskie ciężarówki wróciły już z Rosji do kraju. Ruch w kierunku wschodnim zamarł, bo o północy straciły ważność pozwolenia na transport samochodowy towarów do Federacji Rosyjskiej.


Kosztowna rosyjsko-polska blokada tirowa - 16 lutego - Gazeta Wyborcza

Od dziś polskie ciężarówki nie mogą jeździć po rosyjskich drogach, a rosyjskie - poruszać się po Polsce. Ale Rosja za próbę wyrzucenia ze swojego rynku polskich przewoźników płaci coraz wyższą cenę.

W poniedziałek o północy z Rosji powinny wyjechać polskie tiry, które wjechały tam przed 31 stycznia. W tym samym czasie polskie drogi miały opuścić rosyjskie ciężarówki korzystające z ważnych do końca stycznia zezwoleń. W ten sposób całkowicie ustanie drogowy transport między Polską a Rosją, który zamierał, bo wyczerpała się dotychczasowa pula zezwoleń dla przewoźników z obu państw. Wydawane są one co roku - obecnie po ok. 250 tys. sztuk - zgodnie z umową zawartą w 1996 r. przez Warszawę i Moskwę.

Cierpią na tym polscy przewoźnicy, którzy wyspecjalizowali się w dostawach zachodnich towarów do Rosji. Według rosyjskiego stowarzyszenia międzynarodowych przewoźników drogowych ASMAP polskie firmy obsługują aż 70 proc. przewozów między oboma krajami. - Kierowcy z Europy Zachodniej w ogóle nie jeżdżą do Rosji. Polscy kierowcy są jeszcze na dorobku i zgadzają się na wyjazdy, które łączą się z opuszczeniem rodziny nawet na dwa tygodnie - opowiadał nam Adam Byglewski, wiceprezes firmy przewozowej Adampol.


Końcowe odliczanie na granicy z Rosją. Polskie ciężarówki wracają do kraju, by uniknąć kary - 15 lutego - FAKTY TVN

MATERIAŁ VIDEO: LINK


Polscy kierowcy wrócili z Rosji. Nie ma nowych zezwoleń na wjazd - 15 lutego - Superstacja TV

Polscy kierowcy mają czas do północy, żeby wyjechać z Rosji. Mimo wielu godzin rozmów - Polska i Rosja nie dogadały się w sprawie zezwoleń drogowych.

MATERIAŁ VIDEO: LINK


Na wschodzie bez zmian - 15 lutego - Komunikat PAP /Radio Olsztyn

(...) „Od dwóch tygodni na granicy z obwodem kaliningradzkim nie widzimy polskich ani rosyjskich ciężarówek, ci kierowcy, którzy mieli wrócić do Polski czy Rosji już dawno wrócili. Granicę przekraczają ciężarówki z krajów trzecich: z Serbii, Macedonii, Estonii czy Ukrainy” – powiedział rzecznik Izby Celnej w Olsztynie Ryszard Chudy. Jak podał, celnicy odprawiają w ciągu 12 godzin – 4 ciężarówki, czyli obecnie ruch wynosi ok. 20-25 proc. tego, co 2 tygodnie wcześniej.

Rzeczniczka podlaskiego oddziału Straży Granicznej, Katarzyna Zdanowicz poinformowała, że na dwóch przejściach z Białorusią – w Kuźnicy i Bobrownikach, nie ma wzmożonego ruchu ciężarówek od kilku dni. Zaznaczyła, że wcześniej przez te dwa przejścia przejeżdżało w obie strony dziennie ok. 150 ciężarówek na rosyjskich numerach.

„Wszystkie samochody, w tym również ciężarowe odprawiane są na bieżąco. Na żadnym z przejść granicznym w naszym obszarze działania nie ma kolejek” – dodała.


Rosja utrudniła sobie wymianę handlową - 15 lutego - Rzeczpospolita

Moskwa chce wyrugować z rynku polskich przewoźników. Nasze tiry miałyby wozić tylko towary z polską fakturą. A to zaledwie 15 proc. ruchu.


Rosja blokuje zagraniczny transport - 15 lutego - Wietrzneradio.com

Jeszcze tylko dziś polskie ciężarówki mogą legalnie przejechać przez Rosję, a rosyjskie przez Polskę. Dotyczy to tych aut, które wjechały na teren jednego z tych krajów do 1 lutego. 31 stycznia wygasły zezwolenia wydane w ubiegłym roku, a Moskwa i Warszawa do tej pory nie podpisały nowych porozumień. Polskie Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa twierdzi, że Rosjanie naruszając międzynarodowe umowy wprowadzają zmiany w przepisach, utrudniające pracę naszym przewoźnikom.


Szmit: chcemy mieć jasny dowód, że rozporządzenia obowiązujące w Rosji zostaną zmienione - 15 lutego - Komunikat PAP na Polsat News

Wciąż nie ma jasnej deklaracji strony rosyjskiej, że przepisy o przewozach wprowadzone w ubiegłym roku, prowadzące do ograniczenia obecności polskiego transportu w Rosji, zostaną zmienione - poinformował w poniedziałek wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit.

- Jasnej deklaracji nie ma. Są pewne wskazania, że strona rosyjska podejmie w tym zakresie działania, ale niemniej jednak chcemy mieć przekonanie, a przede wszystkim jasny dowód na to, że to nie będą tylko starania, tylko rzeczywiście te dokumenty i te rozporządzenia obowiązujące dziś w Federacji Rosyjskiej zostaną do określonego dnia zmienione - dodał wiceminister.


MIB chce deklaracji Rosji ws. zmiany przepisów dot. transportu - 15 lutego - Gazeta Prawna (ISBnews)

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa (MIB) otrzymało stanowisko Rosji w sprawie zasad przewozów realizowanych przez polskich przewoźników do tego kraju, ale uważa, że brakuje w nim przede wszystkim jednoznacznej deklaracji (wraz z terminem), że Rosja planuje znieść niekorzystne dla polskiej strony przepisy, poinformował wiceminister Jerzy Szmit.

"Otrzymaliśmy dziś protokół, który zawiera stanowisko rosyjskie w ramach naszych negocjacji. Ten dokument częściowo, podkreślam: częściowo, odpowiada na uzgodnienia, które zostały dokonane w dniach 1-3 lutego w Warszawie. Niestety, nie wszystko w nim jest w takim kształcie, który nam odpowiada i takim, jaki został ustalony" - powiedział Szmit podczas konferencji prasowej.


To ostatni dzień. Polscy przewoźnicy muszą opuścić terytorium Rosji - 15 lutego - Komunikat PAP na TVP INFO

Trwa pat dotyczący zezwoleń transportowych na wjazd do Rosji. Do tej pory nie ma polsko-rosyjskiego porozumienia w tej sprawie, a tamtejsze zezwolenia drogowe z 2015 r. były ważne do 31 stycznia 2016 r. Polscy przewoźnicy mają czas do 15 lutego, aby bez problemów opuścić teren Federacji Rosyjskiej na podstawie ubiegłorocznych zezwoleń.

– Nie mamy sygnałów, żeby któryś z przewoźników utknął pod urzędem celnym. Wydaje się, że wszyscy już powrócili – ocenił prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce Jan Buczek. – Czekamy teraz na stronę rosyjską – dodał w rozmowie z TVP Info.


Polskich ciężarówek nie ma już w Rosji. Rosyjskie - wyjechały z Polski - 15 lutego - Komunikat PAP /RMF24

"Praktycznie wszystkie rosyjskie ciężarówki wyjechały już z Polski, a polskie z Rosji wróciły do kraju" - mówi szef Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce Jan Buczek. Rosyjskie zezwolenia drogowe z ubiegłego roku były ważne do 31 stycznia tego roku. Polscy przewoźnicy mają czas do 15 lutego, aby bez problemów opuścić teren Federacji Rosyjskiej na podstawie ubiegłorocznych zezwoleń.


