INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
Francja chce wprowadzić płacę minimalną dla kierowców - 20 marca - Polskie Radio
To może być kolejny bolesny cios dla polskich przewoźników. Francja, podobnie jak Niemcy, chce wprowadzić płacę minimalną dla kierowców w transporcie międzynarodowym i w kabotażu.
Ma ona wynosić 9 euro i 61 centów na godzinę. - Na razie trudno mówić o stratach - zaznacza Tadeusz Wilk z Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. - Nowe regulacje mają być trochę inne niż w Niemczech. Po pierwsze minimalna płaca we Francji to 9,61/h , a w Niemczech 8,50. Po drugie regulacje francuskie mają dotyczyć tylko i wyłącznie przewozów kabotażowych. [To przewozy wewnątrz danego kraju - przyp.red.] - mówi.
Przewozy Firmy z Włoch i Francji chcą przepisów chroniących ich interesy - 19 marca - Puls Biznesu
(...) Co na to Polacy? Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce (ZMPD), uważa, że inicjatywa francuskich i włoskich stowarzyszeń jest zaskakująca.
— Wydawałoby się raczej, że reprezentanci środowisk przewoźników powinni niezależnie od kraju rozumieć i obiektywnie traktować cały system transportu międzynarodowego. Tymczasem mamy do czynienia z kolejną próbą budowania barier dla konkurentów zagranicznych, bo przewoźnicy z tych państw nie są w stanie zaproponować atrakcyjnej oferty transportowej — twierdzi Jan Buczek. Dodaje, że sprawa powinna być omówiona na forum IRU — Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego.
Złamanie traktatu
Docierają do Polski informacje, że KE otrzymała pismo, w którym Niemcy podtrzymują swoje stanowisko w sprawie płacy minimalnej dla kierowców.
— To bardzo niepokojący sygnał dla partnerów gospodarczych Niemiec, że żadne obiektywne argumenty we współpracy z nimi nie mają znaczenia. Naszym zdaniem wymagania niemieckie wobec zagranicznych przewoźników, narzucenie swojej woli wszystkim uczestnikom rynku europejskiego, ingerencja w wewnętrzne sprawy innych państw członkowskich stanowią złamanie Traktatu Unijnego — mówi Jan Buczek.
ZMPD domaga się od polskiego rządu, aby szybko doprowadził do moratorium na wykonanie niemieckich przepisów do wyjaśnienia sprawy przez KE.
Kolejny po Niemczech kraj, chce wprowadzić płacę minimalną - 18 marca - Gazeta Wyborcza (Komunikat PAP)
Kolejny po Niemczech kraj, Francja, chce wprowadzić płacę minimalną - 9,61 euro na godzinę - dla kierowców w transporcie międzynarodowym i w kabotażu. To kolejna odsłona w walce krajów zachodnich o ograniczenie działalności tańszych przewoźników z Polski.
W ten sposób bogatsze kraje, którym nie w smak konkurencja ze strony przewoźników z krajów Europy Środkowo-Wschodniej, wywierają presję na Komisję Europejską, by w przyszłorocznej nowelizacji unijnego pakietu drogowego zaproponowała korzystne dla nich rozwiązania na poziomie europejskim.
Polska ma jedną z największych i najnowocześniejszych w Unii flot transportu drogowego.
"Uznajemy te wszystkie działania polegające na wprowadzeniu płacy minimalnej, czy to w przypadku tranzytu, czy przewozów dwustronnych, czy świadczenia usług kabotażowych w Niemczech oraz podobne planowane we Francji, Włoszech i Belgii za przejaw protekcjonizmu i eliminowanie konkurencji z takich krajów jak Polska czy Litwa" - powiedział Tadeusz Wilk, dyrektor Departamentu Transportu w Zrzeszeniu Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce.
Nad przepisami obecnie pracuje francuski Senat. Rząd zaproponował w połowie lutego poprawkę wprowadzającą obowiązek stosowania płacy minimalnej dla kierowców ciężarówek świadczących usługi w ramach kabotażu bez konsultacji z zainteresowanymi zrzeszeniami kierowców, w ostatniej chwili. Przepisy te stanowią część większego pakietu ustaw Macrona, francuskiego ministra gospodarki. Mają pobudzić francuską gospodarkę do wzrostu i poluzować nieco bariery administracyjne.
(...) Dla Polski najważniejsze są przewozy drogowe towarów do i z danego kraju, ale tranzyt i kabotaż to także znaczna część świadczonych usług. Szacuje się, że w przypadku polskich ciężarówek w Niemczech połowa (około 4 mln) to przewozy dwustronne, czyli do i z Niemiec, a drugą połowę stanowią przewozy kabotażowe wykonywane wewnątrz Niemiec przez polskich przewoźników i tranzyt.
- Wykonywanie usług kabotażowych jest sposobem na eliminowanie pustych przebiegów ciężarówek. Jest to działanie jak najbardziej na rzecz środowiska, bo ogranicza emisję CO2 - gdyby nie taka możliwość, musiałyby jechać dwie ciężarówki: jedna pusta, druga z ładunkiem - zwraca uwagę dyrektor Wilk.
Francja: początek procesu francuskich firm zatrudniających polskich kierowców - 4 marca - Komunikat PAP, IAR na Biznes.pl
Francuskie firmy oskarżone o zatrudnianie kierowców, w tym z Polski, na warunkach niezgodnych z tamtejszym kodeksem pracy. Proces przeciwko trzem takim przedsiębiorstwom, należącym do europejskiego koncernu transportowego, rozpoczyna się w Valence na południu Francji.
Sprawa dotyczy lat 2009-2014, kiedy to francuski przewoźnik zatrudniał Polaków, Rumunów i Portugalczyków na warunkach finansowych obowiązujących w ich krajach, a nie we Francji.
Czytaj cały komunikat IAR na Biznes.pl
Informacje z 17 lutego 2015 r.
Według informacji polskich mediów, przekazywanych od 17 lutego 2015 roku, w zmienionym francuskim Kodeksie Transportowym znajdzie się zapis, na mocy którego kierowcy zagranicznych ciężarówek, wykonujący przewozy do i z Francji oraz kabotaż na terytorium Francji, powinni być objęci francuską płacą minimalną. Jej wysokość wynosi 9,61 euro brutto za godzinę.
Obecnie nowa ustawa podlega jeszcze procesowi legislacyjnemu. Po przyjęciu jej przez Zgromadzenie Narodowe trafiła do izby wyższej – Senatu. Procedowana jest w trybie przyspieszonym, jako część składowa pakietu reform gospodarczych, więc nowe przepisy mogą wejść w życie w połowie roku.
Jak przekazywali korespondenci RMF FM z Brukseli, ta część projektu ustawy, która dotyczy płacy zagranicznych kierowców ciężarówek, jest na razie bardzo nieprecyzyjna. Obserwatorzy sugerują, że to celowy zabieg. Władze w Paryżu chcą prawdopodobnie zobaczyć, jak do niedawnego wprowadzenia podobnych przepisów w Niemczech ustosunkuje się Komisja Europejska. Dopiero wtedy ustalone zostaną szczegóły, które pojawią się w dekrecie aplikacyjnym.
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.