INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
19 maja 2015 roku Komisja Europejska zadecydowała o wszczęciu przeciwko Niemcom procedury w sprawie naruszenia traktatu w zakresie zastosowania stawki minimalnej w sektorze transportu. Stanowi to pierwszy, formalny krok w unijnej procedurze naruszenia Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Komisja uznała, że zastosowanie niemieckiej stawki dla wszystkich operacji transportowych do i przez terytorium Niemiec ogranicza w dyskryminujący sposób wolność do świadczenia usług i swobodnego przepływu towarów. Komunikat
Komunikat prasowy KE jest krótki, nieprecyzyjny i w niektórych elementach niejasny. Wzbudził więc ogromne zaniepokojenie przewoźników, którzy 21 maja spotkali się na zwołanym w trybie nadzwyczajnym posiedzeniu Forum Transportu Międzynarodowego, skupiającego przedstawicieli ponad 40 organizacji przewoźników.
W burzliwej dyskusji przewoźnicy dali wyraz swojemu niezadowoleniu, wynikającemu z braku jednoznacznych informacji w komunikacie Komisji Europejskiej, dotyczących naruszenia prawa europejskiego poprzez wprowadzenie niemieckiej płacy minimalnej w zagranicznym transporcie międzynarodowym.
Z komunikatu Komisji nie wynika, jaki jest zakres zastrzeżeń wobec MiLoG. Przewoźnicy więc nadal nie wiedzą, jakie przepisy regulują na przykład przewozy transgraniczne.
Uznali więc za konieczne natychmiastowe podjęcie działań przez rząd polski dla wyjaśnienia, jakie prawo obowiązuje polskich przewoźników. Chcą nadal prowadzić swoje przedsiębiorstwa zgodnie z prawem Unii Europejskiej, która jest ich miejscem pracy, co bez pełnej i powszechnie dostępnej wiedzy na temat obowiązującego prawa nie jest możliwe.
Uczestnicy Forum uznali także, że w obecnej sytuacji, wobec wszczęcia przez Komisję Europejską procedury w sprawie naruszenia przez Niemcy prawa unijnego, która może potrwać nawet kilka lat, konieczne jest, aby rząd polski natychmiast skierował do strony niemieckiej wniosek o moratorium na obowiązywanie kwestionowanych przepisów o płacy minimalnej. Pismo FTD w tej sprawie zostanie skierowane do premier Ewy Kopacz.
Podczas spotkania rozmawiano także sposobie funkcjonowania społecznej komisji ds. zezwoleń. O tej sprawie FTD będzie rozmawiać na następnym posiedzeniu. Poruszono także temat ustawy Prawo o ruchu drogowym, która obecnie procedowana jest w Sejmie, zwłaszcza w kontekście przeniesienia odpowiedzialności za wykroczenia drogowe z kierowcy na właściciela pojazdu.
Informacja własna ZMPD.
# | Nazwa | Pobierz |
1 | Stanowisko FTD z 21 maja 2015 r. | pobierz PDF |
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.