Wojna transportowa trwa. Polscy kierowcy mają ostatnie godziny na wyjazd z Rosji - 15 lutego - TVN24 Biznes i Świat

Dziś polscy przewoźnicy, którzy poruszają się po terenie Federacji Rosyjskiej muszą opuścić teren tego kraju. Jeśli tego nie zrobią grożą im kary. - I Polacy i Rosjanie mają jeszcze kilkanaście godzin na opuszczenie krajów sąsiada. Jeśli tego nie zrobią, muszą liczyć się z karami, które mogą wynieść nawet około miliona rubli, czyli ok. 50 tys. złotych - mówi Mateusz Grzonkowski, reporter TVN24.

Rosyjskie zezwolenia drogowe z 2015 roku wygasły i polscy przewoźnicy mają jeszcze kilkanaście godzin, aby bez problemów opuścić teren Federacji Rosyjskiej na podstawie ubiegłorocznych zezwoleń. Jeśli tego nie zrobią, to narażają się na pokaźne kary, które mogą wynieść nawet około miliona rubli, czyli ok. 50 tys. złotych.


Rosja zamroziła transport - 12 lutego - Puls Biznesu

Mija drugi tydzień, od kiedy utraciły ważność tzw. zezwolenia rosyjskie. Ciężarówki stoją. Porozumienia brak.

Każdy dzień przestoju ciężarówki to setki euro strat. Dwa tygodnie przestojów przekłada się w skali kraju na straty sięgające kilku milionów euro.

Trudne rozmowy

Obecne zamrożenie przewozów do Rosji to nie pierwszy cios, jaki otrzymali przewoźnicy obsługujący ten kierunek. Zaczęło się ponad rok temu od embarga wprowadzonego przez Rosję na towary z Unii Europejskiej. Potem pojawił się zakaz ich tranzytu. W efekcie wyraźnie spadł udział tzw. kierunku wschodniego w przewozach realizowanych przez polskie firmy. Od 1 lutego 2016 r. doszedł do tego brak zezwoleń na wykonywanie przewozów przez polskich przewoźników. Na zasadzie wzajemności zezwoleń na wjazd do Polski nie mają także przewoźnicy rosyjscy. Oznacza to, że po wcześniejszym zamknięciu tranzytu przez Ukrainę i Turcję stracili podstawowy szlak towarowy z i do Europy Zachodniej.

Trwają negocjacje polsko-rosyjskie, ale kolejna tura nie przyniosła kompromisu. Nieoficjalnie mówi się, że rozmowy mogą potrwać nawet kilka miesięcy. Szef Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce (ZMPD) jednak uspokaja.

— Potrzebny jest czas, aby negocjatorzy wykorzystali wszelkie możliwości dla uzyskania jak najlepszych warunków. Brak zezwoleń jest niekorzystny dla obu stron — mówi Jan Buczek.


Rosja odczuwa wojnę transportową z Polską - 12 lutego - Gazeta Wyborcza

Próbując wyrugować polskich przewoźników z Rosji, Moskwa strzeliła sobie w stopę. Na Litwie rosyjskie tiry czekają w kilometrowych kolejkach do portów. Nie mogą też ominąć Polski przez Ukrainę z powodu blokad rosyjskich ciężarówek organizowanych przez tamtejszych mieszkańców.
Jak napisał litewski portal informacyjny "Delfi", przed terminalem promowym w litewskim porcie w Kłajpedzie stoi już długa na ponad 2 km kolejka rosyjskich tirów. Część rosyjskich kierowców koczuje w ciężarówkach już od tygodnia, czekając na wolne miejsce na promie do Kilonii w Niemczech. A mieszkający w pobliżu Litwini są coraz bardziej zaniepokojeni sytuacją sanitarną w pobliżu kolejki rosyjskich ciężarówek, gdzie nie ma toalet i śmietników.

(...) Polska domaga się zmiany przepisów dyskryminujących naszych przewoźników, ale prowadzone od końca zeszłego roku negocjacje w tej sprawie nie przyniosły dotąd pozytywnych rezultatów. Pod koniec stycznia Rosjanie zbojkotowali zaproszenie na rozmowy do Gdańska. Fiaskiem zakończyły się także negocjacje w Warszawie. Kolejna runda rozmów musi się teraz odbyć w Rosji.


Rosja gotowa do zmian ws. polskich przewoźników - 11 lutego - Czytaj cały komunikat PAP w Rzeczpospolitej

Strona rosyjska potwierdza swoją gotowość do wdrożenia porozumień osiągniętych w trakcie dotychczasowych rozmów dot. zezwoleń transportowych na wjazd do Rosji - poinformowało w komunikacie w czwartek Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.


Spierają się z Rosją i ostrzegają KE. Polscy przewoźnicy w Brukseli - 10 lutego - Komunikat PAP na TVN24 Biznes i Świat

Przedstawiciele polskich międzynarodowych przewoźników drogowych ostrzegali w środę Komisję Europejską przed ewentualnymi próbami zawarcia przez Rosję porozumienia z UE dotyczącego tranzytu międzynarodowego.

- Rosjanie nie ukrywali, że jeśli nie uda im się z nami osiągnąć porozumienia, to będą próbowali wynegocjować porozumienie o tranzycie z Komisją Europejską - powiedział prezes Stowarzyszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD) Jan Buczek.

(...) Buczek wraz z delegacją Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych spotkał się w środę w Brukseli z szefem dyrekcji generalnej ds. transportu i mobilności KE Henrikiem Hololeiem.

Jak relacjonował usłyszał od niego, że za kwestie tranzytu międzynarodowego odpowiadają państwa członkowskie, a nie KE. Sprawa ta nie jest regulowana umową UE-Rosja, tylko porozumieniami pomiędzy państwami unijnymi, a Moskwą.


Wiceminister doceniony za twarde negocjacje z Rosją - 9 lutego - Podlasie się dzieje

Często spotkania przewoźników z reprezentantami rządu bywały, jak oni określali, miażdżące. Także w poniedziałek obawiali się podobnego przebiegu niektórzy organizatorzy podobnego spotkania Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych z wiceministrem infrastruktury i budownictwa Jerzym Szmitem w Grabanowie pod Białą Podlaską.

Ten podsekretarz stanu również miał obawy, że może spotkać się z atakiem zniecierpliwionych właścicieli polskich firm tracących dochody wskutek zablokowania przez Rosję wjazdu do tego kraju, w którym nasi przewoźnicy wcześniej wykonywali prawie 30 % transportów drogowych.

Niespodziewanie wiceministra spotkały brawa, pochwały i podziękowania przedsiębiorców z całego kraju za twardą postawę w negocjacjach z Rosjanami, którzy niemal zupełnie wyrzucili Polaków ze swojego rynku przewozów.


Ogólnopolskie spotkanie transportowców w Białej Podlaskiej - 9 lutego - Podlasie24.pl

8 lutego w Białej Podlaskiej odbyło się ogólnopolskie spotkanie Zarządu Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników z transportowcami. Wzięli w nim udział m.in. Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa, Jan Buczek prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników, poseł Adam Abramowicz, Dariusz Stefaniuk, prezydent Białej Podlaskiej i ponad 100 przewoźników. Rozmowy dotyczyły sporu pomiędzy Polską a Rosją w sprawie zezwoleń transportowych.


Przewoźnicy naradzali się, co dalej? - 9 lutego - Radio Olsztyn

Jak długo potrwa pat w sprawie drogowych przewozów towarowych między Polską a Rosją?

Jakie problemy oznacza dla polskich firm przewozowych i jakie stanowisko zajmować w dalszych negocjacjach z Moskwą? Odpowiedzi na te pytania szukali właściciele firm transportowych. O sytuacji w branży dyskutowali w Grabanowie pod Białą Podlaską.


Jak długo polskie ciężarówki będą zablokowane? Teraz piłka jest po stronie Rosjan - 9 lutego - Komunikat IAR na Dziennik.pl

Rozstrzygnięcia w sprawie drogowych przewozów towarowych pomiędzy Polską a Rosją mogą zapaść w ciągu kilku dni, ale mogą też potrwać znacznie dłużej - przyznaje wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit. 

