INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Pliki cookie
Aktualności
Sesja IRU: o przewozach do Rosji, zezwoleniach EKMT, noclegach w kabinie
W dniach 6-7 listopada w Genewie odbywa się Jesienna Sesja IRU.
W czwartek, 6 listopada, odbyło się posiedzenie Rady Przewozów Towarowych – CTM, podczas którego dyskutowano m.in. o funkcjonowaniu systemu TIR w Rosji, problemach związanych z rosyjskim embargiem i o sprawie zezwoleń EKMT.
Na posiedzenie CTM zaproszono wiceministra transportu Rosji Nikołaja Asauła, który przedstawił szczegóły dotyczące stosowania procedury TIR w Rosji. Potwierdził, że obecnie nie doszło praktycznie do żadnych zmian.N. Asauł poinformował o przygotowaniach do przeprowadzenia konkursu na stowarzyszenie -gwaranta systemu TIR w FR – pomimo upływu wielu miesięcy sprawa nie jest sfinalizowana i nadal trwają prace związane z przygotowaniem warunków przetargu. Prawdopodobnie do 30 listopada nie uda się zakończyć tego procesu i umowa FTS z ASMAP Rosja zostanie przedłużona, a do zakończenia procedury przetargowej Konwencja TIR w Rosji będzie funkcjonowała na dotychczasowych zasadach. Z jego wystąpienia wynikało, że stowarzyszeniem gwarantującym będzie w dalszym ciągu ASMAP, a konkretne informacje zostaną niedługo oficjalnie ogłoszone. Poinformował również o propozycjach zmian do Konwencji TIR, zgłoszonych do ONZ; zmierzają one m.in. do modernizacji Konwencji.
Sprawa zakłóceń w funkcjonowaniu systemu TIR w Rosji wywołała gorącą dyskusję i szereg pytań. Na pytania odpowiadał wiceminister Asauł.
Prezes ZMPD stwierdził, że pomimo zapewnień ministra Asauła przewozy tranzytem przez terytorium FR towarów objętych embargiem są blokowane przez służby celne FR. Jan Buczek zadał pytanie, jakie zatem konkretne dokumenty należy przedstawiać służbom granicznym, by wykonać tranzyt. Minister Asauł odpowiedział, że poprosi o szczegółowe wytyczne FTS oraz ASMAP i poinformuje IRU.
Z inicjatywy ZMPD Rada Przewozów Towarowych zajęła się także problemami wynikającymi z decyzji władz Francji i Belgii odnośnie egzekwowania wysokich kar za odbiór regularnego tygodniowego odpoczynku w kabinie pojazdu ciężarowego. W wyniku dyskusji postanowiono, aby Przedstawicielstwo IRU w Brukseli nadal intensywnie zajmowało się tą kwestią. Prezes Buczek podkreślił, że działania władz Francji i Belgii są protekcjonistyczne i zagrażają zasadom konkurencji na wolnym rynku przewozów w UE - większość dyskutantów podzieliła stanowisko ZMPD w tej kwestii.
W trakcie dyskusji o systemie EKMT przedstawiciele Turcji poinformowali zebranych, że Ministerstwo Transportu Turcji mocno zastanawia się nad wyjściem Turcji z systemu EKMT, ponieważ Turcja nie odnosi żadnych korzyści z korzystania z systemu, a dodatkowo tureccy przewoźnicy maja problemy z wykonywaniem tranzytu przez terytoria innych państw.
Rada Przewozów Towarowych poruszyła także kwestię ekspansji systemu TIR; trwają już ostatnie przygotowania, aby do systemu TIR weszły Chiny, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Pakistan. Podkreślono również fakt, że coraz częściej przewoźnicy korzystają z elektronicznej aplikacji TIR - już do 22% karnetów TIR dołączana jest elektroniczna deklaracja TIR-EPD.
Dziś, tj. w piątek 7 listopada, odbywa się Zgromadzenie Ogólne IRU, podczas którego dokonuje się podsumowania działalności IRU, określa zadania na najbliższą przyszłość oraz perspektywiczne. Spodziewane są propozycje nowych rozwiązań finansowych m.in. obniżenia składek członkowskich.
Informacja własna ZMPD.
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Partnerzy biznesowi
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Na skróty