INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
ZMPD otrzymało pismo z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju z prośbą o zgłoszenie ewentualnych uwag do projektu ustawy o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców oraz o zmianie ustawy o transporcie drogowym.
Charakter zmian:
Zmianę ustawy o czasie pracy kierowców oraz o ustawy o transporcie drogowym opracowano w następstwie uchwały Sądu Najwyższego w składzie 7 sędziów z dnia 12 czerwca 2014 r. – II PZP 1/14, w związku z potrzebą rozstrzygnięcia zagadnienia prawnego i usunięcia rozbieżności w orzecznictwie SN dotyczących ryczałtów za noclegi kierowcy w kabinie pojazdu. Zgodnie z uchwałą „zapewnienie pracownikowi - kierowcy samochodu ciężarowego odpowiedniego miejsca do spania w kabinie tego pojazdu podczas wykonywania przewozów w transporcie międzynarodowym nie stanowi zapewnienia przez pracodawcę bezpłatnego noclegu w rozumieniu § 9 ust. 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz.U. Nr 236, poz. 1991 ze zm.), co powoduje, że pracownikowi przysługuje zwrot kosztów noclegu na warunkach i w wysokości określonych w § 9 ust. 1-3 tego rozporządzenia albo na korzystniejszych warunkach i wysokości, określonych w umowie o pracę, układzie zbiorowym pracy lub innych przepisach prawa pracy”.
Na wniosek strony społecznej tę kwestią zajęła się sejmowa Komisja Infrastruktury, która z kolei zwróciła się o wypracowanie rozwiązań legislacyjnych precyzujących zasady dotyczące noclegów kierowców w kabinach pojazdów wyposażonych w miejsce do spania, w czasie podróży służbowej oraz sposobu rozwiązania problemu roszczeń finansowych kierowców w stosunku do pracodawców za noclegi w kabinach pojazdów w okresie minionych trzech lat.
W związku z dezyderatem Komisji Infrastruktury i wystąpieniami strony społecznej konieczne stało się wypracowanie kompleksowego rozwiązania systemowego w ustawie o czasie pracy kierowców.
Rozwiązanie takie zaproponowano w zmienionym art. 21a ustawy. Wówczas, w zgodzie z sentencją uchwały SN precyzującą, że zapewnienie pracownikowi - kierowcy samochodu ciężarowego odpowiedniego miejsca do spania w kabinie tego pojazdu podczas wykonywania przewozów w transporcie międzynarodowym nie stanowi zapewnienia przez pracodawcę bezpłatnego noclegu w rozumieniu § 9 ust. 4 rozporządzenia MPiPS z dnia 19 grudnia 2002 r., proponuje się ustalenie w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy, stałego ryczałtu na pokrycie kosztów podróży służbowej. W projektowanym art. 21a w ust. 5 sprecyzowano, że jeżeli kabina pojazdu spełnia warunki, o których mowa w rozporządzeniu wydanym na podstawie ust. 6 pkt 2, wówczas odbieranie odpoczynku przez kierowcę w takiej kabinie jest zapewnieniem mu przez pracodawcę bezpłatnego noclegu.
Drugim istotnym powodem, dla którego proponuje się zmianę ustawy o czasie pracy kierowców jest konieczność zmiany przepisów, które wdrożyły do polskiego prawa art. 2 ust. 1 akapit drugi dyrektywy 2002/15/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 2002 r. w sprawie organizacji czasu pracy osób wykonujących czynności w trasie w zakresie transportu drogowego w celu wyłączenia z obowiązków stosowania przepisów o czasie pracy kierowców samozatrudnionych osób wykonujących czynności w trasie i niepodlegających dyrektywie.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. dyrektywy przepisy dyrektywy stosuje się do kierowców zatrudnionych w przedsiębiorstwach i wykonujących czynności w trasie objęte rozporządzeniem (WE) nr 561/2006 albo umową dotyczącą pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR) . Zgodnie z akapitem 2 wymienionego ust. 1 przepisy dyrektywy stosuje się również w odniesieniu do samozatrudnionych kierowców od 23 marca 2009 r. Proponuje się doprecyzowanie przepisów zawartych w art. 1 pkt 1a-1b ustawy o czasie pracy kierowców w taki sposób, żeby wynikało z nich, że ustawa ta, w odniesieniu do samozatrudnionych osób, dotyczy tylko tych kierowców, którzy wykonują przewozy drogowe, do których ma zastosowanie rozporządzenie (WE) nr 561/2006 albo umowa AETR.
Proponowany art. 1 niniejszej ustawy doprowadza do zgodności z dyrektywą, a konsekwencją tej zmiany jest konieczność doprecyzowania i poprawienia art. 50 pkt 1 lit. k, art. 68 ust.1pkt 2 oraz załącznika nr 1 lp. 15 w ustawie o transporcie drogowym, dotyczących zadań Inspekcji Transportu Drogowego oraz określenia naruszeń przepisów o czasie pracy i prowadzeniu ewidencji czasu pracy, a także wysokości kar za te naruszenia.
Dodatkowo proponuje się wprowadzenie zmiany w art. 2 w pkt 7 precyzującej miejsce rozpoczynania podróży służbowej, którym może być także miejscowość stałego lub czasowego pobytu kierowcy.
Ponadto proponuje się zmianę art. 14 ustawy o czasie pracy kierowców poprzez wykreślenie drugiego zdania w ust. 1, która to regulacja stanowiąca częściowe powielenie art. 8 ust. 8 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 zezwala na wykorzystanie w kabinie pojazdu tylko dobowego odpoczynku, podczas gdy ww. rozporządzenie dopuszcza także możliwość wykorzystania w kabinie skróconego tygodniowego okresu odpoczynku.
Projekt zakłada również przywrócenie w ustawie o czasie pracy kierowców brzmienia art. 15 obowiązującego przed 1 stycznia 2012 r., dotyczącego obowiązku sporządzania przez pracodawców rozkładu czasu pracy w odniesieniu do kierowców pracujących w systemie równoważnym czasu pracy, który to rozkład był warunkiem przedłużenia wymiaru czasu pracy kierowcy do 12 godzin.
Proponowana zmiana art. 31 ust. 2 ustawy o czasie pracy kierowców ma charakter precyzujący przepis.
Termin zgłaszania uwag:
Firmy członkowskie prosimy o zgłaszanie ewentualnych uwag w sprawie tego projektu na adres legislacja@zmpd.pl do 20.12.2015 r.
# | Nazwa | Pobierz |
1 | Projekt zmiany ustawy o czasie pracy kierowców | pobierz WORD |
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.