(...) - Jeżeli okaże się, że do tego protokółu jest duża liczba zastrzeżeń i de facto niemal od nowa musimy rozpoczynać nasze rozmowy to obawiam się, że jeszcze trochę to potrwa - powiedział Jerzy Szmit po spotkaniu z polskimi przewoźnikami w Grabanowie koło Białej Podlaskiej.


Transportowy spór z Rosją. "Nie ma żadnych emocji" - 9 lutego - Komunikat PAP na TVN24 Biznes i Świat

Przewoźnicy, pozbawieni zezwoleń transportowych na wjazd do Rosji, nie planują protestów. - Wszyscy ze zrozumieniem odnoszą się do negocjacji, nie ma żadnych emocji - powiedział szef Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce Jan Buczek.

W poniedziałek wieczorem zarząd Zrzeszenia spotkał się w Białej Podlaskiej (Lubelskie) z przewoźnikami, aby omówić sytuację powstałą w związku z brakiem porozumienia ws. zezwoleń na wjazd do Rosji. W spotkaniu uczestniczyło ponad stu przewoźników – poinformował Buczek.

- Nie zakładamy żadnych protestów, przewoźnicy dają szanse negocjatorom na wykorzystanie wszelkich możliwości negocjacyjnych, żeby uzyskać jak najlepsze warunki - powiedział Buczek po zakończeniu spotkania.


Rosja wstrzymała tranzyt. Problem przewoźników - 8 lutego - TVP.PL

Materiał video: LINK


Transportowcy rozmawiali o kursach do Rosji - 8 lutego - Słowo Podlasia

Przewoźnicy z Białej Podlaskiej oraz regionu spotkali się 8 lutego w hotelu Polonia w Grabanowie, by rozmawiać o ograniczeniach, jakie wprowadza Rosja. A ponieważ kursy do tego kraju są bardzo częste, tutejsi transportowy narażeni są na niemałe straty.

Spotkanie zorganizowało Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Przybyli na nie przewoźnicy z Białej Podlaskiej, okolicznych powiatów, ale i z dalszych części Polski. Gościem specjalnym był wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit.


Polscy przewoźnicy rozmawiają o zakazie wjazdu do Rosji - 8 lutego - Komunikat IAR na stronie Polskiego Radia

Polscy przewoźnicy szukają sposobu wyjścia z impasu w negocjacjach z Rosją na temat drogowych przewozów towarowych. Od początku lutego polskie ciężarówki nie są wpuszczane do Rosji, a rosyjskie do Polski.


Ogromne straty przewoźników. Ważne rozmowy w Grabanowie - 7 lutego - Biała24.pl

W poniedziałek w Grabanowie pod Białą Podlaską transportowcy uziemieni przez brak porozumienia rządów Polski i Rosji będą rozmawiać z przedstawicielami własnego zrzeszenia. Niewykluczone, że polskie stanowisko ulegnie zaostrzeniu.


Brak zezwoleń na wjazd do Rosji dla polskich ciężarówek jednym ze środowych tematów w Brukseli - 7 lutego - RMF24

W najbliższą środę prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce spotkać się ma z szefem wydziału transportu w Komisji Europejskiej - dowiedział się nasz dziennikarz. Rozmowy odbędą się w Brukseli. Jednym z tematów ma być właśnie brak zezwoleń polskich przewoźników na wjazd do Rosji i związany z tym przestój polskich ciężarówek.


Polscy transportowcy, którzy nie mogą wjeżdżać do Rosji, będą rozmawiać w Białej Podlaskiej - 6 lutego - Polsat News / RMF24

Rozmowy transportowców z zarządem Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce odbędą się w poniedziałek. W rozmowach udział może wziąć nawet pół tysiąca przewoźników. Polskie ciężarówki od początku lutego nie mogą wjeżdżać do Rosji. Przed paroma dniami Komisja Europejska poinformowała, że nie pomoże Polsce w sporze z Rosją w sprawie zezwoleń transportowych.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych chce sprawdzić, jakie nastroje panują wśród polskich przewoźników po tygodniu, w którym polscy przewoźnicy jeżdżące do Rosji przestali zarabiać. Jeden dzień przestoju kosztuje naszą branżę transportową ponad 6 milionów złotych - poinformowało RMF FM.


Transportowy spór z Rosją. "Polscy przewoźnicy są na granicy wytrzymałości" - 6 lutego - TVN24 Biznes i Świat

- Rosjanie chcą ograniczyć nasz transport na terenie ich kraju i byłych krajów socjalistycznych - powiedział o transportowym sporze z Rosją Piotr Litwiński, przewodniczący Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego (OZPTD). Jak ocenił, jest to bardzo niezdrowa i niekorzystna sytuacja dla polskich przewoźników.

Polska nie może dojść z Rosją do porozumienia w sprawie pozwoleń dla przewoźników. Rozmowy pomiędzy stronami, które odbyły się w środę, nie przyniosły przełomu. Jak mówił wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit, przyjęcie warunków zaproponowanych przez Rosjan oznaczałoby, że 85 proc. naszych przewoźników zostałoby wyeliminowanych z rynku rosyjskiego.


Przewoźnicy: Kolejna runda rozmów z Rosjanami w Moskwie - 5 lutego - Telewizja Polska 24

Wciąż nie ma porozumienia ws. wjazdu do Rosji polskich przewoźników. Powodem patu jest zmiana przez Moskwę wewnętrznych regulacji prawnych, które dyskryminują polskie firmy transportowe.

- Na rynku przewoźniczym oprócz Rosji polscy przewoźnicy są największym graczem, dlatego na nas te ograniczenia działają w sposób szczególny - mówi w rozmowie z Polska24 Tadeusz Wilk ze Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

VIDEO: LINK


Rosja szantażuje polskich przewoźników - 4 lutego - Gazeta Wyborcza

Zgodnie z umową rządów Polski i Rosji z 1996 r. co rok wydawane są zezwolenia na przewozy drogowe po terytoriach obu państw. Dotychczasowe zezwolenia wygasły z końcem stycznia i od poniedziałku (1 lutego 2016 r.) polscy przewoźnicy nie mogą wjeżdżać na rosyjskie drogi, a rosyjscy przewoźnicy - na drogi w Polsce.

Ale dla polskich przewoźników większym problemem są nowe przepisy o kontroli przewozów w Rosji wprowadzone jednostronnie pod koniec zeszłego roku. Zmieniono w nich zasady tzw. przewozów dla strony trzeciej. Wskutek tego dziś polskim przewoźnikom groziłyby w Rosji wielkie kary finansowe, gdyby tam wwieźli bez dodatkowych specjalnych zezwoleń np. towary dostarczone koleją do terminali transportowych w Polsce lub towary wyprodukowane w Polsce przez spółkę córkę zachodniej firmy, ale wysyłane z fakturą tej zagranicznej firmy.

W tej sytuacji, gdyby teraz przydzielić polskim i rosyjskim przewoźnikom nową kwotę zezwoleń na 2016 r., to skorzystaliby na tym tylko Rosjanie. Bo po zmianie rosyjskich przepisów nasi przewoźnicy nie mogliby wykorzystać przyznanej im puli zezwoleń.


KE nie pomoże Polsce w sporze z Rosją - 4 lutego - PAP 

KE nie ma zamiaru włączać się w spór dotyczący zezwoleń transportowych na wjazd do Rosji. Unijna komisarz ds. transportu Violeta Bulc powiedziała w czwartek ministrowi infrastruktury i budownictwa Andrzejowi Adamczykowi, że niewiele może zrobić w tej sprawie.

"Pani komisarz powiedziała, że wierzy w zdolności dyplomatyczne naszych negocjatorów, życzy nam jak najlepszego rozwiązania" - relacjonował dziennikarzom przebieg spotkania w Brukseli Adamczyk.
Jak mówił, Bulc przyznała, że KE niewiele może zrobić w sprawie problemów polskich transportowców w Rosji.


