INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
Polska administracja podjęła szereg kroków na rzecz respektowania przez Niemcy prawa unijnego dotyczącego swobody świadczenia usług w UE. Ma to związek ze zbyt szeroką interpretacją przez administrację niemiecką nowych przepisów o płacy minimalnej, które stosowane są m.in. wobec przewoźników drogowych.
Działania podjęte przez Polskę obejmują zarówno kontakty dwustronne, jak i na forum Unii Europejskiej. Zmierzają do tego, by Niemcy respektowały obowiązujące w UE przepisy o swobodzie świadczenia usług oraz do uzyskania jednoznacznego stanowiska w zakresie stosowania nowego niemieckiego prawa.
19 grudnia 2014 r. MSZ, w celu uzyskania interpretacji przepisów, wystosował notę do ambasady Niemiec w Polsce. Strona niemiecka w odpowiedzi potwierdziła, że ustawa ma zastosowanie do wszystkich pracowników w czasie ich zatrudnienia w Niemczech, niezależnie od tego czy pracodawca ma swoją siedzibę w kraju czy za granicą.
23 grudnia 2014 r. minister Maria Wasiak, wystosowała pismo do komisarzy Elżbiety Bieńkowskiej (rynek wewnętrzny, przemysł, przedsiębiorczość oraz małe i średnie przedsiębiorstwa), Violety Bulc (transport) oraz Marianne Thyssen (zatrudnienie i sprawy społeczne), w którym zwróciła uwagę to, że stosowanie nowego prawa zgodnie z prezentowanym przez stronę niemiecką stanowiskiem miałoby bardzo negatywny wpływ na europejski rynek przewozów drogowych. Poprosiła też o szczegółową analizę nowych przepisów i ocenę ich zgodności z prawem UE. W tej sprawie z Komisją Europejską kontaktowali się także polscy europosłowie, którzy w grudniu wystosowali tzw. pytanie priorytetowe z prośbą o wyjaśnienie, czy nowe prawo niemieckie jest zgodne z przepisami unijnymi.
W celu wyjaśnienia sprawy współpracują resorty spraw zagranicznych, pracy i polityki społecznej, gospodarki oraz administracji i cyfryzacji. W najbliższym czasie przewiduje się polsko–niemieckie konsultacje dwustronne na szczeblu ministerstw.
MIiR oraz MSZ rozmawiają także z administracją tych państw członkowskich, których przewoźnicy wykonują przewozy na rynku niemieckim. Z inicjatywy Polski 15 stycznia odbyło się w Brukseli spotkanie z przedstawicielami Bułgarii, Chorwacji, Czech, Estonii, Litwy, Rumunii, Słowacji, Słowenii i Węgier. Jego celem było wypracowanie wspólnego stanowiska wobec działań strony niemieckiej.
Polska apeluje o nieegzekwowanie stosowania nowych niemieckich przepisów, w szczególności wobec przewoźników dokonujących przewozów tranzytowych (rzeczowych i osobowych) przez terytorium RFN, do czasu wyjaśnienia sprawy ich zgodności z prawem UE. Administracja rządowa pozostaje w bezpośrednim kontakcie ze stowarzyszeniami przewoźników drogowych. W pierwszej połowie stycznia przewoźnicy sygnalizowali jedynie pojedyncze przypadki kontroli przewoźnika i kierowcy przez służby niemieckie oraz odmowy wydania przez niemiecką spedycję ładunku polskiemu przewoźnikowi.
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.