MENU BRANŻA  


  Norwegia: płaca minimalna  

ZMPD zadaje konkretne pytania

Nowe norweskie przepisy, które wprowadzają od 1 lipca 2015 r. na zagranicznych przewoźników obowiązek wypłacania kierowcom za przejazd po terytorium tego kraju norweskiej stawki płacy minimalnej (ustalonej dla branży transportowej) oraz norweskiej diety, są wyjątkowo nieprecyzyjne, więc wywołują mnóstwo pytań i wątpliwości. Ponadto Norwegia do dzisiaj nie przygotowała przepisów wykonawczych oraz zasad ewentualnych kontroli.

Od początku jednoznaczne jest negatywne stanowisko ZMPD w tej sprawie, wynikające z faktu, że decyzje Norwegii stoją w sprzeczności z zasadami swobodnego przepływu towarów i usług. Działania te są klasycznym przykładem protekcjonizmu krajowego i mają na celu pogorszenie konkurencyjności firm przewozowych z innych państw i ostatecznie wyeliminowanie ich z rynku norweskiego. Dla Polski oraz branży transportowej oznacza to negatywny wpływ na handel międzynarodowy i polsko – norweską wymianę handlową.

Od pierwszej chwili, gdy informacje o tych przepisach zostały formalnie potwierdzone, ZMPD podejmuje interwencje na różnych szczeblach rządowych, bowiem uznaje, że powinny być zdecydowanie odrzucone.

Równolegle jednak nadal prowadzimy starania o dokładne wyjaśnienie tych przepisów. Od początku informacje i pomoc w tej sprawie uzyskujemy od Ambasady RP w Norwegii oraz Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji w Oslo. 25 czerwca skierowaliśmy do WPHI pismo, w którym zawarliśmy prośbę o wyjaśnienie w organach administracji norweskiej konkretnych zapisów nowego rozporządzenia oraz uzyskanie informacji o systemie kontroli.
Pismo załączamy poniżej.

Opr. ZMPD/DTR/AW


 Pobierz
Pismo ZMPD do WPHI w Oslo

WPHI już wystąpiło do władz norweskich o wyjaśnienia, o czym informuje nas w piśmie załączonym niżej. 


 Pobierz
Pismo WPHI z 26 czerwca 2015 r.
     
   « powrót

 
 


Regulamin   |    Mapa serwisu   |    Adobe Reader   |    Reklama   |    Wszystkich wejść: 5360765    Partner - giełda transportowa TimoCom