Rosjanie blokują przewozy drogowe– 4 lutego – Rzeczpospolita

Kością niezgody jest rosyjska ustawa nr 362, która obowiązuje wyłącznie zagranicznych przedsiębiorców. Wymaga dokumentowania przewozu nie tylko poprzez list przewozowy CMR, ale dodatkowo także faktury, certyfikaty pochodzenia towaru, certyfikaty weterynaryjne, fitosanitarne i zlecenia przewozu towaru


Rozmowy z Rosjanami bez porozumienia – 3 lutego – Radio ZET

Fiaskiem zakończyły się polsko-rosyjskie rozmowy w sprawie pozwoleń na transport towarów do Rosji. Rosjanie wyjechali z obietnicą, że w ciągu dwóch miesięcy zmienią dyskryminujące dla polskich przewoźników przepisy.


O problemach z przewozami Polska - Rosja - 3 lutego - TVP Info - Panorama Dnia - video


O problemach z przewozami Polska - Rosja - 3 lutego - TVP Info - BIZNES INFO - video


Nie ma porozumienia ws. przewozów – 3 lutego – TVP Info

Fiaskiem zakończyła się trzydniowa runda rozmów nt. pozwoleń na wjazd do Rosji dla polskich kierowców. W spotkaniu polskich i rosyjskich ekspertów uczestniczyli wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit oraz jego rosyjski odpowiednik, Nikołaj Asauła. Umówiono się już na kolejne spotkanie. Jak mówił wiceminister, „to co zaproponowała nam Rosja, jest nie do przyjęcia”.
Według strony polskiej, porozumienie było już blisko. Nie było natomiast zgody co do szczegółów, dotyczących m.in. zasad, na jakich mogliby funkcjonować polscy przewoźnicy w Rosji.


Polsko-rosyjski spór o przewoźników – 3 lutego – Polskie Radio PAP/IAR

Polska i Rosja nie doszły do porozumienia w sprawie powrotu polskich przewoźników do tego kraju.


Polscy przewoźnicy na razie nie wrócą do Rosji – 3 lutego – IAR/Polskie Radio

Z wyliczeń ekspertów agencji TASS wynika, że polscy przewoźnicy tracą około 6 milionów złotych za jeden dzień przestoju. Ich zdaniem, w ciągu doby do Rosji wjeżdża ponad 600 polskich ciężarówek, a każda z nich zarabia około 2,5 tysiąca euro dziennie.
Podobne straty notują rosyjscy przewoźnicy. Agencja TASS wyliczyła, że jeśli w krótkim czasie Moskwa i Warszawa nie dojdą do porozumienia, to „na kołkach” stanie blisko 10 tysięcy rosyjskich ciężarówek. To oznacza utratę pracy przez co najmniej 6 tysięcy osób.


Szmit: propozycje Rosji nie do przyjęcia - 3 lutego - TVN24 BiŚ

Nadal nie ma porozumienia Polski z Rosją w sprawie pozwoleń dla przewoźników. - To, co przestawiła strona rosyjska okazało się dla naszych przewoźników nie do przyjęcia - powiedział Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa. - Strona rosyjska chciała nam narzucić swoje warunki. Gdybyśmy je przyjęli, to 85 proc. naszych przewoźników zostałoby wyeliminowanych z rynku rosyjskiego - dodał.


Dojdzie do porozumienia? - 3 lutego - Gazeta Prawna

Porozumienie jest coraz bliżej, ale problemów nadal dużo. W Warszawie trzeci dzień trwają negocjacje dotyczące obecności polskich przewoźników drogowych w Rosji.
(…) Podpisanie porozumienia jest spodziewane dziś po południu. Jeśli do tego dojdzie, polscy przewoźnicy mogliby wznowić transport do Rosji w ciągu kilkunastu godzin. Polskie firmy transportowe dysponują wzorami pozwoleń natomiast pozwolenia dla strony rosyjskiej znajdują się w naszej ambasadzie. Przewoźnicy czekają tylko na sygnał, że porozumienie jest gotowe.


Polsko-rosyjski spór o przewoźników - 3 lutego - IAR/PAP na stronie Polskiego Radia

W Warszawie trzeci dzień trwają negocjacje dotyczące obecności polskich przewoźników drogowych w Rosji. minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk wierzy w kompromis.
(…) Prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek, który brał udział w negocjacjach, przyznaje, że są one bardzo trudne. Rosjanie chcą przejąć część zaplecza logistycznego naszego transportu, na co polska strona nie chce się zgodzić. Zdaniem Buczka to żądanie jest osią całego sporu.


Teraz w sprawie przewozów rozmawiają wiceministrowie Polski i Rosji - 3 lutego - Radio Olsztyn

Po dwóch dniach rozmów ekspertów, do negocjacji w sprawie przewozów towarów z Polski do Rosji włączą się dziś wiceszefowie resortów infrastruktury obu krajów.
Uzgodniono wiele kwestii, ale do porozumienia wciąż jest długa droga – poinformował Jan Buczek ze Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych. Rosja od poniedziałku wstrzymała wydawanie pozwoleń na przewóz dla polskich ciężarówek, a Polska odpowiedziała tym samym. Na przejściach granicznych z Obwodem Kaliningradzkim ruch towarowy praktycznie zamarł. Wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit podkreśla, że mimo to wymiana handlowa ze Wschodem trwa.


Rosyjscy przewoźnicy boją się utraty pracy – 3 lutego – Polskie Radio/IAR

Rosyjscy kierowcy z niecierpliwością czekają na zakończenie konsultacji Moskwy z Warszawą. Jak przypomina agencja TASS, 1 lutego Rosja i Polska zamknęły swoje granice dla ciężarówek, bowiem oba kraje wciąż nie uzgodniły warunków na jakich będą się odbywać przewozy.


W środę spotkają się wiceministrowie – 2 lutego – RMF24

Wieczorem zakończyła się kolejna runda polsko-rosyjskich rozmów dotyczących pozwoleń na wjazd do Rosji dla polskich kierowców ciężarówek. W środę będą w nich uczestniczyć także wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit oraz jego rosyjski odpowiednik. "Skończyliśmy dyskutować. Zaczęliśmy pisać protokół, natomiast jest to bardzo trudne zadanie. Zakładamy, że rano projekt protokołu będzie gotowy. Spieramy się już o przecinki, o zapisy szczegółowe" - przyznał prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce Jan Buczek.


Jutro spotkanie wiceministrów transportu – 2 lutego – RMF FM/PAP

Bliżej porozumienia w sprawie zezwoleń na wjazd polskich ciężarówek do Rosji. Jutro w Warszawie pojawi się rosyjski wiceminister transportu Nikołaj Asauł. Spotka się ze swoim polskim odpowiednikiem Jerzym Szmitem. Oznacza to, że na trwających teraz w Warszawie rozmowach delegacji obu krajów być może uda się doprowadzić do kompromisu.


Rosjanie blokują drogi dla polskich tirów – 2 lutego – Rzeczpospolita

Wprowadzenie przez Rosję embarga zmusiło polskich przewoźników do zmiany kierunków działania
Ministrowie transportu będą szukać we wtorek w Warszawie 
porozumienia, które umożliwi naszym kierowcom wjazd do Rosji.
Rosjanie doprowadzili wcześniej do impasu w polsko-rosyjskich rozmowach na temat warunków wykonywania międzynarodowych przewozów samochodowych między dwoma krajami. Domagają się nieograniczonej liczby zezwoleń tranzytowych przez Polskę, jednocześnie ograniczając liczbę tzw. zezwoleń na kraje trzecie, które umożliwiają polskim przewoźnikom transport do Rosji ładunków z innych krajów (np. pomarańczy z Hiszpanii). Strona polska proponowała całkowitą liberalizację w wydawaniu zezwoleń, na co nie zgadzają się Rosjanie.


Polsko-rosyjski spór o TIR-y: rozmowy wchodzą w nowy etap – 2 lutego – Polskie Radio 

Jutro do Warszawy ma przylecieć przedstawiciel rosyjskiego ministerstwa transportu Nikołaj Asauł, który będzie rozmawiał z polskim wiceministrem infrastruktury Jerzym Szmitem. Negocjacje na poziomie ekspertów trwają.

Rzeczniczka ministerstwa infrastruktury i budownictwa Elżbieta Kisil powiedziała, że negocjacje są burzliwe. Podczas rozmowy telefonicznej przedstawicieli ministerstw ustalono spotkanie na jutro godzinę 10. Niezależnie od tych ustaleń polscy i rosyjscy eksperci kontynuują dziś rozmowy w budynku ministerstwa infrastruktury.


Rosja uderza w polskich przewoźników - 2 lutego - Gazeta Wyborcza

Szkopuł w tym, że wprowadzone w zeszłym roku jednostronnie przez Rosję przepisy dotyczące tzw. przewozów z państw trzecich mogą drastycznie ograniczyć możliwości pracy polskich przewoźników. Jeśli na przykład towar jest wyprodukowany w Polsce przez spółkę córkę zachodniego koncernu i wysyłany do Rosji z fakturą tej zagranicznej spółki, to w Rosji będzie on traktowany jako towar spoza Polski. A na jego dostawę do Rosji potrzeba wtedy specjalnego zaświadczenia. Podobne problemy stwarzają nowe rosyjskie przepisy przy przewozie do Rosji towarów składowanych w polskich magazynach lub dostarczonych koleją do Polski.


Jak nie z Zachodu, to ze Wschodu – 2 lutego – Pracuj w logistyce

Przewoźnicy liczą na pozytywne zakończenie negocjacji, wskazując iż to nie pierwszy taki przypadek w ostatnich latach, gdy rozmowy dotyczące zasad przewozu towarów pomiędzy Polską i Rosją prowadzone są do ostatniej chwili. Niestety tym razem sytuacja wygląda nieco inaczej - Rosja nie tylko wielokrotnie łamała zawarte dotychczas porozumienia i ustalenia, zarówno dwustronne, jak i międzynarodowe, ale dodatkowo podjęła działania administracyjne, mające na celu wyeliminowanie polskich przewoźników z rosyjskiego rynku.


We wtorek ciąg dalszy rozmów ws. zezwoleń przewozowych – 1 lutego – komunikat PAP na TVP Info

W resorcie infrastruktury prowadzono rozmowy zespołów eksperckich w ramach polsko-rosyjskiej Komisji Mieszanej ds. międzynarodowych przewozów drogowych w sprawie zasad wykonywania przewozów drogowych oraz ustalenia wysokości kontyngentu zezwoleń na 2016 r. Negocjacje będą kontynuowane we wtorek.


Czy uda się przełamać impas? – 1 lutego – komunikat IAR/PAP

- Oczekujemy od rosyjskich ekspertów, że wyrażą gotowość do tego, żebyśmy podpisali protokół, w którym zadeklarują, że praktyka transportowa będzie się trzymała umowy polsko-rosyjskiej z 1996 roku i nie będzie takich restrykcji ograniczających dostępność rosyjskiego rynku dla polskich przewoźników. Jeżeli takie zapewnienie otrzymamy od naszych partnerów, jeśli wstępnie zaakceptują przygotowany przez nas tekst, to wówczas możemy pójść dalej. Jeżeli jednak Rosjanie będą twierdzić, że administracyjnie mogą ograniczać obecność zagranicznych przewoźników, to niestety będziemy stali w miejscu - dodał.
Wiceszef resortu infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit podkreślił, że działania rosyjskie są niezgodne z prawem międzynarodowym, również z ustaleniami WTO, do której to organizacji Rosja przystąpiła w 2012 r.
 


Nasilają się problemy z porozumieniem - 1 lutego - Gazeta Prawna 

"Teraz te problemy nasilają się, ponieważ Rosja chce mocniej wesprzeć własne firmy, by zajęły w Europie miejsce przewoźników np. z Polski" - mówi wiceprezes TOR.
Nowe przepisy przewozowe, wprowadzane obecnie wewnętrznie przez Moskwę, zetknęły się z krytyczną reakcją polskich firm transportowych, ale także Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Nowe rozwiązania są według eksperta próbą wspierania rosyjskich firm przewozowych, które znajdują się ostatnio w jego opinii w dramatycznej sytuacji, to także uderzenie w międzynarodowych przewoźników, w tym polskich.
Furgalski zwraca uwagę, że pomimo dysproporcji pomiędzy ilością kursów polskich i rosyjskich przewoźników, także rosyjskie firmy odczują efekt obecnej blokady transportu kołowego.


"To uderzenie w całą polską gospodarkę" - 1 lutego - TVNBiŚ

Dziś (1 lutego) w Warszawie w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa odbędą się kolejne w tej sprawie rozmowy. Jak informuje MIB, zostały zaplanowane rozmowy zespołów eksperckich w ramach posiedzenia polsko-rosyjskiej Komisji Mieszanej ds. międzynarodowych przewozów drogowych. W przypadku, gdy wynik tych negocjacji będzie pozytywny, jutro dojdzie do spotkania wiceministra infrastruktury Jerzego Szmita z wiceministrem transportu Federacji Rosyjskiej Nikołajem Asaułem.


Czy uda się zażegnać polsko-rosyjski spór o przewoźników? - 1 lutego - TVP INFO

Materiał video: link


Wiceminister infrastruktury: Rosja chce ograniczyć rolę polskiego transportu na swoim terytorium - 1 lutego - Komunikat PAP na TVP.INFO

– Federacja Rosyjska przyjęła strategię transportową, w myśl której chce zmniejszyć obecność obcego transportu na swoim terytorium – powiedział w TVP Info Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa. – A tak się złożyło, że ten obcy transport jest przede wszystkim polski – dodał Szmit.


Polsko-rosyjski spór o przewoźników: zamarł ruch towarowy na granicy z obwodem kaliningradzkim - 1 lutego - Komunikat PAP, IAR na stronie Polskiego Radia

Rosja chce zakończyć spór z Polską, dotyczący przejazdu ciężarówek. Jak informuje agencja TASS, przedstawiciel rosyjskiego ministerstwa transportu wybiera się 1 lutego do Warszawy.

(...) Jak mówił w ubiegłym tygodniu wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit, zasady realizowania przewozów drogowych pomiędzy Polską a Rosją, w tym tranzytu do krajów trzecich, określa umowa międzyrządowa z 1996 r. Zwrócił jednak uwagę, że w grudniu Rosjanie wydali do niej przepisy wykonawcze, które zmieniły sens pojęcia przewozu na rzecz kraju trzeciego. Nowe przepisy strona rosyjska rozciąga także na towary produkowane w Polsce, np. w firmach zagranicznych. Zgodnie z nowym prawem taki przewóz jest bardzo limitowany.

- Te jednostronne ustalenia są sprzeczne zarówno z międzynarodowym prawem przewozowym i umową polsko-rosyjską z 1996 roku. Dla strony polskiej są one nie do przyjęcia - podkreślał na konferencji prasowej w piątek wiceminister.

4 lutego o tym problemie z przedstawicielem Komisji Europejskiej w Brukseli będzie rozmawiał minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.


Ruch ciężarówek na granicy z obwodem kaliningradzkim zamarł. Polsko-rosyjskie negocjacje utknęły w martwym punkcie - 1 lutego - Komunikat PAP w Gazecie Wyborczej

Od północy na przejściach granicznych z obwodem kaliningradzkim nie pojawiła się ani jedna ciężarówka - poinformowała PAP olsztyńska służba celna. Polscy i rosyjscy przewoźnicy przed północą zdołali wrócić do swoich krajów.

Samochody ciężarowe mogą przekraczać polsko-rosyjską granicę na przejściach w Grzechotkach i Bezledach. Rzecznik Izby Celnej w Olsztynie Ryszard Chudy powiedział PAP, że w poniedziałek rano na żadnym z nich tirów nie było.

- Obwód kaliningradzki jest niewielki, można go przejechać w kilka godzin. Wygląda na to, że polscy przewoźnicy zdążyli przed północą wrócić do kraju. Rosjan na granicy także nie ma - dodał rzecznik.

Podkreślił, że jeśli Rosjanin będzie chciał wjechać ciężarówką do Polski, zostanie cofnięty. W niedzielę polsko-rosyjską granicę w obie strony przekroczyło blisko 100 tirów.


O północy zamarł ruch towarowy na granicy z Obwodem Kaliningradzkim - 1 lutego - Komunikat IAR na Dziennik.pl

Od północy zamarł ruch towarowy na granicy z Obwodem Kaliningradzkim. Dziś przestały obowiązywać zezwolenia uprawniające do przewozów towarowych między Polską a Rosją.

Wszyscy przewoźnicy są świadomi, że ich zezwolenia utraciły ważność, w związku z tym nikt się tutaj nie pojawia. Pojedyncze samochody wyjeżdżają z Polski. To są rosyjskie auta, którym kończą się zezwolenia, my natomiast pozwalamy, by wrócili do siebie - wyjaśnia Ryszard Chudy, rzecznik Izby Celnej w Olsztynie.

Polskie ciężarówki zdążyły wyjechać z Obwodu Kaliningradzkiego. Nasi przewoźnicy, wiedząc co się szykuje, szybko do Polski wrócili. U nas sprawa jest o wiele łatwiejsza, bo Obwód Kaliningradzki to nieduży obszar. Mogli spokojnie zdążyć przez godziną "zero", czyli północą, gdy zezwolenia straciły ważność - dodał Ryszard Chudy.


Tranzyt samochodowy towarów między Polską a Rosją zawieszony. O północy wygasły zezwolenia - 1 lutego - Komunikat PAP na RMF24.PL

Dziś odbędą się rozmowy komisji eksperckich, a we wtorek nastąpi spotkanie wiceministrów do spraw transportu w sprawie tranzytu towarów między Polską, a Rosją. O północy został on zawieszony. To efekt braku porozumienia między rządami obu państw, spowodowany z kolei zmianą rosyjskich przepisów transportowych.

SEKCJA


INFORMACJE ze STYCZNIA 2016 r.


Polskie ciężarówki muszą opuścić Rosję - 31 stycznia - TVNBiŚ

- Przewozy, które dotychczas mogliśmy wykonywać, w tej chwili Rosjanie próbują nam ograniczyć. Nie możemy się z tym zgodzić - mówi w rozmowie z TVN24 Biznes i Świat Jan Buczek, prezes Stowarzyszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych. Jak dodaje, "Rosjanie wprowadzili restrykcyjne prawo, które jest barierą szczególnie dla polskich przewoźników, bo specjalizujemy się na przewozach w tamtym kierunku".


Rosja chce wyeliminować polskich przewoźników - 31 stycznia - Radio Maryja

Rosja chce wyeliminować polskich przewoźników ze swojego rynku – powiedział w rozmowie z Radiem Maryja wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.
(…) Wiceminister podkreślił, że Federacja Rosyjska wprowadziła nowe wewnętrzne przepisy dotyczące transportu, które są niezgodne z międzynarodowym prawem i drastycznie ograniczą możliwości polskich przewoźników. Zaznaczył, że od grudnia prowadzone są  z Rosjanami rozmowy na ten temat.


"Uderzenie w polskich przewoźników". Nasze tiry będą musiały opuścić Rosję? - 31 stycznia - Komunikat PAP w Gazecie Wyborczej

Strona rosyjska zgadza się na polską propozycję, aby do 15 lutego kierowcy, który wjechali na teren Federacji Rosyjskiej na podstawie ubiegłorocznych zezwoleń, mogli bez przeszkód opuścić ten kraj - poinformowała w niedzielę rzeczniczka resortu infrastruktury.

(...) W poniedziałek w Warszawie w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa odbędą się w tej sprawie kolejne rozmowy. - Pozytywny wynik tych negocjacji pozwoli na spotkanie wiceministra infrastruktury i budownictwa Jerzego Szmita z wiceministrem transportu Federacji Rosyjskiej Nikołajem Assaułem, które zostało wstępnie zaplanowane na 2 lutego 2016 r. - dodano.


To interes całego państwa – 30 stycznia – RMF24

„To nie tylko gra o interesy polskich przewoźników, ale także o interesy naszego państwa” - tak transportowcy komentują negocjacje dotyczące polskiego transportu towarowego do Rosji. Kolejne rozmowy w tej sprawie odbędą się w poniedziałek. Tymczasowe zezwolenia na wjazd polskich tirów do Rosji wygasają w niedzielę o północy.


Konsultacje w Warszawie – 30 stycznia - komunikat IAR na stronie TVP Info

Rosja chce zakończyć spór z Polską, dotyczący przejazdu ciężarówek. Jak informuje agencja TASS, przedstawiciel rosyjskiego ministerstwa transportu wybiera się 1 lutego do Warszawy. Polskie Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa przyznało, że ubiegłotygodniowe konsultacje, które odbyły się w obwodzie kaliningradzkim, zakończyły się fiaskiem.
Według Warszawy, naruszając międzynarodowe umowy, Moskwa chce za wszelką cenę wyeliminować ze swojego rynku zagranicznych przewoźników. Z roku na rok Rosjanie zmniejszają liczbę zezwoleń na przejazdy, wprowadzając dodatkowe kontrole ciężarówek i różne wzory dokumentów.


Rosja: pozwolenia dla polskich przewoźników do 15 lutego. Polska: to nas nie zadowala - 29 stycznia - Polsat News

Ostatniego dnia stycznia stracą ważność rosyjskie pozwolenia dla polskich przewoźników. Jeśli nie dojdzie do porozumienia, to w niedzielę ciężarówki będą musiały opuścić terytorium Federacji Rosyjskiej. - Rosja zaproponowała przedłużenie ważności zezwoleń z 2015 roku do 15 lutego 2016 roku, jednak takie rozwiązanie nas nie satysfakcjonuje – stwierdził wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit.
- Należy stanowczo podkreślić, że rozwiązania doraźne jedynie pogłębiają problemy przewoźników. Negocjacje powinny tymczasem doprowadzić do rozwiązań jednoznacznych. Polska jest na nie gotowa i z takimi propozycjami wychodzi - dodał wiceminister.
 
Na poniedziałek zaplanowano kolejne rozmowy ekspertów polsko-rosyjskiej Komisji Mieszanej ds. międzynarodowych przewozów drogowych - poinformowało Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. (…) Spotkanie odbędzie się w Warszawie, w siedzibie ministerstwa. "Pozytywny wynik tych negocjacji pozwoli na spotkanie wiceministra Szmita z wiceministrem transportu Federacji Rosyjskiej Nikołajem Assaułem, które zostało wstępnie zaplanowane na 2 lutego 2016 r." - dodano w komunikacie.


Zezwolenia na transporty pomiędzy Polską a Rosją nie będę przedłużone - 29 stycznia - Dziennik Gazeta Prawna

Do niedzieli polskie ciężarówki przebywające na terenie Federacji Rosyjskiej będą musiały wrócić do kraju. W przeciwnym wypadku trzeba się liczyć z tym, że ciężarówki zostaną zatrzymane a na przewoźników zostaną nałożone sowite grzywny. Wszystko przez brak porozumienia pomiędzy Polską a Rosją co do zasad wykonywania dwustronnych transportów drogowych.


Rosja proponuje przedłużenie pozwolenia na przewozy – 29 stycznia – Polskie Radio

Propozycja niczego nie wnosi
Jak ocenił na piątkowej konferencji prasowej wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit, propozycja przedłużenia ważności pozwoleń do 15 lutego "niczego nie wnosi", ponieważ nie rozwiązuje problemu. Jak dodał, takie przedłużanie powoduje tylko niepewność, co szkodzi wzajemnym stosunkom gospodarczym.


Rosja wyprasza polskie ciężarówki - 29 stycznia - TVN24

Określenie zasad konieczne
Podczas negocjacji w pierwszej kolejności, co podkreślają sami przewoźnicy, konieczne jest określenie zasad, na jakich mają być wykonywane przewozy w ramach transportu drogowego. Niestety Rosja wielokrotnie łamała zawarte dotychczas porozumienia i ustalenia, zarówno dwustronne, jak i międzynarodowe. Dodatkowo Rosja podjęła działania administracyjne, mające na celu wyeliminowanie polskich przewoźników z rosyjskiego rynku. 


MIB: Nie możemy przyjąć tymczasowego rozwiązania ws. transportu do Rosji - 29 stycznia - Gazeta Wyborcza (ISBnews)

Strona polska "nie może przyjąć" rosyjskiej propozycji tymczasowego przedłużenia terminu zezwoleń na przewozy między Polską a Rosją do 15 lutego, poinformował wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. Według niego, satysfakcjonujące jest wyłącznie ostateczne i jednoznaczne określenie przepisów regulujących transport między Polską a Rosją. Obecne regulacje tracą ważność 31 stycznia, najpoważniejszą konsekwencją jest znaczne ograniczenie wymiany handlowej między krajami.

"Nie możemy przyjąć przedłużenia, m.in. po to, by obie strony miały poważną motywację do dokończenia rozmów. Nie chcemy przedłużać okresu, bo to nie służy nikomu, chcemy jednoznacznego wyjaśnienia" - powiedział Szmit podczas konferencji prasowej.


Kryzys transportowy na linii Warszawa-Moskwa. Polskie ciężarówki mogą utknąć w Rosji - 29 stycznia - Dziennik Gazeta Prawna

Od poniedziałku wszystkie polskie ciężarówki poruszające się po terytorium Federacji Rosyjskiej będą to robiły to nielegalnie. Powodem jest spór między Warszawą a Moskwą o zezwolenia na przewóz towarów. Rząd apeluje do przewoźników o jak najszybszy powrót do kraju.

(...) Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa (MiB) po raz pierwszy poinformowało opinię publiczną o sporze ze stroną rosyjską w sprawie tegorocznych zezwoleń na przewóz towarów 25 stycznia. Dotychczasowe zezwolenia, z których korzystają polscy przewoźnicy, oficjalnie wygasły wczoraj. Teraz Rosjanie mogą w dowolnej chwili zatrzymać każdą ciężarówkę na polskich rejestracjach i nałożyć grzywnę. Mogą też nie wpuścić kierowców, którzy wracają do Polski np. z Kazachstanu. - To oznacza, że tam utkną - wskazuje Tadeusz Wilk ze Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD).

(...) Polska branża przewozowa nie przebiera w słowach, komentując zachowanie strony rosyjskiej. - Rosjanom wydaje się, że metodami administracyjnymi i nieczytelną grą mogą łamać międzynarodowe umowy i utrwalone międzynarodowe praktyki. Doprowadzili do przyjęcia przepisów, które eliminują nas z przewozów do Rosji. Redukcja naszego udziału do 10 – 15 procent jest absolutnie nie do zaakceptowania - napisał w oświadczeniu Jan Buczek, prezes ZMPD.


Waszczykowski: chcemy rozmawiać o przewozach towarowych - 29 stycznia - Komunikat PAP w Gazecie Wyborczej

Strona polska chce rozmawiać z Rosją ws. wydawania pozwoleń na przewozy, ale musi mieć do tego partnera - powiedział w piątek szef MSZ Witold Waszczykowski. Rosja obwiniła stronę polską o umyślne przeciąganie rozmów; brak pozwoleń może wstrzymać transport towarów od 1 lutego.

Minister spraw zagranicznych Witold Waszczykowski był pytany w Sejmie o rosyjskie pozwolenia dla polskich przewoźników, które stracą ważność 31 stycznia. "Niestety, to może być zła wola rosyjska, bo z naszej strony ta wola jest, my chcemy rozmawiać, chcemy bronić interesów naszych przewoźników, natomiast jeśli Rosja zamknie granice, będziemy szukać drogi okrężnej" - powiedział. Zadeklarował gotowość do podjęcia rozmów, ale - jak podkreślił - musi mieć do tego partnera.


Rosyjskie ministerstwo transportu krytycznie o Polsce - 28 stycznia - Komunikat IAR na stronie Radia Zachód

Moskwa ostrzega przed możliwością wstrzymania transportu drogowego między Polską a Rosją. O rzekomych kłopotach stwarzanych przez Warszawę informuje rosyjskie Ministerstwo Transportu. Tymczasem strona polska, w specjalnym komunikacie twierdzi, że Rosja narusza dotychczasowe umowy międzynarodowe.


Polsko-rosyjskie rozmowy nie doszły do skutku - 28 stycznia - Pomorski Urząd Wojewódzki w Gdańsku

Nie doszło do kolejnej rundy negocjacji przedstawicieli polskiego rządu i z ich odpowiednikami z Federacji Rosyjskiej w sprawie określenia zasad, na jakich po Polsce i Rosji poruszać się mają przewoźnicy z obu państw. Rosjanie nie pojawili się na spotkaniu w Gdańsku, notabene wskazanym przez nich jako miejsce rozmów.

Przypomnijmy, dwudniowe rozmowy miały dotyczyć zasad wykonywania przewozów drogowych oraz ustalenia wysokości kontyngentu zezwoleń na rok 2016.
Jak powiedział podczas konferencji prasowej - zorganizowanej w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Gdańsku - wiceminister Jerzy Szmit odpowiedzialny w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa za autostrady, drogi, transport drogowy i lotniczy - to nie pierwszy w ostatnich latach przypadek , gdy rozmowy dotyczące zasad przewozu towarów toczone przez Polskę i Rosję prowadzone są praktycznie do ostatniej chwili – wygaśnięcia dotychczasowych zezwoleń. A te tracą ważność 31 stycznia.
A to oznacza, że polskie pojazdy ciężarowe powinny opuścić terytorium Federacji Rosyjskiej
najpóźniej 31 stycznia 2016 r.

– Federacja Rosyjska chce ograniczyć w sposób administracyjny przewóz towarów przez przewoźników, którzy nie pochodzą z Federacji Rosyjskiej – wyjaśniał wiceminister. - Wynika to ze oficjalnego dokumentu, który zmierza do tego, by z rynku rosyjskiego wyeliminować przewoźników z innych państw.

W konferencji wzięli udział przedstawiciele polskich przewoźników – Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce i Andrzej Bogdanowicz, dyrektor generalny Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego a także przedstawiciel związków zawodowych – Maciej Wroński, przewodniczący Związku Zawodowego Transport i Logistyka. - Jesteśmy zdeterminowaniu i będziemy mocno wspierać działania ministerstwa w tej sprawie – stwierdzili.


Rosjanie bojkotują międzynarodowe przewozy. Chcą bez problemu wjeżdżać do Polski, ale własnych granic nie otworzą - 28 stycznia - Radio Gdańsk

Delegacja Federacji Rosyjskiej nie przyjechała na zaplanowane spotkanie w Gdańsku. Mieli rozmawiać o wolnym tranzycie pomiędzy Polską i Rosją.

Podczas wcześniejszych rozmów Rosjanie domagali się wolnego tranzytu przez Polskę, jednak swoich granic dla polskiego transportu otworzyć nie chcą.

Dla transportowców to być albo nie być. Jan Buczek z Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych podkreśla, że jednostronne ograniczenia są nie do zaakceptowania. - Rosjanie w sposób administracyjny, bezdyskusyjny i bezkompromisowy łamiąc konwencje międzynarodowe wdrażają ograniczenia na przewóz ładunków. Ograniczenia są tak absurdalne, że wyprodukowane w Polsce towary nie mogą być przewożone na obszar rosyjski nawet, jeśli zleceniodawca pochodzi z Rosji - mówi.


Delegacja rosyjska nie pojawiła się na potkaniu ws. przewozu towarów między Polską a Rosją - 28 stycznia - Dziennik Bałtycki

W czwartek i piątek w Gdańsku miały się odbyć rozmowy między stroną polską a rosyjską, w sprawie ustalenia nowych zasad przewozu towarów. Rosyjska delegacja na negocjacje jednak nie przyjechała, w żaden sposób się nie tłumacząc.

Kwestię drogowego przewozu towarów między Polską a Rosją reguluje umowa z 1996 roku, do której co jakiś czas spisywane są aktualizujące ją protokoły wykonawcze. Ostatni z nich został podpisany w Soczi trzy lata temu. W minionym roku Moskwa bardzo zaostrzyła jednak politykę wobec polskiego transportu działającego na jej terenie. - W myśl nowych, absurdalnych przepisów rosyjskich wwozić na jej teren możemy tylko towar spełniający kilka warunków: musi być wyprodukowany i załadowany w Polsce.

Faktura, zleceniodawca i przewoźnik również tylko polskie. Takich jednorodnych przewozów jest ledwie 10-15 proc. - tłumaczył na specjalnie zwołanej dziś konferencji prasowej Jan Buczek reprezentujący Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce.


Zaproponowali i nie przyjechali… - 28 stycznia - Komunikat PAP na stronie Radia Olsztyn

Od 1 lutego przewozy towarowe Polska – Rosja mogą być ograniczone. Rosyjskie zezwolenia drogowe z zeszłego roku ważne są do końca tego miesiąca, dlatego jeśli nie dojdzie do porozumienia, polscy przewoźnicy do tego czasu będą musieli opuścić terytorium Federacji Rosyjskiej.

(...) Prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce, Jan Buczek powiedział w Gdańsku, że „przewoźnicy są tak zdeterminowani (…), że są gotowi nawet wstrzymać swoje przewozy do chwili, aż zostaną ustalone ostatecznie zasady wykonywania tych przewozów”. „Dla nas w tym momencie nie jest najważniejsza ilość jakichkolwiek zezwoleń, jakiekolwiek limity, tylko warunki wykonywania tych przewozów, o czym informowaliśmy Rosjan od wielu lat”. „Nasi przewoźnicy prawdopodobnie już nie wyjadą do Rosji z ładunkami, a ci, którzy tam są, będziemy zabiegać, żeby jak najszybciej powrócili do Polski” – powiedział Buczek. Zaznaczył, że „przewoźnicy są gotowi do rozmów, bo to jest bardzo ważny kierunek wykonywania przewozów”.


Trudne negocjacje - 27 stycznia - "Nasz Dziennik" 

Rosja chce wyeliminować obcych, w tym także polskich, przewoźników. Tylko do końca stycznia ważne są zezwolenia na przewozy towarów, którymi wymieniają się Polska i Rosja.

Wstępnie na czwartek zaplanowano kolejną rundę negocjacji z Rosją w sprawie określenia zasad, na jakich po Polsce i Rosji poruszać się mają przewoźnicy z obu państw. Dotychczasowe rozmowy nie przyniosły rezultatu.

Wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit za dotychczasowe niepowodzenie negocjacji obarcza stronę rosyjską, zwracając przy tym uwagę, że to nie pierwszy raz w ciągu ostatnich lat, gdy rozmowy dotyczące zasad przewozu towarów toczone przez Polskę i Rosję prowadzone są praktycznie do ostatniej chwili – wygaśnięcia dotychczasowych zezwoleń.
– Federacja Rosyjska bardzo chce ograniczyć w sposób administracyjny przewożenie towarów przez przewoźników, którzy nie pochodzą z Federacji Rosyjskiej. Wynika to z faktu strategii Federacji Rosyjskiej, oficjalnego dokumentu, który zmierza do tego, by z rynku rosyjskiego wyeliminować przewoźników z innych państw – stwierdził wiceminister Szmit.


Polsko-rosyjska wojna o transport. "Polskie ciężarówki powinny opuścić Rosję do 31 stycznia..." - 25 stycznia - Gazeta Prawna

Rząd nie może dogadać się z Rosjanami w sprawie przewozów drogowych w stronę Moskwy. Inspekcja transportu drogowego mówi już wprost: polskie pojazdy ciężarowe powinny opuścić terytorium Federacji Rosyjskiej najpóźniej 31 stycznia 2016 r. Stawką w tej grze jest 400 mln euro obrotów generowanych przez polski transport w kierunku wschodnim.

Rozmowy w sprawie tegorocznego kontyngentu zezwoleń, na podstawie którego nasi przewoźnicy mogliby wjeżdżać z towarami na terytorium Federacji Rosyjskiej, ciągną się już ponad miesiąc. Ostatnie rozmowy miały miejsce 21-22 stycznia w Obwodzie Kaliningradzkim w ramach tzw. komisji mieszanej ds. międzynarodowych przewozów drogowych.

- Posiedzenie komisji było w zasadzie tylko 21 stycznia, bo już tego pierwszego dnia rozbieżności były tak duże, że przerwano spotkanie i ustalono, że dalszy ciąg odbędzie się w kolejnym tygodniu w Warszawie - twierdzi jeden z naszych rozmówców.

Jak przyznaje Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa (MiB), do tej pory nie udało się wypracować porozumienia w tej sprawie. - Konsekwencją braku porozumienia jest nieustalenie wysokości kontyngentu zezwoleń na rok 2016 - informuje resort.

Jeszcze bardziej dobitny komunikat płynie ze strony Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

- Przypominamy, że rosyjskie zezwolenia drogowe z 2015 r. ważne są do dnia 31 stycznia 2016 r., co oznacza, że polskie pojazdy ciężarowe powinny opuścić terytorium Federacji Rosyjskiej najpóźniej 31 stycznia 2016 r. Prosimy Państwa o uwzględnienie powyższej informacji przy planowaniu przewozów drogowych do Federacji Rosyjskiej po dniu 31 stycznia 2016 r. - apeluje GITD.

Główną osią sporu jest jest ustawodawstwo rosyjskie, na które nie chce się zgodzić strona polska. Chodzi konkretnie o podpisaną przez Władimira Putina ustawę "O kontroli państwowej wykonywania międzynarodowych przewozów drogowych i o odpowiedzialności za naruszenie trybu ich wykonywania" (362- FZ) oraz związane z nią rozporządzenia.

(...) - Rocznie wykonujemy ok. 200 tys. przejazdów do Rosji. W zależności od długości trasy można przyjąć, że jeden fracht to obrót rzędu ok. 2 tys. euro - dodaje Tadeusz Wilk ze Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD). W sumie więc gra toczy się o 400 mln euro rocznych obrotów polskich przewoźników jeżdżących na wschód.


Polscy transportowcy będą mogli przejeżdżać przez Rosję? Wkrótce rozmowy ostatniej szansy - 25 stycznia - RMF24

W czwartek odbędą się rozmowy ostatniej szansy w sprawie przejazdu przez Rosję polskich ciężarówek. Ich fiasko oznaczałoby, że polscy transportowcy nie będą mogli wozić towarów tranzytem przez terytorium Rosji, bo z końcem stycznia wygasną dotychczasowe zezwolenia.

Spór nie dotyczy liczby zezwoleń, bo Polska chce utrzymania kwot, chodzi raczej o interpretację przepisów, aby Rosjanie nie zmieniali zasad gry, gdy dojdzie już do wymiany zezwoleń.


MIB: w tym tygodniu kolejne rozmowy z Rosją ws. przewoźników - 25 stycznia - Komunikat PAP w Gazecie Wyborczej

W tym tygodniu odbędą się kolejne rozmowy ze stroną rosyjską ws. zezwoleń dla przewoźników drogowych jeżdżących do Rosji - poinformował w poniedziałek wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. Nadal nie ma w tej sprawie porozumienia.

Rosyjskie zezwolenia drogowe z 2015 r. ważne są do 31 stycznia 2016 r., co oznacza, że jeśli nie dojdzie do porozumienia, polscy przewoźnicy będą musieli opuścić terytorium Federacji Rosyjskiej najpóźniej 31 stycznia 2016 r.

SEKCJA

W przewozach drogowych do Rosji ulżyło, ale na jak długo? - 24 lutego - NaszeBlogi.pl

Po ponad trzech tygodniach przerwy w przewozach transportowych do Rosji dziś ruszyło wydawanie stosownych zezwoleń dla naszych kierowców samochodów ciężarowych. Co więcej, jak podało Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce, polskie Biuro ds. Transportu Międzynarodowego w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego, rozpoczęło wydawanie zezwoleń na wjazd do Rosji. O 6 rano według oczekujących w kolejce było ok. 60 osób. W godzinę po otwarciu biura kolejka stopniała do 25 osób. Zaś nasi przewoźnicy „otrzymali tyle zezwoleń, na ile liczyli”.
Niestety, to jeszcze nie koniec udręki dla naszych przewoźników.


     




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD